Nem az árakkal harcolnak a vevőkért a grillpiacon

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 05. 27. 08:00

A hűvösebb nyáron és az általános fogyasztás-visszafogáson túl újabb „veszély” leselkedik a grillkészítmények piacára: a marinádok és grillpácok szélesedő választéka az otthoni előkészítés felé tereli a fogyasztókat. Másfelől viszont az emelkedő árak ellenére is forgalomemelkedésről és a minőségi termékek iránti kereslet erősödéséről számoltak be a megkérdezett gyártók.Bár a grillkészítmények gyártói változatlanul forgalomemelkedésről számolnak be saját házuk tájáról, a piackutatási adatok alapján a piac kissé telítődni látszik. Persze nehéz egy szezonból hosszabb távú következtetéseket levonni, hiszen a tavalyi hűvösebb nyár más szezonális termékek forgalmát is visszavetette.
– Az elhúzódó gazdasági válság miatti általános fogyasztáscsökkenés valószínűsíthetően a grilltermékek szegmensét sem fogja elkerülni – prognosztizálja Szántó Zoltán, a PICK SZEGED Zrt. termékmenedzsere. – Mivel nem napi, hanem alkalmi fogyasztású készítményről van szó, vélhetően növekszik azok száma, akik csak ritkábban engedhetik meg maguknak idén a grillezést, esetleg teljesen lemondanak róla.
Az időjáráson és az általános fogyasztás-visszafogáson kívül Erdélyi István, a Gallicoop vezérigazgatója még egy nagyon lényeges szempontra hívja fel a figyelmet:
– Információink szerint erősödik a grilltermékek forgalmában nem megjelenő és mérhető otthoni előkészítés szerepe, köszönhetően a marinádok és grillpácok kínálata növekedésének. A grillezés elsősorban szabadidős tevékenység. Ezt az érzést részben erősíti a saját kezű fűszerezés, illetve pácolás az egyre inkább előkészített húsrészekből, szeletekből. Ezt egyértelműen nyomon követhetjük saját adataink alapján a szeletelt, kockázott, így pácolásra közvetlenül előkészített húsok forgalmának több éves folyamatos növekedésében, amelyben a grillszezon is láthatóan megjelenik.

Tovább nőhet az átlagár
Nem kedvez ennek a kategóriának sem a húskészítmények terén tavaly nyár óta megfigyelhető alapanyagár-emelkedés, amely rányomja a bélyegét a fogyasztói árakra is.
Az áremelkedés ellen a gyártók egy része a kiszerelések csökkentésével próbál védekezni.
– Idén a második félévtől további növekedés várható, az áfa emelkedése miatt – állapítja meg dr. Tamás Endre, a Wiesbauer-Dunahús Kft. ügyvezető igazgatója. – Ugyanakkor cégünk 50 százalékos eladásnövekedést ért el grilltermékekből az előző évhez képest, és idén is hasonló fejlődésre számítunk. Ez azzal is magyarázható, hogy aki megteheti, egyre inkább a prémium minőséget vásárolja azon alapelv szerint, hogy inkább együnk kevesebbet, de válasszuk a lehető legjobb grillterméket.
Kazai Zsolt, a Landhof Hungária Kft. ügyvezető igazgatója is a minőség előretörését észleli:
– Jelentősen csökkent a piacon az olcsó, grillkolbásznak elnevezett termékeket kínáló gyártók száma. Azaz tisztult a piac, és öt-hat nagy és megbízható gyártó kínálja minőségi termékeit a kiskereskedelemben.
Miután a grill valóban nem a napi húskészítmények sorába tartozik, ezért, bár vásárlása általában előre tervezett, az üzletben több impulzus alapján választ a vevő.
– A választásra a termékek fűszerezettsége, ízesítése és a csomagolás tetszetőssége is befolyással van – jelzi Szántó Zoltán. – A forgalmazók törekednek a szezon mielőbbi beindítására, illetve a húsvét utáni holt időszak felpörgetésére. Közvetlenül húsvét után már találkozhattak grillakciókkal a vásárlók.

Előnyös helyzetben a hipermarketek
A Nielsen adataiból úgy tűnik, hogy a kategóriát egyelőre elkerüli az „eldiszkontosodás”, hiszen a fő eladási csatorna továbbra is a hipermarket. Persze ez lehet a gyártók disztribúciós stratégiájának eleme is, hiszen a hipermarketekben van lehetőség a szezon során grillválasztékukat a legnagyobb területen felvonultatni, és a legnagyobb volumenben eladni.
– Általában a grillezés nem ötletszerű fogyasztói tevékenység, így az alapanyag-szükséglet beszerzése beilleszthető a döntően hipermarketekben lebonyolított, tervezett heti nagy bevásárlásokba – mondja Erdélyi István. – A kereskedelmi felület viszonylag limitált, ezért nehéz bejuttatni új termékeket vásárlói megmérettetésre, de a vevőkre is jellemző a konzervatív hozzáállás az újdonságokhoz. Inkább a jól megszokott és kereskedők által bejáratott márkákat, erős marketingaktivitást mutató gyártók termékeit keresik.
Ugyanakkor minden eladási csatorna szeretne részesülni a grillezés divatjából, ezért mind a gyártói, mind a kereskedelmi termékpalettájukat igyekeznek bővíteni – ez alól a diszkontok sem kivételek.

Az íz mellett a látvány is csáberő
A kezdetekben grillkolbászok alkotta piac ma már sokkal színesebb, és lassú arányeltolódások zajlanak a szerkezetében.
A Pápai Hús jó néhány éve többféle grillterméket tart a palettáján.
– Kezdetekben a grillkolbászok különböző ízesítésű változataival próbálkoztunk növekvő eredménnyel – idézi vissza Politzer József, a Pápai Hús 1913 Kft. ügyvezető igazgatója. – A marinádozott húsokat először exportra gyártotta a cégünk. Aztán erre alapozva, a hazai ízlésvilág figyelembe vételével, megjelentünk velük a belföldi piacon is. Ez olyannyira sikerült, hogy, bár a grillkolbászok értékesítése még mindig meghaladja a marinádozott húsokét, ez utóbbi aránya jelentősen megnőtt az összes grillterméken belül.
Hasonló tendenciát észlel Erdélyi István is a Gallicoop részéről:
– A grilltermékeken belül a hangsúly az egyszerűbb kolbászkák irányából markánsan eltolódott a szemet megragadó, dekorfűszeres grillek, illetve pácolt-marinádozott húsrészek irányába, ami az átlagárak növekedését okozta. Ízek vonatkozásában folyamatosan erősek a magyaros ízvilágú termékek, valamint népszerűek a több ízt tartalmazó és látványos megjelenésű termékmixek.

Gyűjtőcsomagolás kisebb boltoknak is
Mint minden szezonban, idén is újdonságokkal lepik meg a vásárlókat a gyártók.
A PICK SZEGED Zrt. által gyártott Délhús márkás grilltermékek 2008. július–augusztusi periódusában megerősítették korábbi piacvezető pozíciójukat a kategóriában (forrás: Nielsen). Így nem csoda, ha a tavalyi grillszezonra kialakított szortiment szinte teljes egészében megmarad idén is. A választék egyik részét a dekor fűszerkeverékkel készülő, 300 g-os vákuumcsomagolt kiszerelésű Délhús Paprikás, Borsos és Sajtos grillerek, illetve azok vegyes csomagolása, a Délhús Griller Mix adja.
A húsok között a Délhús olajos fűszerkeverékkel előkészített, marinált húsok alkalmasak konyhai felhasználásra és grillezésre egyaránt. A 2009-es szezonban is megvásárolható lesz a Magyaros és Fokhagymás ízesítésű tarja, illetve karaj. A szaftosabb húsok kedvelőinek a Fokhagymás Karajt, valamint a Barbeque Karajt kínálják.
A védőgázas Délhús Saslik marinált sertéscomb színhús, piros és zöld pritaminpaprika, füstölt baconszalonna és vöröshagyma felhasználásával készül.
– A juhbélbe töltött grillkolbászok közül a Sajtos és a Chilis grillkolbász vegyes csomagolásával, a Grillkolbász Mix termékkel bővítettük választékunkat az idei évben – számol be egy újdonságról Szántó Zoltán. – Mindhárom 230 grammos, vákuumcsomagolt kiszerelésű. Az enyhén fűszerezett Pulyka grillkolbász, a görög ízeket idéző Sonkába göngyölt grill, valamint a baconba tekert termékek, mint a Göngyölt Debreceni és Göngyölt Rolli az idei évben is megtalálhatók lesznek választékunkban.
Aprónak tűnő, de lényeges változás, hogy az idei szezonra a cég kialakította az 5 darabos gyűjtőkiszereléseket is. Ugyanis tapasztalataik szerint a kisebb boltokban élénkül a kereslet a termékkör iránt.
– Ezt a gyűjtőkiszerelést az alacsonyabb alapterületű és forgalmú üzletek is biztonsággal és problémamentesen rendelhetik, még akkor is, ha több ízváltozat kerül egyszerre újságos akcióba, és azok polcon tartása központilag kötelező – mondja a termékmenedzser.
A minél szélesebb disztribúció elérésén túl intenzív akciós aktivitással, hálózatspecifikus újságos megjelenésekkel és hirdetésekkel, valamint sales folderekkel támogatják termékeik értékesítését április közepétől nyár végéig.

Itt új ízek, ott új arculat
Bár ízesítések tekintetében nem szenved hiányt a piac, a gyártók tovább keresik az eddig kiaknázatlan lehetőségeket.
– Találtunk eddig hiányzó ízeket a magyar piacon, így a népszerű grillerek idén két új ízzel bővültek: fokhagymás-borsos és pizza grillerrel – számol be a Landhof újdonságairól Kazai Zsolt. – Promóciók terén maradunk az eddig is jól bevált eladáshelyi forgalomösztönzésnél.
Pápán sem tétlenkednek:
– Ebben a szezonban marinádozott húsokkal, csontosan és csont nélkül, vákuumos és vödrös csomagolásban leszünk jelen az üzletekben, szélesedő ízválasztékkal, kisebb és nagyobb kiszerelésekben – mondja Politzer József. – A grillkolbászok pedig más néven, felfrissült külsővel jelennek meg az üzletekben, tükrözve az újjáalakult Pápai Hús 1913 Kft. új arculatát.
A Wiesbauer-Dunahús Kft. kínálatában továbbra is a hagyományos grill ízek dominálnak: a party grillcsalád sajtos, fokhagymás, ketchupos és paprikás grillekből áll, valamint gyártanak ezen kívül Stuttgarti grillkolbászt is. A party grillek 300 grammos egalizált, fóliás és 1 kilogrammos védőgázas csomagolásban is vásárolhatóak, míg a Stuttgarti grillkolbász 250 grammos egalizált, fóliás és 1,5 kilogrammos védőgázas kiszerelésben is kapható.
– Új termékünk a Sajtos bécsi hosszú virsli, amely nem egy hagyományos grilltermék, de hasonlóan, mint a Puszta debreceni, „Kiváló magyar termék”, szintén jól grillezhető és igen közkedvelt, nemcsak a nyári időszakban, hanem az egész év során – mondja dr. Tamás Endre.
A Gallicoop gyártóként minden szegmensben érdekelt: forgalmaz hagyományos grillkolbászokat, de igen jelentős és növekvő a prémium részt képviselő pácolt pulykamell és combszelet steak forgalma is.
– A szabadtéri szezonon kívüli forgalom megőrzése érdekében nagy hangsúlyt érdemes fektetni a beltéri elkészítési módokra, valamint megoldásokra – javasolja Erdélyi István.
Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink