Nem bírják a terhelést a spanyol kikötők, vajon meddig fog működni a tengeri fuvarozás?
Egyre olcsóbb a tengeri szállítmányozás ára, ezért erősödik a forgalom ezen a téren. Még, ha átmenetileg is, de ezzel a vállalatok túlterhelik az európai kikötők jó részét a Kínából rendelt szállítmányokkal.

Sok cég a rendeléseinek egy részét a kikötői raktárakban tárolja, míg el nem adja a termékeket. Emiatt a raktárkapacitások lassan betelnek. (Fotó: Pixabay)
Mivel a kínai gyártó- és kereskedőcégekből több is központot létesített Európában, a Kínából a kontinensre irányuló tengeri teherszállítás mennyisége enyhén csökkent. Jelenleg Genova kikötőiben csökkent a leginkább az áruforgalom, míg Rotterdamot egyre több hajó veszi célba. Ez nem meglepő, hiszen ez utóbbi kikötőbe több mint 1000 dollárral olcsóbban lehet eljuttatni egy 40 lábas konténert Sanghajból. A World Container Index adatai szerint a konténeres tengeri fuvarozási díjak már régóta csökkenést mutatnak: július 21-én egy 40 láb hosszú konténer 6820 dollár volt, ami 2,6%-kal kevesebb, mint az előző héten, és immár 24%-kal olcsóbb, mint egy ével korábban. Ha azonban a járvány előtti időszak 3554 dolláros átlagárával hasonlítjuk össze, ez még mindig nagyon magasnak mondható. – olvasható a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács oldalán.
Spanyolország kikötői lassan megtelnek
A spanyol kikötőkben viszont árcsökkenés és a forgalom átmeneti növekedése tapasztalható, a nagyobb árumennyiség azonban érdekes következményekkel jár. A legnagyobb kikötőben, például a jelenleg 85%-os kihasználtsággal működő, óránként 50 kamiont ellátó Valenciában a telítettséghez közelednek a kikötői raktárak kapacitásai. A beérkező nagy árutömeg, és a csökkenő európai kereslet miatt ugyanis csak azokat az árukat szállítják el, amelyekre a szárazföldi raktárakban, logisztikai központokban szükség van, a többi konténer a kikötőkben marad. Spanyolország a valenciai kikötő a becslések szerint az évé végére eléri a 9 millió TEU (twenty-foot equivalent unit, azaz 20 láb hosszúságú konténernek megfelelő egyenérték) áruforgalmat, ami 2021-ben még csak 5,6 millió TEU volt. A spanyol kikötők sorában Algeciras (4,8 millió TEU) és Barcelona (3,5 millió TEU) áll a képzeletbeli dobogó második és harmadik fokán.
Fruitweb
Kapcsolódó cikkeink
70 millió dollárt költ a beszállítói hálózat fejlesztésére a SHEIN 2028-ig
A vállalat 7,5 millió dollárt dél-kínai üzemek modernizálására költött. 70…
Tovább olvasom >Kínából érkezik az import áruk 90 százaléka légi úton
Gyógyszerek, romlandó áruk, gyártáshoz szükséges alapanyagok – leggyakrabban ezek az…
Tovább olvasom >Kína feloldotta az argentin baromfihús behozatali tilalmát
Kína feloldotta az Argentínából származó baromfihús behozatali tilalmát, amelyet 2023…
Tovább olvasom >További cikkeink
Flórián László irányítja áprilistól a Praktikert
Új ügyvezető igazgató irányítja 2025. áprilisától a magyar tulajdonú, országos…
Tovább olvasom >A szolgáltatások drágulása hajtja az inflációt – nem az élelmiszerek
Bár a közbeszédben és a kormányzati intézkedések fókuszában továbbra is…
Tovább olvasom >MLBKT: márciusban további fellendülést jelez a BMI
A beszerzésimenedzser-index (BMI) szezonálisan kiigazított márciusi értéke 51,2 – közölte…
Tovább olvasom >