Nehéz időszakot él a magyar FMCG-logisztika
Nem ítéli pozitívnak az elmúlt időszakot a logisztikai szektor – foglalta össze röviden az eltelt egy esztendőt Mondovics János, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnökségi tagja, aki korábban hosszú ideig maga is egy sörgyár logisztikai tervezési vezetőjeként dolgozott. Mint elmondta, a gazdaság általános lanyhulása kiemelten érinti a logisztikai szolgáltatókat, akik a visszafogottabbá váló piac miatt árversenybe kezdenek. Ez még kritikusabb helyzetbe sodorhatja az ágazat egyes szereplőit.Az idei év eddig eltelt időszaka általánosságban negatívnak minősíthető. Az FMCG területén a forgalom – különösen az év első harmadától – egyértelműen visszaesett, és ez hatással volt a logisztikai szakma teljesítményére – mutat rá Mondovics János. – A volumenek visszaesése mellett a szolgáltatási költségek is nagy nyomás alá kerültek az év közepén, akkor, amikor az üzemanyagárak csúcsokat döntögettek.
Egy nagy szereplő csődje
A logisztikai szakmát hátrányosan érintette a gazdaság lassulása, így az idénre tervezett növekedési célkitűzések biztosan meghiúsulnak, sőt ma már inkább az a kérdés, hogy ki marad talpon. Az új helyzetben megnőtt a csőddel veszélyeztetett szolgáltatók aránya. Számos szolgáltató, fuvaroztató megpróbálja lefelé tekerni az árspirált, remélve, hogy ezzel időt nyer – figyelmeztet az MLBKT elnökségi tagja.
Ez a folyamat azonban tovább növeli a bizonytalanságot, és veszélyezteti a kis szolgáltatók túlélést. Sőt, ebbe már nagyok is belebuktak – kedvezőbb klímájú időszakban. Hazánk egyik legnagyobb logisztikai szolgáltatójának, az 1800 főt foglalkoztató Rynartnak a tavaly őszi ijesztő összeomlásában alighanem ilyen okok is szerepet játszottak: óriási piacnyerését folytonosan aláígért árakkal érte el, miközben tönkretette előbb a kisebb tartalékkal rendelkező szolgáltatókat, majd saját magát is. Egyik legtekintélyesebb hazai FMCG-szolgáltatóként a legnagyobb élelmiszer-ipari cégekkel állt kapcsolatban (Henkel, Tesco, Unilever, Nestlé). Bár egyesek az összeomlás szélén álló cég felvásárlását rebesgették, ez végül elmaradt – inkább az értékes partnereinek megszerzésére koncentráltak a versenytársak.
Az FMCG-logisztika a nemzetközi cégeknek is külön kihívást jelent Magyarországon, hiszen mint Mondovics figyelmeztet, a kis területű boltok aránya még mindig mintegy negyven százalék körüli. Összehasonlításul: Csehországban ez az arány mintegy 28 százalékos, igaz, Lengyelországban 54 százalék.
Ez a különbség elsősorban az élelmiszer-kereskedelem korábbi központosítottságával (vagy tagoltságával) és a vásárlói szokásokkal függ össze. Ugyanakkor, amíg az FMCG-piac egésze az év első felében (a tavalyi év hasonló időszakához képest) majdnem kilenc százalékkal bővült, az év eddigi nagy nyertesei a szupermarketek (25 százalékos növekedés), illetve a kisbolt-láncok (13 százalék) – ismerteti a mutatószámokat a logisztikai szakember.
Ez azt jelenti, hogy egyre kiemeltebb szerepet kap az úgynevezett citylogisztika, amely elsősorban a belvárosi ellátási problémákra kínál megoldást, illetve szakosodott elosztást a város kereskedelmi egységei számára. Ezek ellátása természetesen sokkal nagyobb kihívást jelent, mint a nagy, városszélre települt központoké. Ehhez kapcsolódó fejlesztés volt az elmúlt évben is: tavaly decemberben fejeződött be Budapest kilencedik kerületében a főváros első citylogisztikai központja, a Dél-pesti Üzleti Park építése.
Z. D.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >