Nem bírják a terhelést a spanyol kikötők, vajon meddig fog működni a tengeri fuvarozás?
Egyre olcsóbb a tengeri szállítmányozás ára, ezért erősödik a forgalom ezen a téren. Még, ha átmenetileg is, de ezzel a vállalatok túlterhelik az európai kikötők jó részét a Kínából rendelt szállítmányokkal.

Sok cég a rendeléseinek egy részét a kikötői raktárakban tárolja, míg el nem adja a termékeket. Emiatt a raktárkapacitások lassan betelnek. (Fotó: Pixabay)
Mivel a kínai gyártó- és kereskedőcégekből több is központot létesített Európában, a Kínából a kontinensre irányuló tengeri teherszállítás mennyisége enyhén csökkent. Jelenleg Genova kikötőiben csökkent a leginkább az áruforgalom, míg Rotterdamot egyre több hajó veszi célba. Ez nem meglepő, hiszen ez utóbbi kikötőbe több mint 1000 dollárral olcsóbban lehet eljuttatni egy 40 lábas konténert Sanghajból. A World Container Index adatai szerint a konténeres tengeri fuvarozási díjak már régóta csökkenést mutatnak: július 21-én egy 40 láb hosszú konténer 6820 dollár volt, ami 2,6%-kal kevesebb, mint az előző héten, és immár 24%-kal olcsóbb, mint egy ével korábban. Ha azonban a járvány előtti időszak 3554 dolláros átlagárával hasonlítjuk össze, ez még mindig nagyon magasnak mondható. – olvasható a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács oldalán.
Spanyolország kikötői lassan megtelnek
A spanyol kikötőkben viszont árcsökkenés és a forgalom átmeneti növekedése tapasztalható, a nagyobb árumennyiség azonban érdekes következményekkel jár. A legnagyobb kikötőben, például a jelenleg 85%-os kihasználtsággal működő, óránként 50 kamiont ellátó Valenciában a telítettséghez közelednek a kikötői raktárak kapacitásai. A beérkező nagy árutömeg, és a csökkenő európai kereslet miatt ugyanis csak azokat az árukat szállítják el, amelyekre a szárazföldi raktárakban, logisztikai központokban szükség van, a többi konténer a kikötőkben marad. Spanyolország a valenciai kikötő a becslések szerint az évé végére eléri a 9 millió TEU (twenty-foot equivalent unit, azaz 20 láb hosszúságú konténernek megfelelő egyenérték) áruforgalmat, ami 2021-ben még csak 5,6 millió TEU volt. A spanyol kikötők sorában Algeciras (4,8 millió TEU) és Barcelona (3,5 millió TEU) áll a képzeletbeli dobogó második és harmadik fokán.
Fruitweb
Kapcsolódó cikkeink
Májusban tovább nőtt Kína ipari termelése és kiskereskedelmi forgalma
Májusban tovább nőtt az ipari termelés Kínában, de hat hónapja…
Tovább olvasom >Megnyitott a SIAL China, hazánk is bemutatkozik
Prémium élelmiszerek és különlegességek is megjelennek az Agrármarketing Centrum közösségi…
Tovább olvasom >Agrárminisztérium: Kína magyar szakemberekkel fejlesztené borászati szektorát
Kína magyar szakemberekkel fejlesztené borászati szektorát – ismertette az Agárminisztérium…
Tovább olvasom >További cikkeink
„A polc nemcsak hely, hanem stratégia” – a P&G újragondolja a vásárlói élményt Magyarországon
Interjú Joanna Bohdanowicz-cal, a Procter & Gamble Közép-európai szenior igazgatójával…
Tovább olvasom >Brüsszel eljárást indított Magyarország ellen az árréskorlátozások miatt
Két kötelezettségszegési eljárást is indított Magyarország ellen az Európai Bizottság,…
Tovább olvasom >Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >