Nem csúsztak el a jegeskávémárkák
Bár az infláció okozta áremelkedés befagyasztotta a jegeskávé évek óta tartó fejlődését, mégsem fordultak el a fogyasztók a kategóriától. Sőt, még a saját márkák sem jutottak nagyobb szerephez. A gyártói márkák erejét a szüntelen innovációk is biztosítják – jelenleg a két legfontosabb termékfejlesztési vonal a „mentes” és az ízesített.
A magasba szökő infláció – amely a tejtermékeknél különösen markánsan jelentkezett – az olyan, évek óta dinamikusan fejlődő kategóriánál is behúzta a féket, mint a jegeskávé, ahol a 40%-ot is elérte. Bár 2022 egészét tekintve még egészen minimálisan pluszban maradtak a volumeneladások, csak az év második felét tekintve egyértelműen mennyiségi visszaesésről beszélhetünk.

Hunya Balázs
senior brand manager
Sole-Mizo
– A helyzet pontos megértéséhez a jegeskávé kategóriáján túl kell tekintenünk – hangsúlyozza Hunya Balázs, a Bonafarm Csoporthoz tartozó Sole-Mizo Zrt. senior brand managere. – Ezek a kényelmi termékek már nem csupán a versenytársak vagy a funkciók szintjén, hanem több dimenzióval feljebb versenyeznek a vásárlókért. Ebben a helyzetben kiemelten fontos a márkaerő, valamint az, hogy a fogyasztó megbízható minőséget és mellette ízélményt is kapjon a pénzéért. Ehhez a fogyasztói élményhez fontos a minőségi beltartalom.

Buza Andrea
channel & category
specialist
FrieslandCampina
Hungária
– A hipermarketek súlyvesztése folytatódott 2022-ben is. Ugyanakkor erős növekedést értek el a független kisboltok, amelyek így már a diszkontokkal azonos jelentőséggel bírnak. Ez a két csatorna teszi ki a piac értékesítésének mintegy felét – oszt meg lapunkkal néhány piaci adatot Buza Andrea, a FrieslandCampina Hungária Zrt. channel & category specialistje.
Fontosak a különbségek
A piacot sokszínűség jellemzi ízesítések, beltartalom és csomagolás tekintetében is.

Szekeres Dóra
senior brand manager
HELL ENERGY
– Fontos azonban megjegyezni, hogy a fogyasztásra kész jegeskávék esetében érdemes figyelni a koffeintartalomra és a valódi kávékivonat meglétére, hiszen nagy különbségek lehetnek egyes márkák termékeinek az összetételében – emeli ki Szekeres Dóra, a HELL ENERGY Magyarország Kft. HELL ICE COFFEE márkáért felelős senior brand managere.

Gombosi Judit
beszerzési igazgató
Foltin Globe
– A saját márkás szegmens nem fejlődik, a kategória a márkák miatt növekszik – szögezi le Gombosi Judit, a Foltin Globe Kft. beszerzési igazgatója. – Kiszerelésben az „on the go” méret (250 ml és 500 ml) a legelterjedtebb. Az árszinteket tekintve nemcsak az első árponton lévő termékek eladásai növekednek, hanem a prémium termékek is jól működnek a magas árszínvonal ellenére is.
Gombosi Judit szerint a jegeskávé piaca stabil, és nagyon népszerű a fiatalok körében. Sok olyan európai országban sikerült növekednie a termékkörnek, ahol régebben nehezen lehetett érvényesülni.
– Nemzetközi kitekintésben 2022-ben a „fresh coffee in cups” kategória fejlődött nagyon szépen – hívja fel a figyelmet az igazgató asszony. – Ezért idén megjelenik a német piacon is, egyelőre kereskedelmi márkás termékként. De ha a koncepció tovább fejlődik, akkor jövőre várhatóan globális márkanév alatt is bevezetik.
A jegeskávépiacon a Hochwald márkával jelen lévő cég erre az évre jelentős változást nem tervez a portfólióban. Az előző évekhez hasonlóan szórólapos, akciósár-megjelenéseket és másodlagos kihelyezéseket vet be az eladások növelése érdekében.

A saját márkás szegmens nem fejlődik, a kategória a márkák miatt növekszik
Igényes igények
A növekedési dinamika csökkenése még nem jelenti azt, hogy a fogyasztók a jegeskávék között már nem keresik az újdonságokat. Ugyan a forgalom döntő részét egyelőre a klasszikus kávék adják, és az ízesített termékeknek sokkal kisebb a súlya, a cégek innovációs törekvéseikkel mintha ezen változtatni akarnának.
A Milli Jegeskávé portfólió 2022-ben a vásárlói várakozásokra reagálva két új, ízesített taggal is bővült, tudjuk meg Fekete Brigittától, a FrieslandCampina Hungária Zrt. brand managerétől:
– Mind a Milli Mogyorós Lattét, mind a Milli Kókuszos Lattét örömmel fogadták a fogyasztók. Az új vásárlók bevonásával addicionális értékesítést jelentettek ezek a Milli innovációk a kategória számára. Nagy és növekvő az igény az egészségtudatos választási opciókra is, ezért az év egyik kiemelt innovációjaként vezettük be a Milli Jegeskávé 0% hozzáadott cukrot tartalmazó termékét 2023 februárban. Mivel vásárlóinknak fontos a fenntarthatóság, ezért a portfólió többi tagjához hasonlóan ezt az új terméket is 100%-ban újrahasznosított PET-palackban dobjuk a piacra, ami 100%-ban újra is hasznosítható – így tartva fenn a körforgást.
A cég minden Milli termékkategóriát erős marketinggel támogat. Továbbra is folyamatosan építik az anyamárkát, és termékbevezetéseiket minden esetben erős ATL- és bolti kampány kíséri.
– A Sole-Mizo az idei év első aktivitásaként megújította a teljes Mizo Coffee Selection portfólió megjelenését – jelzi Hunya Balázs. – A változatos fogyasztói igények szerint kialakított kínálatunkban szerepelnek laktózmentes, cukormentes, különböző erősségű stb. variánsok, ezért fontos, hogy fogyasztóink könnyebben megtalálják kedvencüket a polcokon a számukra lényeges információk, döntési pontok mentén. Büszkék vagyunk rá, hogy kávéink a magas alapanyagárak ellenére is 100% arabica kávéból és 100% Mizo tejből készülnek, amit a tavaly októberben startoló kampányunkban is hangsúlyoztunk.

A piacot sokszínűség jellemzi ízesítések, beltartalom és csomagolás tekintetében is
Nem csak az íz a fontos
A fogyasztók nyitottságát az innovációkra a HELL ENERGY-nél is tapasztalják – és ez nem feltétlenül csak az ízekre igaz, egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság is.
A HELL ICE COFFEE termékei kizárólag aludobozos kiszerelésben kerülnek a boltok polcaira, mivel az aludoboz 100%-ban és végtelenszer újrahasznosítható, nem beszélve arról, hogy alumínium könnyű, így csökken a szállításból adódó üvegházhatású gázok kibocsátása.
– A 250 ml-es aludobozos tejeskávé-variációk tartósítószer-mentes, prémium összetételükkel a minőségi kávéélményt hozzák el praktikus és környezetbarát csomagolásban – sorolja tovább a termékelőnyöket Szekeres Dóra. – HELL ICE COFFEE termékeink legalább 70% tejjel, valódi Arabica és Robusta kávékivonattal, mesterséges színezék nélkül, valamint legalább 40 mg/100 ml koffeintartalommal készülnek.
A cégnél folyamatosan követik a fogyasztói trendeket, ezért a tavalyi két sikeres innovációjuk után az év elején újabb érkezik. Márciusban kerül a boltokba a portfólió legújabb íze, a mogyorós ízvilágú Slim Hazelnut, hozzáadott cukor, tartósítószer és mesterséges színezék nélkül, a már jól megszokott 40 mg/100 ml koffeintartalommal.
– Rendkívül nagy előnyünk, hogy vállalatunk DNS-ében ott van az innováció, ezért nagyon gyorsan és hatékonyan tudunk új ízeket, recepteket fejleszteni, illetve nagyon rövid idő alatt tudunk reagálni a piaci változásokra – jegyzi meg a senior brand manager. – Ezt a tulajdonságunkat mindenképpen az egyik legnagyobb piaci erősségünknek tartjuk.
A cég a marketingeszközök széles skálájával dolgozik, ezen belül is kiemelt figyelmet fordít a social csatornákra (a TikTokra, Instagramra és Facebookra), mivel a fiatalok nagy részét ezeken a platformokon keresztül tudják legkönnyebben elérni.
Prémium imázs, és ami mögötte van
A Foodnet több jegeskávémárkát is forgalmaz a hazai piacon: Landessa Ice Coffee, Müller Kaffee, Starbucks.
– A Starbucks fogyasztásra kész kávés italok prémium minőségűek, és ezért a legdrágább termékek a kategóriájukban. Ennek ellenére az év első felében a dinamikus növekedést tapasztaltunk az eladásokban, ami kitartott szeptemberig. Az utolsó hónapokban a fogyasztás visszaesett, ami egyrészt a szezon végének, másrészt az adott gazdasági helyzetnek köszönhető – tekint vissza Papp-Mile Noémi, a Foodnet Zrt. brand managere. – A nagyon erős márkaimázs és a kategóriájában kivételesen magas, közel 20%-os kávétartalom adja azt a termékelőnyt, ami garancia a minőségi kávéra. Az ízesített termékek iránti kereslet növekedése kiemelkedő, ezt tartjuk kiemelten fontosnak és irányadónak az idei évi bevezetéseknél. Több újdonságot tervezünk 2023-ban a kategóriában, amivel igyekszünk a fogyasztóink figyelmét, érdeklődését fenntartani.

Magas árszínvonaluk ellenére a prémium termékek is jól szerepelnek
Nyáron dübörög az instant is
Jegeskávék nemcsak fogyasztásra készen, hanem por formájában is fellelhetők a boltokban. Az azonnal oldódó jegeskávék forgalma nem meglepő módon erős szezonalitást mutat, a melegebb hónapokban akár meg is ötszöröződhet a fogyasztás, a legnagyobb kiugrások a nyári szezon elején tapasztalhatók. A piacdinamikát jellemzően a NESCAFÉ hideg vízzel és jéggel egyszerűen elkészíthető, 3in1 Frappé termékei határozzák meg, amelyeket a nyári időszakra vezet be a Nestlé klasszikus és ízesített (2021-ben karamelles, 2022-ben vaníliás) változatban.
– Tavaly az előző évhez képest harmadával nőtt az instant jegeskávé-eladás, az átlagosan 20%-os áremelkedés ellenére is! – újságolja Cziklin Veronika, a Nestlé Hungária brand managere. – Az ízesített termékvariánsok még itt sem játszanak fontos szerepet, csomagolás tekintetében pedig azt mondhatjuk, hogy a saját márkás termékek ömlesztett kiszerelésekkel vannak jelen a polcokon, míg a piac zömét adó, márkázott szereplők egyadagos (stickes) kiszerelésekben érhetőek el.
Állandó NESCAFÉ 3in1 termékkörüket is folyamatosan tökéletesítik. Ennek jegyében 2023-as év elején jelenik meg az üzletekben a NESCAFÉ 3in1 Creamy Latte, az eddigi legkrémesebb NESCAFÉ 3in1 kávéjuk.

Cziklin Veronika
brand manager
Nestlé Hungária
– Újdonságainkkal a tökéletes kávéélmény megteremtése mellett a tevékenységünk fenntarthatóbbá tételére egyaránt fókuszálunk, így a 2022-es év folyamán NESCAFÉ 3in1 termékeink csomagolását, ezek összetételét egyszerűsítettük, hogy azok megfelelő szelektív gyűjtési, válogatási és újrafeldolgozási infrastruktúra esetén újrahasznosításra kerülhessenek – fűzi hozzá Cziklin Veronika. – NESCAFÉ termékeink reklámozására idén nagyszabású Classic és Crema kommunikációt indítunk a TV-ben, az online csatornákon, valamint a boltokban. Ezenkívül a 2022-ben elindított proaktív fenntarthatósági kommunikációnkat tervezzük folytatni. //
Jegeskávéból tarol a koffeines verzió
A hazai fogyasztók 2022-ben 13 millió liter jegeskávét vásároltak közel 16 milliárd forintért a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint. Ez 25%-os értékbeli és 1%-os mennyiségbeli növekedés a 2021-es forgalomhoz képest.

Vendégszerző:
Séra Katalin
senior elemző
NielsenIQ
Csatornabontás tekintetében a 401–2500 négyzetméteres üzletekben realizálódott az értékbeli forgalom legnagyobb szelete, 41%-a. A 200 négyzetméternél kisebb üzletek és drogériák együttese egyre inkább előretört: 5%-pontos növekedéssel már a forgalom 34%-át adták. A két csatorna összesítve értékben 47, mennyiségben pedig 21%-ot növekedett annak ellenére, hogy az egységár itt a legmagasabb, 1250 forint.
Ha jegeskávéról van szó, a fogyasztók egyértelműen a gyártói márkák mellett teszik le a voksukat, melyek a kategória értékbeli forgalmának 85%-át adták. A saját márkák értékben és volumenben is valamivel nagyobb ütemben tudtak növekedni, viszont a piaci részesedés tekintetében nem történt jelentős átrendeződés.
A kávétípusok esetén megállapíthatjuk, hogy a latte a legnépszerűbb, a forgalom 30 %-áért felelős. Értékben is és volumenben is jelentősen tudott növekedni, 29 és 10 %-kal. A dobogó második fokán a cappuccino áll 17 %-os részesedéssel, a harmadik a sorban pedig az espresso, amely a kategória 15 %-ával bír.
2022-re a koffeinmentes kávék 2%-pontot vesztettek a piaci részesedésükből (2021-hez viszonyítva), így a piac mindössze 1%-át hasították ki. A forgalom majdnem egészét uraló koffeintartalmú jegeskávék értékben 27%-kal, volumenben pedig 3%-kal gyarapodtak.
A fémdobozos jegeskávék landolnak legtöbbször a vásárlók kosarában: értékben 27%-kal, mennyiségben pedig 17%-kal növekedtek, és a kategória forintban mért forgalmának kétötödét adták. Népszerű még a kartondobozos kávé egynegyedes piacrésszel, ebből azonban 17%-kal kevesebb fogyott.
Az értékbeli forgalom fele a 250 milliliteres kiszerelésekből ered, melyek értékben 35%-kal, mennyiségben 13%-kal gyarapodtak. A második legkedveltebbek a 330 milliliteres adagok, 26%-os piacrésszel. A 300 milliliteres kiszerelések a harmadik helyen állnak 11%-os forgalommal. //
A cikk a Trade magazin 2023/4. lapszámában olvasható.
Kapcsolódó cikkeink
Túlteljesítette a Nescafé a regeneratív gazdálkodásból származó kávébeszerzéssel kapcsolatos célját
A Nestlé nemrégiben bejelentette, hogy a Nescafé márka 2023-ban a…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával segíti baristáit a Starbucks
35 amerikai üzletében kezdte tesztelni a Starbucks új generatív mesterségesintelligencia-eszközét,…
Tovább olvasom >Ízekre szedve
Ma már nem elég a jegeskávé-portfóliókat erősség vagy kávétípus szerint…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >