Négy kerék nagy tömegben

Szerző: trademagazin Dátum: 2013. 07. 19. 10:33

Nem növekedett a cégesautó-flotta piaca tavaly, és idén sem várható bővülés. Az ügyfelek a jobban felszerelt, takarékosabban üzemeltethető autókat részesítik előnyben. A vásárolt autókat egyre inkább flottafinanszírozásra szakosodott cégek segítségével vásárolják meg.

Már egy autó is flottának számíthat, tehát teljesen eltérő cégenként, hogy mi számít cégesautó-flottának – jelzi Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. Inkább a használat célja alapján lehet jobban osztályozni a céges autókat, legyen az menedzserautó vagy munkaautó. Továbbá az autó típusa határozza meg a kiválasztási kritériumokat, hiszen más meglátás érvényesül, amikor egy vezetői autó, és más, amikor egy mindennapi teherhordó a tét.

Ami pedig a 2013-as évet illeti, Erdélyi Péter szerint a flottapiacon nem várható élénkülés, és csak reménykedni tudnak, hogy nem történik csökkenés. Az igazi fellendülést a magánvevők autópiacra való visszatérése válthatja ki, de ennek rövid távú esélye minimális. A céges értékesítést a teljes újautó-eladáson belül az ügyvezető egészségtelenül magasnak tartja.

A Datahouse Kft. adatai szerint a 2012-ben értékesített 47 449 új autó 74,2 százalékát cégek vásárolták meg. Kishaszonjárművek esetében érthető, hogy az értékesítés 95,1 százalékát a cégek adják, s a vásárlók 4,9 százaléka magánszemély. A Datahouse Kft. adatai szerint tavaly összesen 10 900 új kishaszongépjárművet adtak el, ebből 10 365-öt cégek vásároltak meg, magánszemélyek pedig csak 535-öt. A legerősebb hónap december volt, akkor sikerült összesen 1031 kishaszonjárművet értékesíteni.

Segít a flottafinanszírozó

A vásárolt autókat egyre inkább flottafinanszírozásra szakosodott cégek segítségével vásárolják meg az ügyfelek, 2012-ben 31 százalékkal bővült a flottafinanszírozás a megkötött szerződéseket és a finanszírozott összeget tekintve egyaránt – ismerteti Tekse Kálmán, a céges gépjárművekkel kapcsolatos operatív lízingmegoldásokkal foglalkozó Arval Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Ez azt jelenti, hogy minden ötödik hazai új autó és ezen belül minden negyedik céges autó flottafinanszírozással kel el. Az újonnan kötött szerződéseken belül az operatív lízing aránya megközelíti, a teljes portfólión belül pedig meghaladja a 90 százalékot.

Tekse Kálmán szerint ez az áfatörvény 2012. január 1-i változásával magyarázható (a teljes bérleti díj áfája visszaigényelhető a magán és céges használat arányában, a bérlő részére), és ez jelentősen növelte a kis- és közepes vállalatok érdeklődését. 2012-ben a nyíltvégű pénzügyi lízing is újból előtérbe került.

Tekse Kálmán szerint a céges flottapiac legfontosabb jellemzője, hogy Magyarországon is koncentrálódik a piac a nagy flottakezelők irányába.

Az ügyfelek egyre több szolgáltatásra tartanak igényt: flottatanácsadásra, TCO- (teljes birtoklási költség) optimalizálás, telemetria, sofőrök vezetéstechnikai képzése, szén-dioxid-kibocsátás csökkentése stb. A flottakezelő cégek ezen új termékek nyújtásával tudnak differenciálódni a piacon.

Kedvelt klíma, tempomat

Varga Tamás, a Citroën Hungária Gépjárműforgalmazó Kft. flottaügyfél-kapcsolati vezetője szerint a haszongépjármű-eladások 2011-hez képest közel 5 százalékkal csökkentek éves alapon a teljes piacon. A csökkenést leginkább a gazdasági környezet bizonytalansága okozta. A cégek negatívan ítélték meg a közeljövőt, így nem mertek új beruházásokba belevágni, csak a legvégső esetben. A haszonjárművek esetében, Citroën tekintetében a Jumper és Berlingo típusok a legkedveltebbek.

Ami pedig az extrákat illeti, az ügyfélkap­csolati vezető szerint klímát már a kisteherautók 95 százalékába kérnek, de egyre többen keresik a tempomattal felszerelt típusokat is. A finanszírozási megoldások között a zártvégű pénzügyi lízing a népszerű, de egyre növekszik az operatív lízing aránya is.

Tamás tapasztalata szerint a kisteherautóknál kevésbé gyorsan terjednek el a többi kategóriánál kedvelt újítások, de több típusnál elérhető már a start-stop rendszerű indítás, a gyári navigációs rendszer, a xenonlámpa is. Ezen extrákat azonban a magyar vállalatok még kevésbé keresik – fejezte be az ügyfélkapcsolati
vezető.

Erős a Ford

– A gyakorlatilag stagnáló piac ellenére szembetűnő volt a szegmensben hagyományosan erős Ford további előretörése: a cég 2012-ben 4,2 százalékpontos növekedéssel 13,6 százalékos piaci részesedést elérve őrizte meg piacvezető pozícióját a haszongépjármű-piacon, miközben az értékesítések 38 százalékkal növekedtek – ismerteti Varga Zsombor, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. pr-igazgatója.

Az igazgató szerint a sikerben nagy szerepe volt annak, hogy már tavaly elkezdődött a haszongépjárművek megújulása: a szegmensben egyedülállóként ötcsillagos Euro NCAP minősítést elérő, az „Év Haszongépjárműve” díjat elnyert Transit Custom, valamint az „Év Pickupja” díjat megszerző Ranger. Ezt a folyamatot az idén érkező új Fiesta Van, Transit, Transit Connect, valamint a jövő év elején érkező Transit Courier tesz majd teljessé.

Sok kilométeres garancia

– A különböző, a szállítmányozási iparágat érintő törvényi szabályozások mellett kiemelkedő szerepe van az autópályadíjak és az üzemanyagárak alakulásának. Ezekre a tényezőkre a szállítmányozást végző vállalatnak nincs befolyása, az egyetlen dolog, amit tehet, hogy haszongépjármű-beszerzéseiben kiemelt figyelmet szentel az üzembentartási költségeknek – véli Varga Zsombor.

A Ford modellkínálata ezen szempontok figyelembevételével is méltán számít rendkívül népszerűnek: a több tanulmány (például Dekra-Expert) által igazoltan kiemelkedően alacsony, sok esetben kategóriaelső üzemeltetési költségek (forint/kilométer) mellett rendkívül fontos a garancia területén kínált rendkívül erős ajánlat is. A 2+3 éves alap és optimum (hajtáslánc) garancia a Fiesta Van, a Transit Connect, illetve a Ranger esetén 150 000 km-ig, míg a Transit esetén 200 000 km-ig érvényes, emellett a hajtáslánc-garancia teljes garanciára történő opcionális kiterjesztésének lehetősége is rendkívül kedvező árazású. Varga Zsombor fontosnak tartotta emellett megemlíteni, hogy a jövőben a Transit Centrum nevet viselő haszongépjármű-specialista szervizeikben a dedikáltan a haszongépjármű-szervizelésre kialakított szolgáltatásokkal várnak minden haszongépjármű-felhasználót, igény esetén pedig cserejárműveket, illetve kedvezményes haszongépjármű-bérlési lehetőséget biztosítanak márkaszervizeik.

A Ford haszongépjármű kínálatának valamennyi modellje töretlenül népszerű (a Transit például a hazai értékesítés 14,6 százalékát tette ki a tavalyi évben), a leglátványosabb azonban 2012-ben az új Ranger sikere volt: ennek révén a pickup-szegmensben 240 százalékos növekedést sikerült elérni, amíg a szegmens csupán 16,98 százalékot növekedett (egyedüliként a haszongépjármű-szegmensek közül).

Hódítanak az extrák

A Transit esetében a 2011-es évben az értékesített mennyiség 44 százaléka kelt el alapfelszereltséggel, míg ez 2012-ben már csak 32 százalék, a fennmaradó volument magasabb felszereltséggel rendelték meg a Ford vásárlói. A Ranger esetében hasonló tendencia figyelhető meg: a 2011-es 55 százalékról 2012-re 38 százalékra csökkent az alapfelszereltséggel értékesített mennyiség. A többi modell tekintetében is megfigyelhető a vásárlói igények elmozdulása a magasabb felszereltségi szintek felé, azonban nem annyira szignifikáns mértékben, mint a fenti két modell esetében. Az új Ranger esetében egyébiránt nagyon népszerűek lettek a szabadidő-autónak is használt Wildtrak és Limited modellek.

A pr-igazgató elmondása szerint ezen a piacon a pénzügyi lízing erősödött, annak hatására, hogy a vállalatok a többszörösen elhalasztott beszerzéseket megkezdték a 2012-es évben, és a bankok finanszírozási hajlandósága is javult.

Alacsony fogyasztás

Ami pedig az újdonságokat illeti, a Ford a haszongépjárművek tekintetében is tovább erősítette speciálisan alacsony fogyasztású és károsanyag-kibocsátású modelljeinek kínálatát (Econetic Technology), melyek rendkívül kedvező üzemeltetési költséggel rendelkeznek. Érdemes megemlíteni a haszongépjárművek esetén is elérhető aktív biztonsági rendszereket (sávtartó automatika, tolatókamera stb.) és kommunikációs rendszereket (SYNC, vészhelyzeti segélyhívóval) is.

– Említésre érdemes, hogy immáron az új Fiesta Vanban, illetve az év későbbi részében érkező Transit Connectben és a jövő év elején várható Transit Courierben is elérhető lesz az „Év Motorja” díjat elnyert 1.0 EcoBoost turbófeltöltéses benzines motor is – említi meg Varga Zsombor.

Árat növel az euro5

Tüttő László, az Opel Magyarország flottaigazgatója szerint 2012 első felében magas volt az újautó-regisztráció száma. Ennek oka egyrészt a nagy flotta-átadások, másrészt a 2011-ben készleten maradt euro4-es tehergépkocsikat ekkor értékesítették kedvezményesen. Így ebben az időszakban még 15-18 százalékos növekedést is lehetett tapasztalni. Az év során a lendület elfogyott, és az év végére a tehergépkocsi-piac 5 százalékos csökkenéssel zárt.

Tüttő László szerint tavaly életbe lépett euro5-ös előírás miatt (csak ilyen motorral felszerelt új autót lehet eladni) áremelkedés volt tapasztalható ezen a piacon. Annak ellenére, hogy a 2012-es regisztrációs adó csökkenése a tehergépkocsikra nem vonatkozik, mégis azt tapasztalták, hogy a személygépkocsikkal együtt megnőtt a használt tehergépkocsi-behozatal is. Ami pedig a kedvelt típusokat illeti, egy ideig az olcsóbb, kis dobozos, illetve a minél nagyobb, 15-17 köbméteres furgon beszerzése volt a jellemző. Az év vége felé az olcsó, új teherautók helyett inkább a használt tehergépkocsit választották az ügyfelek.

Keresettek a zárt furgonok

Az Opel Magyarországnál azt tapasztalják, hogy a 4×4 pick-up divatja leáldozóban van. Bár 2011-ben növekedett a darabszám, ez két-három nagyobb szolgáltató flottájának volt köszönhető. A legkeresettebbek a 13-17 köbméteres zárt furgonok. Általában elvárt felszereltség az ABS, a központi zár, a klíma, az elektromostükör-állítás lehetősége, esetleg még audio berendezés. A tapasztalat azt mutatja, hogy az autókat leginkább készpénzzel vásárolják. Ugyan kedvelt még a zárt végű pénzügyi lízing, de a hitelezés nagyon nehézkes, a pénzintézetek hitelelbírálási gyakorlata nagyon szigorú, de az ügyfelek is félnek hitelt felvenni.Tüttő László szerint a magyar piacon az ár nagyon lényeges. Az euro5 motort is inkább csak árnövelőnek tekintik.

– Ebben a szegmensben is megjelennek a technikai újdonságok: Start/Stop rendszer, elektromos hajtás. De az ár miatt ezek csak újdonságok maradnak, a vevők gazdaságossági alapon nem vásárolnak ilyen gépkocsikat – fejezte be a flottaigazgató.

Vass Enikő

Kapcsolódó cikkeink