Nem bírják a terhelést a spanyol kikötők, vajon meddig fog működni a tengeri fuvarozás?
Egyre olcsóbb a tengeri szállítmányozás ára, ezért erősödik a forgalom ezen a téren. Még, ha átmenetileg is, de ezzel a vállalatok túlterhelik az európai kikötők jó részét a Kínából rendelt szállítmányokkal.

Sok cég a rendeléseinek egy részét a kikötői raktárakban tárolja, míg el nem adja a termékeket. Emiatt a raktárkapacitások lassan betelnek. (Fotó: Pixabay)
Mivel a kínai gyártó- és kereskedőcégekből több is központot létesített Európában, a Kínából a kontinensre irányuló tengeri teherszállítás mennyisége enyhén csökkent. Jelenleg Genova kikötőiben csökkent a leginkább az áruforgalom, míg Rotterdamot egyre több hajó veszi célba. Ez nem meglepő, hiszen ez utóbbi kikötőbe több mint 1000 dollárral olcsóbban lehet eljuttatni egy 40 lábas konténert Sanghajból. A World Container Index adatai szerint a konténeres tengeri fuvarozási díjak már régóta csökkenést mutatnak: július 21-én egy 40 láb hosszú konténer 6820 dollár volt, ami 2,6%-kal kevesebb, mint az előző héten, és immár 24%-kal olcsóbb, mint egy ével korábban. Ha azonban a járvány előtti időszak 3554 dolláros átlagárával hasonlítjuk össze, ez még mindig nagyon magasnak mondható. – olvasható a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács oldalán.
Spanyolország kikötői lassan megtelnek
A spanyol kikötőkben viszont árcsökkenés és a forgalom átmeneti növekedése tapasztalható, a nagyobb árumennyiség azonban érdekes következményekkel jár. A legnagyobb kikötőben, például a jelenleg 85%-os kihasználtsággal működő, óránként 50 kamiont ellátó Valenciában a telítettséghez közelednek a kikötői raktárak kapacitásai. A beérkező nagy árutömeg, és a csökkenő európai kereslet miatt ugyanis csak azokat az árukat szállítják el, amelyekre a szárazföldi raktárakban, logisztikai központokban szükség van, a többi konténer a kikötőkben marad. Spanyolország a valenciai kikötő a becslések szerint az évé végére eléri a 9 millió TEU (twenty-foot equivalent unit, azaz 20 láb hosszúságú konténernek megfelelő egyenérték) áruforgalmat, ami 2021-ben még csak 5,6 millió TEU volt. A spanyol kikötők sorában Algeciras (4,8 millió TEU) és Barcelona (3,5 millió TEU) áll a képzeletbeli dobogó második és harmadik fokán.
Fruitweb
Kapcsolódó cikkeink
Vámmentességet kapott több francia konyakmárka Kínában, de nem mindenki örül
Szombattól életbe lépett Kínában az Európai Unióból származó brandy-importra kivetett,…
Tovább olvasom >Kína dömpingellenes intézkedéseket vezet be az unióból importált borpárlatokra
A kínai kereskedelmi minisztérium pénteken dömpingellenes intézkedéseket jelentett be az…
Tovább olvasom >A magyar fejlesztésű csökkentett deutériumtartalmú termékek sikere Kínában
A HYD Rákkutató és Gyógyszerfejlesztő Kft. Preventa csökkentett deutériumtartalmú ivóvíz…
Tovább olvasom >További cikkeink
Extrém nyár, rekordmeleg: így reagálnak a boltláncok a hőségre
Soha nem mértek még olyan magas hőmérsékletet Budapesten, mint az…
Tovább olvasom >K&H: a tényadatban szereplőnél jóval komolyabb inflációt érzékelnek a középkorúak
A középkorú magyarok inflációs érzete továbbra is messze meghaladja a…
Tovább olvasom >Júniusban újra emelkedett az infláció – a gyümölcsök drágulása húzza felfelé az árakat
Júniusra 4,6 százalékra nőtt az éves infláció, szemben a májusi…
Tovább olvasom >