Nébih: megnyugtató eredményt hozott a tokaji borvidéken lévő borkimérő egységek vizsgálata
Néhány szabálytalanság – mint például a termékkísérő dokumentum hiányos vezetése, valamint nem nyomon követhető, hibás jelölésű termék – ellenére megnyugtató eredményt hozott a tokaji borvidéken található borkimérő egységek vizsgálata – közölte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) hétfőn az MTI-vel.
A közlemény szerint a tokaji borvidék turisztikailag kiemelt helyszínein termelői borkimérést végző egységeket, valamint vendéglátóhelyek bor- és alkoholos italkínálatát ellenőrizte a Nébih májusban.
Az akcióban a hatóság emberei többek között arra összpontosítottak, hogy a forgalmazott borászati termékek és alkoholos italok élelmiszerbiztonsági szempontból megfelelőek-e, továbbá a termékek minősége, nyomon követhetősége, valamint a helyszínek higiéniai állapota megfelel-e a jogszabályi előírásoknak.
A hivatal a kiválasztott 18 ellenőrzött helyszínen 51 tétel hazai előállítású bort vizsgált, ezek minden esetben megfelelőnek bizonyultak.
Ezen felül 150 borászati termék érvényes forgalomba hozatali azonosítóját is ellenőrizték a Nébih Navigátor alkalmazással. Az ellenőrzött tételek mindegyike megfelelt.
Hozzátették, hogy a szeszes italoknál fontos feladat az esetleges házipárlatok forgalmazásának azonosítása. A hatóság 10 esetben végzett helyszíni vizsgálatokat és méréseket, minden tétel megfelelő volt.
A hatóság vizsgálta továbbá az egységek higiéniai megfelelőségét, a személyzet egészségügyi alkalmasságát is. Tizenhét helyszínen a higiénia körülmények megfelelőek voltak, egy esetben azonban figyelmeztetni kellett az előállítót az alapos takarításra és a tartályok rendszeres tisztítására. A borkimérő egységek alkalmazottai 7 esetben nem tudták hitelt érdemlően igazolni az egészségügyi alkalmasságukat.
Egy esetben elrendelték a jelöletlen termék megsemmisítését, egy-egy alkalommal pedig intézkedni kellett a termékkísérő dokumentum hiányos és pontatlan vezetése, valamint nem nyomon követhető, hibás jelölésű termék miatt. Utóbbinál 646,5 liter borászati termék zárolását rendelte el a hatóság.
Egy további vizsgálatnál megállapították, hogy az ellenőrzött termelő pincekönyvi bizonylatolása eltért a pincében található valós készlettől. Az ügyfél 744 liter palackozott bor értékesítését nem adminisztrálta (szakmai-jövedéki nyilvántartásban), így az a készletnyilvántartásban továbbra is szerepelt, annak ellenére, hogy már nem volt a birtokában.
A feltárt szabálytalanságok miatt az ellenőrök négy esetben indítottak eljárást, a bírságok kiszabása folyamatban van. Az azonnal javítható hiányosságokat az érintettek a hatóság felszólítására már az ellenőrzés idején megszüntették.
Az akció során a hatósági felügyelők azt tapasztalták, hogy a kisebb termelők is sok esetben használják a korszerű technológiával rendelkező Közösségi Infrastruktúra Központok szolgáltatásait, amelyekkel jó minőségű mustot, bort, pezsgőt állíttatnak elő.
A vizsgálat eredménye megnyugtató, hiszen élelmiszerbiztonsági és országimázs szempontból is rendkívül fontos, hogy a sokakat vonzó tokaji borvidéken kizárólag biztonságos borok kerüljenek a poharakba – olvasható a Nébih közleményében.
Kapcsolódó cikkeink
Friss és ropogós: hónapos retket termesztett a Szupermenta a szarvasi Növényfajta-kísérleti Állomáson
A Szupermenta tavaszi terméktesztjén vizsgált retekvetőmagokat a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal…
Tovább olvasom >Új fejlesztés: folyamatos az eGN szinkronizálás
A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal 2025-ben is biztosítja az Egységes Kérelem…
Tovább olvasom >Szamócaellenőrzéseket tartott a Nébih a jogszerű őstermelői értékesítés védelme érdekében
Május második felében fokozott szamócaellenőrzéseket végzett a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rugalmas nyitvatartással és bővülő kínálattal készül a nyári szezonra a PENNY
A PENNY Magyarország a nyári hónapokban is a vásárlói igényekre…
Tovább olvasom >Magyarország újabb lépést tett a türk élelmiszer-export felé
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) teljes jogú tagja lett…
Tovább olvasom >A káosztól a lojalitásig: újragondolt ügyfélszolgálat a mesterséges intelligencia korában
Az ügyfélszolgálat még sosem jelentett akkora kihívást, mint manapság. A…
Tovább olvasom >