Nem elég a mezei nyúl
Könnyű Katát táncba vinni, azonban, ha a húsvéti édességek megvásárlásáról van szó, nehezebb dolguk lesz vele idén a piaci szereplőknek. A fogyasztó már nem mond könnyen igent a felkérésre: figyeli a méretet, az árat, mérlegel, lefelé vált. A sikeres szezon nincs előre lekottázva, de a márkákra és az ígéretesen fejlődő szegmensekre való koncentrálással, a láthatóság erősítésével, a kreatív és egyedi csomagolásokkal talán mégsem lesznek a termékek kikosarazva.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.
A húsvéti édesség sem tudta magát kivonni a tavalyi év élelmiszerpiaci trendjeiből: az előző évek biztató fejlődése megállt, és volumenben néhány százalékos visszaesés következett be.
Csökkenő impulzivitás
– A fogyasztók árérzékenysége a 2023-as évben elérte a húsvéti termékkört is, aminek a hatása a kosárméret-csökkenés mellett még a „downtrading”-ben is megnyilvánult, vagyis a kisebb és olcsóbb terméket választották inkább – jellemzi tömören az előző szezont Katona Ágnes, a Nestlé Hungária Kft. brand and trade managere (szezonális termékek). – Jelen piaci körülményeket figyelembe véve moderált növekedést várunk az idei évre. Ugyanakkor a fogyasztói magatartásból az látható, hogy a szezonális terméket is tudatosan választja ki a fogyasztó, vagyis a kategória vesztett az impulzivitásából.
A lefelé váltás egyik megnyilvánulása volt, hogy ugyan még mindig az 56–110 g közötti figurák a legnépszerűbbek, azonban csökkent az arányuk, és ezzel párhuzamosan a 21–55 g közötti termékeké növekedett, tudjuk meg tőle. Csatornák tekintetében az értékesítések több mint 50%-a hipermarketekben és diszkontokban realizálódik.
– Portfólió tekintetében elmondható ugyan, hogy nagyon széles palettával dolgoznak a gyártók, azonban még mindig az üreges termékek teszik ki az értékesítés kétharmadát. Ami hozza magával, hogy a legtöbben ide fókuszálják az innovációjukat – hívja fel a figyelmet Katona Ágnes. – Emellett még érdemes megemlíteni, hogy a töltött termékek az elmúlt időszakban szép növekedést mutatnak a piacon.
A csomagokban még van potenciál
A szokások változása nem kedvez a húsvétnak, emeli ki Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője. A hagyományokat egyre kevesebb család tartja, sokan inkább kirándulni vagy pihenni mennek a húsvéti hosszú hétvége alatt. Ehhez kell az édesipari piaci szereplőknek is alkalmazkodniuk.
– A kiskereskedelem oldaláról elmondható, hogy sok lánc csökkenő cikkelemszámmal jelenik meg, „a kevesebb több” alapelven szeretnének nagyobb forgalmat, óvatosak az újdonságokkal szemben – állapítja meg Molnár Pál. Az egyik „áldozata” ennek az étfigura: sok gyártó már csak tejcsokoládéval jelenik meg a piacon. Mi még továbbra is kínáljuk a kiváló minőségű, 70%-os magyar étcsokoládéból készülő termékeket – hiszen minden a Szerencsi által előállított termék saját gyártású masszából készül, ez adja az utánozhatatlan, egyedi, harmonikus ízvilágot.
A Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője úgy látja, hogy a csomagos, játékos termékekben rejlik még potenciál. A hagyományos nyuszik és tojások már moderáltan teljesítenek, a cukorfélék pedig kifejezetten hanyatlanak. Csökken a vásárlóerő és a vásárlási kedv is.
– Inflációletörés ide vagy oda, a megnövekedett kakaó- és cukorárak miatt drágább lesz a húsvéti termékkör: ha a gyártók is túl akarnak élni, akkor kénytelenek árat emelni – tekint előre Molnár Pál.
A láthatóságra koncentrálnak
Áttérve a márkákra és portfóliókra, a Nestlé törekvése az, hogy 2024-es innovációikat egy brandre fókuszálják, ezen belül is azokra a szegmensekre, ahol növekedési potenciál is látható.
– Amire nagyon büszkék vagyunk, hogy a 2023-as Top10 innovációs listában több termékünk is helyet kapott, többet között a SMARTIES húsvéti plüsscsomagos termékünk, valamint a töltött szegmensben a KITKAT brandünk alatti töltött minitojások karamellás ízesítésben – jegyzi meg Katona Ágnes.
Szezonális termékeknél továbbra is vizibilitás maximalizálása a lefontosabb a Nestlé számára, legyen szó akár ATL- vagy BTL-kommunikációról.
– Idén húsvétkor több partnerünknél készülünk különböző vásárlásösztönző promóciókkal, valamint szeretnénk minél több emberrel megismertetni a termékeinket, amihez fontos, hogy ne csak a polcon találkozzon először velük – jelzi a szakember. – Kommunikáció tekintetében is a fókuszáltság a cél nálunk 2024-ben, ezért a húsvéti időszakban KITKAT brand kommunikációval készülünk a szeletes termékcsaláddal közösen.
Sikertermékek és újdonságok
Szerencsen azt vallják, hogy sikertermékek és újítások egyaránt kellenek a sikeres piaci szerepléshez.
– Esetünkben 2023-ban a 20 g-os tojások és 50 g-os nyulak mellett a tojásdrazsé és a féltojás zselé voltak az igazi sikertermékek, valamint a kuriózumnak mondható Okostojás 20 g-os tejcsokoládé termékünk, mely omega3-at tartalmaz – idézi fel Molnár Pál. – 2024-es újdonságként pedig a ZERO család kiteljesedéseként a ZERO tejcsokoládé nyúl és tojás, illetve a felhasználásukkal készülő csomag jelennek meg kínálatunkban. A ZERO termékek édesítőszerrel készült tejcsokoládéból állnak, mely a legsikeresebb és leggyorsabban növekvő egészségtudatos márkánk.
– 2023 után most 2024-re is egy egész éven átívelő Facebook-aktivitást építettünk fel – jelenti be a kereskedelmi vezető –, amely mindig fél-egy hónappal az aktuális kereskedelmi akciókat megelőzően célozza márkahű és potenciális fogyasztóinkat egyaránt, márciusban a húsvéti tematikával a középpontban. De érdemes minden hónapot figyelni, mert sok újdonságot és csomagolásváltozást hozunk még ebben az esztendőben, minden hónapra jut valami érdekesség.
Vonzó, ami egyedi
A Stühmer Kft.-nél úgy tapasztalják, hogy a vásárlók húsvétkor a kisebb értékű (600–1500 Ft közötti), illetve a közepes méretű, súlyú termékeket keresik inkább.
– Elsősorban a különlegességek (pl. figurák, marcipántojások) keltik fel figyelmüket – mondja Csóll Péter, a Stühmer Kft. tulajdonos-ügyvezetője. – Erősödik az étcsokoládés termékek iránti kereslet, a desszert kategória viszont kezd teljesen eltűnni. Csomagolás tekintetében a transzparens vagy a nagyon kreatív csomagolású termékek iránt nagyobb a kereslet.
A Stühmer legsikeresebb termékei tavaly húsvétkor a töltött marcipántojások voltak. 2024-ben kézműves jellegű, egyedi festésű tojás- és nyuszifigurákkal frissítik a szortimentjüket. //
Volumenbeli visszaesés a húsvéti édességek piacán
Az NIQ kiskereskedelmi indexe szerint 2023. március–áprilisára jelentősen megnőtt a húsvéti édességek értékbeli eladása az előző év azonos időszakához képest. Összesen 8 milliárd forintért landoltak szezonális nyalánkságok a kosarakban, ami 17%-os bővülés 2022. március–áprilisához viszonyítva. Volumenben azonban 6%-os visszaesés következett be: kicsivel kevesebb, mint ezer tonna édességet vásároltunk.
A vizsgált két hónapban a gyártói és saját márkás termékek felosztása hasonló volt a korábbi periódushoz képest: továbbra is az előbbiek felé billent a mérleg, az értékbeli forgalom 79%-át hasították ki. Emellett 17%-os értékbeli növekedést és 6%-os mennyiségbeli csökkenést mutattak a 2022-es húsvéti szezonhoz képest. A saját márkák értékben valamivel dinamikusabban, 18%-kal fejlődtek, volumenben pedig enyhébb, 5%-os visszaesést produkáltak.
Típusokat tekintve kijelenthetjük, hogy továbbra is a csokoládényulak viszik a prímet: közel 4 milliárd forintért vásároltunk több mint 400 tonnát belőlük, így a forgalom közel felét, 46%-át bonyolították le. A dobogó második fokát, a forgalom egyharmadát birtokló csokitojás foglalta el. Mindkét típusról elmondható, hogy volumenbeli eladásaik a 2023-as szezonra megcsappantak, viszont több más terméktípus, mint például a játékot tartalmazó és különleges csomagok és egyéb figurák képesek voltak mennyiségben is gyarapodni.
Összetevők közül a tejcsokoládé a legkelendőbb: több mint 7 milliárd forintot szántunk ezen termékekre, és az értékbeli forgalom közel 90%-át tették ki 2023 március–áprilisában. Az étcsokoládéból készült édességek 1százalékpontot vesztettek a piaci részarányukból, így részesedésük 5%-ra csökkent. A csokoládétípusokat vizsgálva kirajzolódik, hogy csak a fehércsokoládéból készült termékek tudtak mennyiségbeli növekedést is felmutatni: az előző szezonhoz képest, bár alacsony bázisról, közel 40%-kal fejlődtek. Forinteladásuk pedig 49%-kal emelkedett. Viszont az értékbeli forgalomnak továbbra is csupán 1%-át adták.
Javarészt töltelék nélküli édességeket emeltünk le a polcról a 2023-as szezonban: ezen termékek adták az értékbeli forgalom háromnegyed részét. A második legnagyobb szegmens a krémmel töltött csokoládék együttese, melyek 22%-os piaci részaránnyal bírtak. A további típusok csupán a kategória forgalmának 3%-áért feleltek. //
Kapcsolódó cikkeink
Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >NIQ-leckék a modern trade világából
A volumenszámok egyre inkább kedvezőek, jövő évre mérsékelt növekedés várható.…
Tovább olvasom >Sminkek és illatok – Újdonságok a szépségiparban
Az utóbbi években a dekorkozmetika piacán tapasztalható dinamizmus és folyamatos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >