Napjaink vásárlói a fogyasztás szinten tartására törekednek
A lakosság többsége ugyanannyit vagy többet fogyaszt, mint tavaly nyáron. Nehezebben tartja a szintet, de talál hozzá megoldásokat – derül ki a Nielsen piackutató vállalat legújabb felméréséből.
A kutatás szerint fél év alatt szembetűnően
fokozódott a fogyasztók érdeklődése a promóciók iránt. Emelkedett a diszkontban
való vásárlások aránya, és a korábbiaknál többen fogadják el a láncok saját
márkás termékeit.
A
válaszadók 59 százaléka mondta, hogy tavalyhoz képest nehezebben osztja be a
pénzét. Ugyanakkor azonban csak 38 százalék fogyaszt kevesebb terméket, illetve
használ kevesebb szolgáltatást, mint egy évvel ezelőtt. Ugyanannyit fogyaszt
50, többet pedig 12 százalék.
–
A vásárlók fogyasztási szintjük fenntartása érdekében keresik a megoldásokat,
és ennek következtében másként döntenek, amikor boltot, illetve beszerzési
csatornát vagy márkaterméket választanak – hangsúlyozta Szalókyné Tóth Judit. –
A bolthálózaton belül két csatorna, a 2 500 négyzetméternél nagyobb eladóterű
hipermarket, valamint a diszkont tudta növelni piaci részesedését. Előbbiben az
élelmiszerek forgalma értékben 15 százalékkal emelkedett idén az első hét
hónapban, a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor a diszkontok forgalma
élelmiszerből16 százalékkal bővült.
A
legnagyobb forgalmú húsz élelmiszer kategória közül tízben növekedtek a
mennyiségben mért bolti eladások. Leginkább, 10 százalékot meghaladó mértékben
az ásványvíz, édes keksz, praliné, szeletes csokoládé kategóriák nőttek.
Hogyan
reagálnak a vásárlók az árak emelkedésére és a jövedelmek csökkenésére? Ebből a szempontból négy fő
vásárlói típus különböztethető meg:
1. A „Lemondó" vásárló (29 százalék; fő jellemzője az árközpontú
szemlélet, és spórolás minden lehetséges módon, akcióktól az olcsóbb boltok felkereséséig.
Felülreprezentáltak közöttük a nyugdíjasok, az egyedülálló, falun élő nők. Õk
osztják be legnehezebben a pénzüket, és ők csökkentették a fogyasztásukat a
legnagyobb mértékben.
2. A „Harmóniára törekvő" vásárló (28 százalék) odafigyel az ár és
minőség arányára. Inkább a tudatos vásárlásban keresi a megtakarítási
lehetőséget. Például pontosabban tervezi
vásárlásait, listával megy a boltba, de a minőségről nem mond le. Zömmel fiatal
és középkorú, 2 gyermeket nevelő családok tartoznak ide. A csoportban átlag
feletti a felsőfokú végzettségüek
aránya.
3. Az „Elégedett azzal, ami van" vásárló (27 százalék) fogyasztásának
szerkezete változott a legkevésbé, és jó anyagi helyzete miatt kicsi az
árérzékenysége. A csoportban felülreprezentáltak a fiatalok és egyedülállók,
jobbára gyerek nélkül.
4. A „Megfelelni akaró" vásárló (16 százalék) inkább élelmiszereken
spórol, viszont külsőségekben fontos számára a márkatermék. Itt
felülreprezentáltak a fiatal városlakók, gimnáziumi érettségivel. Õk azok a
fogyasztók akik leginkább hajlandóak akár hitelt is felvenni.
Milyen pénzbeosztási technikákat alkalmaznak a fogyasztók? Hogyan
csoportosítják át kiadásaikat? Legtöbben (88 százalék), ha csak lehet, akcióban
vásárolnak. Rendszeresen figyeli a szórólapokat 77 százalék. Igyekszik minél
több termékből az olcsóbbat beszerezni 72 százalék. Arra törekszik, hogy
bizonyos dolgokból csak keveset vásároljon 67 százalék.
Szalókyné Tóth Judit a kutatást így összegezte:
–
Az árvezérelt vásárlás színtere a hagyományos kereskedelmi egységekből
áttevődik a hipermarketekbe és a diszkontokba. Összességében a többség az egy
évvel korábbihoz hasonló mértékben fogyaszt. Igaz, a szintet nehezebben tartja,
de keres megoldást, és az új helyzethez igazítja vásárlási és fogyasztási
szokásait: Tudatosabban használja az akciókat, illetve a szórólapokat.
Kompromisszumokat köt: olcsóbbat, kevesebbet vesz, lemond a nélkülözhető
dolgokról, olcsó helyeket keres a beszerzésre – tehát megtalálja a
megoldásokat.
##
Táblázat. A Nielsen által mért 85
élelmiszer kategória kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok értékben mért
piaci részesedése. Százalékban.
Szegmens |
2006 január-július |
2007 január-július |
Hipermarket |
29 |
30 |
Szupermarket |
10 |
10 |
Diszkont |
17 |
18 |
Magyar tulajdonban lévő lánc |
30 |
29 |
Egyéb |
14 |
13 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Milyen pénzbeosztási technikákat
alkalmaznak a fogyasztók? Hogyan csoportosítják át kiadásaikat? A válaszadók
százalékában.
Módszer |
% |
Igyekszik akciósan vásárolni |
88 |
Rendszeresen megnézi a szórólapokat |
77 |
Minél több termékből törekszik az |
72 |
Igyekszik bizonyos dolgokból csak keveset |
67 |
Törekszik arra, hogy minél alacsonyabb árszínvonalú üzletben vásároljon |
51 |
Bevásárló lista alapján, csak azt veszi amit eltervezett |
49 |
Csökkenti megtakarításait |
46 |
Hitelt vesz fel áruvásárlásra |
15 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. A Nielsen által mért 85
élelmiszer kategória közül a legnagyobb forgalmú tíz mennyiségi eladásainak
részaránya a modern bolttípusokban (400 négyzetméter felett)
Kategória |
2005 augusztus- 2006 július |
2006 augusztus- 2007 július |
Feldolgozott húskészítmény |
55 |
59 |
Sör |
45 |
48 |
Sajt |
75 |
77 |
Szénsavas üdítőital |
47 |
50 |
Gyümölcslé |
57 |
60 |
Kávé |
58 |
62 |
Ásványvíz |
72 |
75 |
Sós rágcsálnivaló |
59 |
61 |
Szeletes csokoládé |
66 |
69 |
Gyümölcsjoghurt |
62 |
67 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >