Nem a csillag számít: a negatív véleményt is látni akarja a magyar vásárló
A MediaMarkt friss kutatása szerint a vásárlók többsége maga is tesztelne termékeket, már nincs meg az abszolút bizalom az öt csillagos értékelések iránt.
Nem hisznek a magyarok a hibátlan termékekben, és a vásárlás előtti tájékozódás során kifejezetten a részletes, akár a negatívumokat is feltáró véleményeket keresik. Tízből hét vásárló (70%) szerint azok a leghasznosabb értékelések, amelyek a termék kevésbé jó tulajdonságait is bemutatják – derül ki a MediaMarkt megbízásából készült friss, országos reprezentatív kutatásból.
Az egészséges szkepticizmus lelkes alkotói kedvvel párosul: amellett, hogy a vásárlók szívesen olvassák ezeket a véleményeket, többségük aktívan részt is vennének a létrehozásukban. A kutatás szerint a magyarok több mint háromnegyede (75,7%) nyitott arra, hogy egy műszaki cikket még a hivatalos megjelenése előtt teszteljen. A tesztelési lehetőség kifejezetten „nagyon érdekelné” a megkérdezettek 42,6%-át, ami egy rendkívül masszív és elkötelezett bázist jelent.
Az igény nem véletlen, hiszen a vásárlói döntéseket ma már egyértelműen a közösségi tapasztalatok uralják. A kutatás szerint a négy legfontosabb információforrás egy műszaki cikk megvásárlása előtt mind mások véleményére épül: a legtöbben a webáruházak vásárlói értékeléseiből (47,8%), általános vásárlói értékelésekből (44,1%), ismerősök és barátok ajánlásaiból (41,4%), valamint online termékteszt oldalakról (40,5%) tájékozódnak.
Óriási különbségek figyelhetők meg korosztályok szerint, a legfiatalabbak (16-29) fele alapvetően YouTube-erek, vloggerek véleményére is nagyon kíváncsi, de ez egyáltalán nem jellemző a szüleik korosztályára, akinek csak ötöde hisz az ilyen típusú forrásokban.
A hitelesség a részletekben rejlik
A felmérés rávilágít, hogy a vásárlók számára a hitelesség kulcsa a részletesség és az objektivitás. Míg a termék gyengébb tulajdonságait is feltáró véleményeket a válaszadók 70%-a tartja a leghasznosabbnak, addig a második helyen a „részletes, érvekkel alátámasztott” értékelések állnak 57,9%-kal. Ezzel éles ellentétben a „rövid, csillagos értékelések” mindössze 16,4%-uk számára jelentenek valódi segítséget a döntésben. Ez a tudatos hozzáállás különösen a diplomával rendelkezők (76,7%) és a fővárosban élők (71,8%) körében erős, akik átlagon felül igénylik a kritikus hangvételű, őszinte beszámolókat.
„Felismertük, hogy a vásárlók egyre tudatosabbak, és az online zajban a hiteles, megbízható információ jelenti számukra a legnagyobb értéket. A kutatásunk egyértelműen megerősítette, hogy a magyarok nem a marketingszlogeneket, hanem a szakértői tanácsadást és a valódi, kézzelfogható tapasztalatokat keresik”
– mondta Karczub-Lehoczky Fanni, a MediaMarkt marketingigazgatója
„Éppen erre az őszinteség iránti igényre és a tesztelés iránti jól látható nyitottságra hoztuk létre a myMediaMarkt hűségprogramunkhoz kapcsolódó TesztGuru programot. Célunk egy olyan közösségi tudásbázis építése, ahol a vásárlók egymást segítik őszinte, részletes és valódi tapasztalaton alapuló értékelésekkel, hogy a legjobb döntéseket tudják meghozni a vásárlás előtt.”
Okostelefont és robotporszívót is tesztelnének a magyarok
A kutatás arra is kitért, hogy ha tehetnék, milyen termékeket tesztelnének legszívesebben a magyarok. A lista élén toronymagasan a kommunikációs eszközök végeztek, de a háztartási gépek is rendkívül népszerűnek bizonyultak.
A leginkább vágyott tesztelési kategóriák:
- Kommunikációs eszközök (okostelefon, okosóra, tablet): 66,7%
- Szórakoztató elektronikai eszközök (TV, gamer eszközök): 53,2%
- Konyhai kisgépek (turmixgép, air fryer): 52,4%
- Takarítógépek (robotporszívó): 48,6%
A kutatás azt is feltárta, hogy a legtöbben jelenleg még csak informálisan, baráti vagy családi körben osztják meg a tapasztalataikat (31,1%). A MediaMarkt új TesztGuru programja egy strukturált, széles körben elérhető platformot biztosít arra, hogy ez az értékes, szóbeszéden alapuló tudás mindenki számára elérhetővé váljon.
Kapcsolódó cikkeink
Hamarosan Magyarországon is elérhető lesz a MediaMarkt piactere
A MediaMarkt online piacterének forgalma 90%-kal nőtt az előző év…
Tovább olvasom >Új fejezet a MediaMarkt social kommunikációjában – A Deep Creative Collective lett a márka új ügynöksége
2025 nyarától a Deep Creative Collective ügynökséget bízta meg social…
Tovább olvasom >Önvezető autók a nagyvárosban – ilyen algoritmusokon dolgoznak a magyar kutatók
Sokan azt gondolják, hogy az önvezető autók fejlesztésében a technológia…
Tovább olvasom >További cikkeink
Augusztusban jelentősen javult a lakosság gazdasági közérzete a Századvég szerint
A Századvég Konjunktúrakutató Zrt. 2025. augusztusi felmérése alapján a lakosság…
Tovább olvasom >Árréscsökkentést jelentett be a szerb elnök
A kereskedelmi láncok árrését 20 százalékra korlátozó gazdasági intézkedéseket vezetnek…
Tovább olvasom >Fintech forradalomra számít a most 20 éves Számlázz.hu
Húszéves lett Magyarország egyik legnagyobb fintech cége, a közel egymillió…
Tovább olvasom >