Nedvesebb front érkezik a toalettpapírok piacára

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 10. 14. 10:45

A száraz és nedves toalettpapírok piaca valamelyest csendesedett a koronavírus-járvány kitörésekor tapasztalt megugró kereslethez képest, azonban a hazai gyártók és forgalmazók továbbra is szép eredményeket könyvelhetnek el. A fenntarthatóság itt is egyre erősödő trend, a fogyasztók számára a termék ára mellett lényeges az is, hogy bőrbarát összetevőkkel rendelkezzen, valamint a környezetvédelmi szempontoknak is megfeleljen.

Kardos Ildikó, Essity

Kardos Ildikó
marketing manager
Essity Hungary

Kardos Ildikó, az Essity Hungary Kft. marketing managere arról számol be, hogy az elmúlt időszakban mind a száraz, mind a nedves toalettpapír piaca értékben nőtt, azonban a mennyiségi eladásokat tekintve már eltérés mutatkozott. Míg a száraz toalettpapír kategória csökkent, a nedves WC-papír kategória nőtt az év első 6 hónapjában az előző év ugyanezen időszakához képest.

– Mindkét kategória értékbeni és mennyiségi változásait összehasonlítva látható, hogy a kategóriák fejlődésében inkább az árhatás érvényesült, hiszen a gazdasági nehézségek hatására a gyártási költségek megnövekedtek, ami az árak emelkedéséhez vezetett. Az Essity forgalma mindkét szegmens esetében hasonlóan alakult, mint a total kategória – jelzi Kardos Ildikó.

A marketing manager elmondása szerint a száraz toalettpapír tekintetében a diszkontok, a hipermarketek és a drogériák bírnak a legnagyobb forgalommal. Értékben minden csatorna nőtt, azonban mennyiségben csak a drogériák tudtak növekedni.

– A nedves toalettpapír kategóriában a drogériák, a diszkontok, majd a hipermarketek számítanak a legnépszerűbb eladási helynek. Ezen a piacon minden csatorna nőtt értékben és mennyiségben is, valamint a drogériák itt is kiemelkedtek – teszi hozzá a szakember.

Varga Orsolya
marketing manager
Vajda-Papír

Varga Orsolya, a Vajda-­Papír Kft. marketing managere szerint a toalettpapír kategória, a Nielsen adataiból kiolvasható, közel 14%-os értékbeni emelkedése mögött a higiéniai papírtermékek fogyasztói árának emelkedése is jócskán mutatja hatását.

– Az Ooops! és egyéb gyártói márkatermékeink értékben 13%-kal emelkedtek, emellett csomagmennyiségben 12%-kal csökkentek. A Vajda-Papír a kereskedelmi saját márkás termékek piacán is képviselteti magát, amelyről elmondható, hogy a saját márkás toalettpapírok értékben közel – a piachoz hasonlóan – 14%-ot emelkedtek és 7%-ot csökkentek csomagmennyiségeket tekintve előző év azonos periódusához képest – jelzi Varga Orsolya, aki azt is elárulja, hogy termelési költségeik 2021 szeptembere óta sosem látott mértékben nőttek, nemcsak az energia és a beépülő anyagok árváltozása miatt, hanem az árfolyam, a bér, a szállítási és egyéb költségek árhatásából kifolyólag is.

– Azóta több lépcsőben emeltük az árainkat, de valószínűleg még ebben az évben további áremelésre kell számítani. Emellett a fejlesztéseink, beruházásaink is abba az irányba haladnak, hogy minél inkább függetleníteni tudjuk működésünket a külső, változó költséghatásoktól. Vállalatunk 2022 júliusában helyezte üzembe a kontinens egyik legnagyobb, leggyorsabb papírgépét, amely egy világszínvonalú, energiahatékony technológiával felszerelt alappapírgyártó gép – újságolja a marketing manager.

Vizur Gábor, Sofidel

Vizur Gábor
category manager
Sofidel Hungary

Vizur Gábortól, a Sofidel Hungary Kft. category managerétől megtudjuk: a Sofidel értékben jóval (+20%) a piac felett nőtt a kategóriában, összevetve az idei év első 5 hónapját az ezt megelőző év ugyanazon időszakához képest.

– A jelenlegi globális helyzet miatt nehéz periódus ez most a higiéniai papír üzletág minden szereplője számára. A kedvezőtlen változások miatt várhatóan további áremelkedésekre is készülni kell. A csatornák közötti FMCG-forgalom ingadozása inkább az „olcsóbb kereskedelmi csatornákra való átállás” elméletét igazolja, az általános trendekből kiindulva ezt a trendet korábban már megfigyelhettük a fogyasztók szokásaira gyakorolt pandémiás időszaknak köszönhetően – világít rá a category manager.

Gödri Sándor, a Metsä Tissue HU Kft. kereskedelmi igazgatója szintén vállalatuk pozitív eredményeiről tájékoztat.

– A Metsä Tissue piaci részesedése az első félévben sikeresen nőtt, nemcsak értékben, hanem volumenben is.

 

 

Magyarországon jelenleg a háromrétegű toalettpapírok a legnépszerűbbek

Középpontban a fenntarthatóság

Vizur Gábor úgy látja, a fogyasztók egyre tudatosabbak a vásárlás során. Habár továbbra is az ár és minőség kritériumok vannak fókuszban, az áremelkedések hatására a választási szempontok némileg elmozdultak az alacsonyabb rétegszámú, de ár-érték arányban megfelelő termékek irányába. Továbbra is hangsúlyos a fenntarthatóság, valamint a minőség és a hosszantartó felhasználhatóság.

– A Sofidel jövőbeni fenntarthatósági céljaival összhangban a bevezetésre kerülő termékek csomagolása részben újrahasznosított műanyagból készül, valamint a meglévő termékeknél is folyamatosan cseréljük a csomagolásokat 30%-ban vagy 60%-ban újrahasznosított műanyagból készült fóliára.

Gödri Sándor, Metsa

Gödri Sándor
kereskedelmi igazgató
Metsä Tissue HU

Gödri Sándor is azt tapasztalja, hogy száraz toalettpapír esetében a fogyasztók továbbra is a prémium image érzést adó, 3 rétegűt részesítik előnyben, amely így a piac csaknem háromnegyed részét teszi ki. Az 1 rétegű termékek zsugorodó tendenciát mutatnak, míg a 2 rétegű változat eredményei stagnálnak vagy enyhén nőnek. A 4 rétegű termékek csökkenést mutattak az első fél évben.

– Tekercsszámot illetően még mindig azt mondhatjuk, hogy a 16+ tekercses termékek teszik ki a piac csaknem felét. Az akcióvadászat továbbra is jellemző, az ár/csomag alapvető kritérium továbbra is, főleg a gazdaságos szegmensben, még akkor is, ha a fogyasztók nem tudják, hogy ár/méter alapon néha többet fizetnek az olcsóbb termékek esetén – jegyzi meg a Metsä Tissue HU Kft. kereskedelmi igazgatója.

Kardos Ildikó az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy a vásárlók számára a legfontosabb terméktulajdonságok a puhaság, a nedvszívás és a bőrbarát összetevők. A nedves toalettpapírok esetében fontos szempont, hogy lehúzható legyen, valóban lebomoljon, és ne okozzon dugulásokat a csatornarendszerben.

– Egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság a papíráruk esetében is. Fontos, hogy az alapanyag felelős erdőgazdálkodásból származzon, a termék csomagolása újrahasznosítható legyen, illetve előny, ha fehérítés- és allergénmentes, mint például a Zewa innovációja, a Natural Soft termékcsalád, mely kíméletes a bőrrel, miközben a környezetet is óvja – fejti ki az Essity Hungary Kft. marketing managere.

– Magyarország jelenleg is hangsúlyosan a háromrétegű toalettpapírok országa, amellett, hogy Európában több országban is hagyományosan a kétrétegű toalettpapírt választják a fogyasztók – fűzi hozzá Varga Orsolya. – A megfelelő ár-érték arány, a gazdaságos kiszerelés egyre fontosabb, ehhez legújabb, igazán környezettudatos alternatívánk a Maxi toalettpapírunk, hiszen a 6 maxi méretű tekercsen 16 normál tekercsnek megfelelő papír található. A termék nagyban támogatja a környezeti lábnyom optimalizálását, mind a kereskedelmi partnerek és a fogyasztók, illetve a Vajda-Papír számára is.

A 16+ tekercses termékek teszik ki a piac csaknem felét

Megújuló portfóliók

Az Essity Hungary Kft. kínálatában a Zewa Deluxe toalettpapírok illatosított változatait keresik leginkább a vásárlók.

Kowalska Izabella, Essity

Kowalska Izabella
category manager
Essity Hungary

– Az idei év elején vezettük be a megújult Zewa nedves toalettpapírokat. A 100%-ban növényi alapanyagokból készült toalettpapír megfelel az érzékeny bőr igényeinek, és mostantól 2-szer gyorsabban feloldódik a WC lehúzása után, mint a korábbi variánsok. Ráadásul minden alkalommal extra friss és tiszta érzést biztosít – nyilatkozza Kowalska Izabella, az Essity Hungary Kft. category managere.

A Vajda-Papír különösen ügyel a környezettudatosságra. Lebomló, komposztálható papírcsomagolású, 100%-ban újrahasznosítható műanyag csomagolóanyagokat használnak termékeikhez, és egyre több papírterméküket csomagolják 60%-ban újrahasznosított anyagot tartalmazó és újrahasznosítható anyagba.

– Egyik célunk, hogy 60%-ra emeljük az újrahasznosított anyagok arányát minden termékcsomagolásunkban, ezzel csaknem 600 tonnával csökkentve az új műanyagfelhasználást. Emellett termékeinkhez FSC®-tanúsított felelős erdőgazdálkodásból és más ellenőrzött forrásokból származó cellulóz alapanyagot használunk. Márkánk környezettudatos megoldásait az Eco Friendly Solutions logónk is jelzi – osztja meg lapunkkal Varga Orsolya.

A Sofidel Hungary Kft. szortimentjében a toalettpapír „Value for money”, azaz jó ár-érték arányú kategóriában a Big Pack termékcsalád mind az országos forgalmi listán, mind a saját portfólión belül kiemelkedő helyen szerepel.

– A fenntarthatósági célok figyelembevételével az újonnan bevezetett termékek esetében – kezdve a Regina Ecoring toalettpapírokkal és a Regina Ecoring papírtörlővel – a csomagolások 30%-ban újrahasznosított műanyagból készülnek – mondja Vizur Gábor.

A Metsä Tissue HU Kft.-nél a környezettudatosság elve mellett igyekeznek a termékszortimentjüket optimalizálni, figyelve, hogy fogyasztóik jó ár/értékű terméket kapjanak. //

Fele-fele arányban keresik a vásárlók a gyártói, valamint a saját márkás termékeket

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe alapján 2021. július és 2022. június között a háztartási papíráruk piaca 13%-os emelkedéssel meghaladta a 85 milliárd forintos értékbeli eladást.

NielsenIQ logo

Misheel Baigalkhuu Nielsen

Vendégszerző:
Baigalkhuu Misheel
junior analytic insights
associate
NielsenIQ

Toalettpapír

A legnagyobb bevételt a toalettpapír generálta, több mint 47 milliárd forintos forgalommal. Így értékben közel 10%-os növekedést ért el, azonban mennyiségi eladása több mint 3%-kal csökkent.

Boltméretet tekintve a 401–2500 négyzetméteres üzletekben történt az eladások kétötöde, a 2500+ négyzetméteres boltokból pedig a bevétel további egynegyede származik. A részesedés további több mint 30%-án a legfeljebb 400 négyzetméteres boltok osztoznak.

Közel fele-fele arányban vásároltak gyártói és saját márkás termékeket a fogyasztók, a gyártói márkák javára. Mindkét szegmens értékben tudott növekedni, közel 10%-kal, azonban mennyiségben a gyártói termékek közel 2%-kal, a saját márkás termékek pedig 5%-kal csökkentek.

Papír zsebkendő

A tavaly július és 2022 júniusa közötti időszakban közel 30%-kal több bevételt generált a papír zsebkendő kategóriája, ami közel 19 milliárd forintot jelent. Ebben az időszakban azonban nemcsak értékben, hanem mennyiségben is tudott növekedni a kategória, több mint 10%-kal.

39%-os részesedéssel dominálják az eladásokat a 401–2500 négyzetméteres üzletek a papír zsebkendő piacán, ezt követik kb. 19-19%-kal a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek, valamint a drogériák. A maradék 23%-on a 400 négyzetméternél kisebb boltok osztoznak.

A zsebkendők piacán a toalettpapírhoz hasonlóan alakul a piaci megoszlás. Azonban az előző időszakhoz képest felcserélődött a gyártói és a saját márkás termékek piaci részesedése előbbiek javára, amely 30%-kal tudott növekedni értékbeli és közel 13%-kal mennyiségi eladásban. A saját márkás zsebkendők forgalma ezzel szemben 25%-kal emelkedett értékben, valamint 9%-kal volumenben.

Konyhai törlőkendő

A konyhai törlőkendő közel 10%-os értékbeli növekedés mellett 3%-os volumenbeli csökkenést mutat. Piaca több mint 19 milliárd forintot ölel fel.

Az eladások közel fele a 401–2500 négyzetméteres üzletekben koncentrálódik, második helyen a 2500 négyzetméternél nagyobb boltok állnak a piaci részesedés közel egynegyedével, valamint jelentősek még a drogériák 12%-kal.

A konyhai törlőkendők esetében a saját márkás termékek a keresettebben, az értékben mért forgalom közel háromötödét adják, azonban a 10%-os értékbeli növekedés mellett volumenben 3%-ot csökkent ez a szegmens. //

 

Belelendült a hipermarketekben a nedves WC-papír

Az első COVID okozta WC-papír vásárlási lázat követően mára már sokkal kiegyensúlyozottabb piacot láthatunk a háztartások vásárlásait monitorozó GfK Háztartáspanel adatai szerint. Összehasonlítva az idei első félévet a tavalyival a háztartások költését elsősorban az áremelkedés hajtotta mind a nedves, mind pedig a száraz WC-papír kategóriában.

Kuntner András-GfK

Kuntner András
business development
manager/retail
GfK

2022 első félévében nedves WC-papírból a háztartások 20,4%-a vásárolt legalább egy alkalommal, ami mintegy 10%-kal haladta meg az előző időszak adatait.

Mennyiségét tekintve enyhe csökkenés jellemezte 2022 első félévét, mikor is 3,2%-kal kevesebb csomagot vittünk haza, ellenben 9%-kal többet hagyva a kasszáknál.

Egy átlagos háztartás alkalmanként 686 Ft-ot költött nedves WC-papírra, amely mintegy 8%-kal haladta meg az előző évi átlagot. Továbbra is az 50 db-os kiszerelés a népszerű, ugyanakkor ebben a szegmensben is jelentősen megnőtt a nagyobb kiszerelések iránti igény. Legjobban a 80 db-os kiszerelésű csomagok részesedése növekedett, 78%-kal nagyobb mennyiség mellett 120%-os értékbeli növekedést tudhat magáénak, ezáltal értékbeni részesedése 8,2%-ról 16,7%-ra emelkedett.

A vásárlók továbbra is leginkább a single csomagokat részesítik előnyben, ugyanakkor multipack vásárlásakor inkább a 4 db-os csomagokat választják.

A kereskedelmi és márkatermékek aránya lényegében nem változott a két időszak folyamán.

Normál WC-papírból a háztartások továbbra is 5 alkalommal vásároltak a vizsgált időszakban, enyhe, mintegy 1,7%-os vásárlószám-csökkenés mellett, ugyanakkor összességében 17%-kal többet költve kedvenc papírjukra. A legtöbb háztartás a 10–16 tekercses csomagokat választotta, minden második háztartás legalább egyszer ilyen kiszerelést vásárolt az első félévben, igaz mintegy 24%-kal többet költve, mint előző év azonos időszakában.

A legnagyobb kedvenc a 3 rétegű papír, mely közel 80%-át képezi a vásárlásoknak.

A kereskedelmi csatornák esetében a nedves szegmensben az átlagos 9% értékbeni növekedéshez képest a hiperek jelentősen tudták erősíteni a pozíciójukat, mintegy 75%-os növekedéssel, amellyel így 14%-ra tudták növelni a részesedésüket. A háztartások továbbra is a diszkontokban költöttek a legtöbbet hagyományos WC-papírra, amely tovább növelte a részesedését. //

Kapcsolódó cikkeink