Négy-hatszáz fesztivál is lehet Magyarországon
Magyarország a fesztiválok országa. A hazai fesztiválokat tömörítő szervezetek listáin összesítve körülbelül 300 hazai fesztivál szerepel, de a regisztráció nélküli eseményekkel együtt akár 400-600 olyan rendezvény is lehet Magyarországon, amely két- vagy többnapos programot nyújt és legalább tízezer látogatója van. Ennél kisebb rendezvényből pedig sokszor ennyi van, hatezerre becsülik. Ezek többsége népművészeti és gasztronómiai rendezvény, a leglátogatottabbak azonban a művészeti és könnyűzenei programok.
A múlt hétvégén Zamárdiban rendezték meg az egyik legnagyobbat. A Balaton Sound az elmúlt évek legnagyobb durranásának számít. 2007 óta elérték, hogy a balatoni szezon legnagyobb, fiatalokat megmozgató rendezvénye lett.
Fülöp Zoltán, a Balaton Sound főszervezője azt mondta: jól átgondolták annak idején mit is akarnak és úgy döntöttek, hogy egy igényesebb könnyűzenei fesztivált csinálnak a Balatonnál. Ez a vendéglátóhelyek szolgáltatásainak színvonalára, a gasztronómiai kínálatra és a komfortra is igaz. Klubszerű helyszíneket alakítottak ki és 15-20 helyen, 100-150 produkció lép fel a négy nap alatt, mindehhez megfelelően exkluzív hátteret nyújt a Balaton, úgy is, mint szórakozási lehetőség.
Gerendai Károly, a Sziget szervezőiroda ügyvezető igazgatója a VOLT fesztivál kapcsán elmondta: az, hogy az idei rendezvényen kevesebb vendég volt, a gazdasági válság mellett annak is betudható, hogy idén eklektikusabb lett a program, hiába próbálták, végül nem tudtak olyan előadókat elhozni, akik jobban megszólíthatták volna a megcélzott fiatal felnőtt korosztályt. Az idei program egy része inkább az idősebbeknek szólt, akik viszont kevésbé járnak fesztiválokra, tette hozzá Gerendai.
A Magyar Turizmus Zrt. tanulmányából kiderül: a fesztiválokat leginkább látogató közönség a 15-29 évesek korosztálya, ők azok, akik a legtöbb fesztiválra elmennek, ők azok, akik a legtöbbet hajlandók utazni egy-egy programért és ők költik a legtöbb pénzt is. A magyarországi fesztiválok hatvan százaléka tízezer főnél kevesebb látogatót vonz, ezen belül 23 százalékát egy-két ezren látogatták. A fesztiválok tizede nevezhető hazai viszonylatban nagy rendezvénynek, 50 ezer feletti látogatókörrel.
A legnagyobb, az idén augusztus 6-án induló Sziget. Gerendai Károly azt mondta: az ország méreteihez, lehetőségeihez képest, hazánkban több a fesztivál, mint a környező országokban és bár Magyarországon csak a Sziget mondható igazán nemzetközi léptékűnek, még csaknem 10 jelentős rendezvény van, míg a környező, hasonló adottságokkal rendelkező országokban csak egy-kettő. Ugyanakkor hetente legalább 20–30 konkurens rendezvényt tartanak Európában, amelyek azért jelentenek komoly konkurenciát, mert a több bevételük miatt többet is tudnak ajánlani a fellépőknek.
A válság a hazai fesztiválokat is megviselte. Minden szervező igyekezett költségcsökkentéssel és a jegyárakkal kompenzálni ezt. A Sziget pénzügyi kilátásai ugyanakkor idén jobbak, mint a múlt évben, amikor veszteségesen zárt − mondta Gerendai Károly, aki szeretné, ha idén tartani tudnák a 385 ezres tavalyi látogatószámot, de azért kisebb visszaeséssel számolnak. A megnövelt nemzetközi reklámkampány miatt, és a januárban elnyert Európa Legjobb Nagyfesztiválja Díj miatt arra számítunk, hogy összességében legfeljebb 10 százalékos lesz a visszaesés a nemzetközi jegyeladásban. A magyar piacon még nem látunk tisztán, de eleve belekalkuláltuk a visszaesést idei költségvetésünkbe.
A KSH adatai szerint a Magyarországra látogató külföldieknek mindössze a 4,2 százaléka jön hozzánk azért, hogy fesztiválozzon. Az unióban hasonlóak az adatok.
A Sziget szervezőiroda kíváncsi volt, hogy milyen gazdasági hatása van a fesztiváloknak, két évvel ezelőtt a KPMG Tanácsadó Kft. ingatlan-, szabadidős és turizmusfejlesztési csoportja el is végzett számukra egy kutatást. Ebből az derült ki, hogy például a Balaton Sound esetében, a négy napos program 1,6 milliárd forint összköltést generált, ami 816 millió forint GDP hozzájárulást és 340 millió forint teljes adóbevételt jelentett. A rendezvény által generált helyi idegenforgalmi adóbevétel elérhette a 18 millió forintot.
A négynapos rendezvény révén létrejövő többletmunkaigény több mint 460 millió forintnyi bérkifizetést jelentett. Nem véletlen tehát, hogy a zenei fesztiválok belépőjegyeinek forgalmi adója 27-ről 18 százalékra csökkentette az állam. A programok ugyanis jelentős más bevételeket hoznak. Persze a képet árnyalja, hogy ezzel csak kisebb lett a versenyhátrány. Az unióban 10 százalékos az átlagos áfaszint az ágazatban. Így persze az sem csoda, ha sokan gondolják úgy, hogy fesztivált szervezni jó üzlet. (Világgazdaság Online, Fábos Erika)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Meglepetés a nemzetközi szállodaláncok rangsorában: a nagy nevek alulteljesítettek
A nemzetközi szállodaláncok között végzett felmérésben meglepő eredmények születtek, amelyek…
Tovább olvasom >Borravaló vagy szervizdíj
Gyakran nagy bizonytalanság övezi a témát: a mára szinte mindenhol alkalmazott…
Tovább olvasom >Az NTAK-ból már látszik: 16%-kal nőtt az utazók száma az őszi szünetben
Kiemelkedő utazási kedvet hozott hazánkban az október 26. és november…
Tovább olvasom >