Negyedszázada állapodtak meg az első hazai McDonald's-ról
1986. november 10-én írták alá a McDonald's éttermi hálózat magyarországi kialakításáról szóló szerződést. Az első étterem másfél évvel később 1988. április 29-én nyitott meg Budapesten a Régiposta utcában. Mára a hálózat 100 étteremmel rendelkezik.
1986. november 10-én a szerződés aláírásával nemcsak a McDonald's étterem hálózat érkezett meg hazánkba, de ezzel az első franchise rendszer is megjelent Magyarországon. Innentől kezdve szűk két évet kellett várni arra, hogy az első étterem megnyissa kapuit, melynek helyszíne az 5. kerületi Régiposta utca volt, a háttérüzemet pedig Bábolnán alakították ki. A cég egyébként vegyesvállalatként került megalapításra, melyben megközelítőleg 50-50 százalék volt az amerikai és a magyar tőke aránya.
Az első két évet illetően úgy állapodott meg a vezetőség és a tulajdonos, hogy nem fizetnek névhasználati és licenszdíjat, a későbbiekben pedig a díjak ellenértékeként a McDonald's magyar termékeket vásárol majd. A zsemléket és a húspogácsát Bábolnáról, a szószókat a kecskeméti Univer Áfésztől szerezte be az étterem, a hasábburgonyát a miskolci Hűtőipari Vállalat, a fagylalt- és turmixalapanyagokat pedig a Budapesti Tejipari Vállalat biztosította a vállalatnak.
Az első étteremben még csak 15 féle termékből válogathattak a vendégek – amiből 13 még a mai napig elérhető. A legdrágább ételnek ekkoriban a 43 forintos Bic Mac számított, egy dupla sajtburger 42, a dupla hamburger 38 forintba került – ma az utóbbi kettőt már nem is lehet kapni. Egy kávét 12 forintért, egy turmixot pedig 25-ért vehettek meg a vendégek. Az újdonság erejeből kiindulva nem meglepő, hogy kígyózó sorok álltak napokon keresztül az étterem előtt, ahol a vendégeknek 72 másodpercen belül történő kiszolgálást ígértek – és egyébként ezt tartotta is a 150, jellemzően külföldi dolgozó. Érkezésük egyébként csak azért volt szükséges, hogy a magyar alkalmazottaknak is betanítsák a munkafolyamatokat.
A következő étterem nyitására két évet kellett várni, ami a Nyugati pályaudvar melletti egykori patináns vasúti étkezde épületében kapott helyet, és később a világ második legszebb McDonald's éttermének választották meg. Még ugyanebben az évben, 1990-ben nyitott meg az első vidéki étterem is, Győrött, valamint az első McDrive Óbudán. 1992-ben az első vidéki McDrive nyitása is megtörtént Székesfehérváron, 1996-ban pedig már az 50. éttermet nyitotta a franchise cég, a 100. nyitására pedig 2009.augusztus 28-án került sor – az étterem Győr harmadik bohócos étterme lett.
Jelenleg 100 étterem működik hazánkban, melyből a cég 2010-es beszámolója alapján 49 franchise, 50 pedig vállalati üzletként működik. A tavalyi év árbevétele 400 millió forinttal csökkent előző évhez képest: 20,5 milliárd forintot realizáltak.
A költségeket illetően az anyagjellegű ráfordítások összege előző évhez képest stagnált, 0,6 százalékos csökkenés után 13,1 milliárd forintot költöttek el. Az idei évben egyébként vélhetően 15 milliárd forint értékben vásárol a cég magyar beszállítóktól. A korábbi terméklista mára többek között virágmézzel, csomagolóanyagokkal, szívószállal bővült, valamint belföldi kertészetekből érkeznek a szezonális zöldségek is: paradicsom, uborka, saláták, hagymák. A személyi jellegű ráfordításai a vállalatnak tavaly 3,1 százalékkal 4,5 milliárd forintra emelkedtek. Ennek hátterében az új étterem nyitása állhatott. Az átlagos állományi létszám egyébkén 1475 fő volt, a bérköltség pedig 3,1 milliárd forint.
Az üzemi eredmény végül 62 százalékkal volt kevesebb, mint előző évben: a 2009-es 1 milliárd forint után mindössze 380 millióról adhatott számot a cég. „Az üzemi eredmény visszaesésének oka az árbevétel visszaesése, valamint a befektetett eszközök állományának növekedése” – derül ki a beszámolóból. A befektetett eszközök növekedése (1,1 milliárd forint értékben) az egy új étterem megnyitása és a meglévők felújítása miatt történt.
A McDonald's 2010-es adózás előtti eredménye 112,1 millió forint volt, ami drasztikus visszaesésre utal, hiszen előző évben 944,8 millió forintról számoltak be. Adóként 36,6 millió forintot fizettek az államkasszába, bár az adóalapot többek között 6,3 millió forint értékű adományozással csökkenteni tudták. Végeredményben a hazai első étteremlánc tavaly 90 százalékos eredménycsökkenést realizált: az előző évi 783,8 millió forint után tavaly mindössze 75,5 millió forint szerepelt a beszámolóban – írja az mfor.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Tépett sertéshússal érkezik a McDonald’s legújabb szendvicse
A hazai McDonald’s november 14-én mutatja be országszerte Maestro burgercsaládja…
Tovább olvasom >Az ételmentés menő! De vajon mennyire?- Lezajlott a Munch sajtóeseménye
“Miért menő az ételmentés?” címmel szervezett sajtóeseményt a Munch, melynek…
Tovább olvasom >Lidl Magyarország idén is zárva tart szenteste: az ünnep békéjét támogatja az áruházlánc
A Lidl Magyarország tavaly elindított hagyományát követve idén sem nyitja…
Tovább olvasom >