Nem akar bankot váltani a magyar lakosság
Továbbra is alacsony a bankváltások száma a hazai lakosság körében, az ügyfelek háromnegyede az elmúlt 10 évben még egyszer sem váltott pénzintézetet – derült ki a Budapest Bank megbízásából készült kutatásból. Mindez felülmúlja az élet egyéb területein mutatott hűségünket is: ritkábban cseréljük le bankunkat, mint például munkahelyünket vagy partnerünket. A felmérésből arra is fény derült, hogy a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvét lehetősége alig változtatott a lakosság pénzügyi szokásain az elmúlt évben.
Mindennel meg vagyunk elégedve?
Évről-évre egyre alacsonyabb a bankok közötti mobilitás Magyarországon: az elmúlt évben a hazai lakosság mindössze 4%-a választott új pénzintézetet. Míg 2013-ban 70% volt azok aránya, akik legalább 10 éve nem váltottak bankot, mára ez 73%-ra nőtt. A tervezett bankváltás valószínűsége is csökken: míg egy évvel korábban 10% mondta, hogy a következő esztendőben szinte biztosan váltani fog, addig 2014-ben már csak 7%. Azok is egyre kevesebben vannak, akiket egy-egy jó ajánlattal el lehet csábítani a jelenlegi bankjuktól: 2013-ban 20% mondta, hogy ilyen esetben megfontolná a bankváltást, 2014-ben viszont csak 17% nyilatkozta ugyanezt.
A bankok közötti átjárás lassulása annál is inkább meglepő, mivel az ügyfelek között egyre többen vannak, akik úgy vélik, hogy a bankváltás akár kevesebb, mint egy óra alatt elintézhető (2014-ben 14%, 2013-ban 9% nyilatkozta ezt). A bankváltások alacsony száma mögött továbbra is az áll, hogy a lakosság jelentős része (90%) elégedett a pénzintézetével, és megbízik benne.
Partnerek jönnek-mennek, de a bankunk marad!
A magyarok többsége a bankváltáshoz képest jóval rugalmasabb, ha munkahelyváltásról vagy új partneri kapcsolatról van szó. Miközben a bankjához az elmúlt 10 évben a megkérdezettek 73%-a ragaszkodott, addig korábbi partnerkapcsolata helyett „csak” 65% nem keresett újat, a munkahelyét pedig 56% nem változtatta meg. A bankunkhoz képest mi magyarok még az otthonunkat is könnyebben hagyjuk ott: új lakásba a válaszadók 39%-a költözött az elmúlt egy évtizedben, miközben új bankot csak 27% keresett. (1. ábra)
A banki díjak a legfontosabbak – csak éppen nem szoktuk azokat nyomon követni
A bankokkal szembeni elvárások, a bankválasztás szempontjai között a legmeghatározóbb továbbra is a kedvező díjszabás (68%), valamint a bank ismertsége és jó hírneve (69%). Ezen kívül lényegesek a kényelmi tényezők is, így például a kiterjedt ATM hálózat (60%) és a jó megközelíthetőség (51%).
A költségek kiemelt szerepe ellenére azokat csak az emberek fele ellenőrzi kisebb-nagyobb rendszerességgel, háromnegyedük pedig nem szokta azokat összehasonlítani más bankok ajánlataival.
„A Budapest Banknál is azt tapasztaljuk, hogy miközben a hazai lakosság jelentős része érthető módon árérzékeny, ha a banki szolgáltatásokról van szó, mégis kevesen vannak, akik rendszeresen figyelemmel kísérik a bankok ajánlatait. Pedig érdemes időről időre szétnézni akár saját bankunk, akár más pénzintézetek kínálatában, hiszen bármikor találhatunk egy jobb ajánlatot, amely akár ár-érték arányban, akár a szolgáltatás minőségében többet nyújt” – mondta el Fatér Gyula, a Budapest Bank lakossági üzletágának vezetője. A Budapest Bank a bankváltást és a bankon belüli számlacsomagváltást is igyekszik ösztönözni nemrég bevezetett „Jóljáró” csomagjával*, amelyben a mindennapi pénzügyek intézéshez szükséges termékek – fizetési számla, megtakarítási számla, hitelkártya és folyószámlahitel – egyszerűsített folyamattal, kevesebb adminisztrációval igényelhetők.
Nem sok minden változott az ingyenes készpénzfelvét bevezetése nyomán
A felmérésből az derült ki, hogy a hazai lakosság többsége havonta egyszer (37%) vagy kétszer (51%) vesz fel ATM-ből készpénzt. A bankkártyás fizetések gyakorisága ennél jóval magasabb: 20-20% öt, illetve tíz alkalomnál is többször fizet kártyával a vásárlások után. (2. ábra)
A havi kétszeri ingyenes készpénzfelvétel lehetőségét a hazai lakosság túlnyomó többsége igényelte (77%), csak kevesen vannak, akik még nem is hallottak erről (6%). Azonban mindössze a megkérdezettek 16%-a mondta, hogy ennek hatására változtatott pénzhasználati és fizetési szokásain: például maximum kétszer vesz fel pénzt egy hónapban, vagy többször használ bankkártyát fizetésre. Azt, hogy valójában mennyit tud spórolni az ingyenes készpénzfelvétnek köszönhetően, a megkérdezettek egyharmada tudja megbecsülni, közülük a legtöbben úgy vélik, hogy havonta 500 és 1000 forint közötti összeget takarítanak meg. (3. ábra)
Hódít az internetbank
A lakossági ügyfelek közül egyre többen ébrednek rá az online bankolás előnyeire: 2012 óta 33%-ról 49%-ra nőtt azok száma, akik túlnyomórészt a neten intézik bankügyeiket. Ezzel párhuzamosan a bankfiók szerepe fokozatosan visszaszorul (bár még mindig 48% azok aránya, akik személyesen, a fiókokban bankolnak). Az internetes ügyintézés szerepe várhatóan tovább nő a következő években is, hiszen egyre többen jönnek majd rá, hogy ez a módszer nemcsak kényelmesebb, de gyorsabb is: a netbankolás havonta átlagosan 0,5 órát, míg a személyes bankfióki ügyintézés 1,2 órát vesz el egy ember életéből.
Banki Mobilitási Index
A bankváltási hajlandóságot kifejező Banki Mobilitási Index értéke 2014-ben 31,8 pont, ami csekély csökkenést jelent a 2013-ban mért értékhez képest (32,2 pont). Az index 100 fokú skálán méri az elsődleges bankhoz való hűséget: minél magasabb az index értéke, annál erősebb a bankváltási szándék a magyar ügyfelek körében. Az indexet három fő összetevőből számolják: az ügyfelek banki kapcsolatának erőssége, a bankváltási szándék és a váltást elősegítő attitűdök. Ugyan a változás nem szignifikáns, azonban az új pénzintézetek iránti egyre alacsonyabb nyitottság azt jelzi előre, hogy a következő időszakban a bankváltások számában további lassú csökkenés várható.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
KSH: szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakához viszonyítva 1,7 százalékkal nőtt, az előző hónaphoz képest 1,4 százalékkal csökkent
Szeptemberben a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Mesterséges intelligenciával szűri ki az Amazon a hibás termékeket szállítás előtt
Az Amazon „Project P. I.” modellje (a P. I. a private investigator, azaz…
Tovább olvasom >