Nagyot romlik a decemberi fogyasztói hangulat Németországban a GfK felmérésében
A járvány második hulláma a németországi fogyasztói hangulat vártnál nagyobb romlását vetíti előre decemberre a GfK gazdasági kutatóintézet novemberi felmérésében.
A decemberi fogyasztói hangulatindex mínusz 6,7 pontra, július óta a legalacsonyabbra esett az előző havi mínusz 3,2 pontról a várt mínusz 5,0 pont helyett a GfK novemberi felmérésében. Októberben mínusz 1,7 ponton állt a mutató.
„Annak ellenére is, hogy az üzletek továbbra is nyitva tartanak, a vendéglátóipari és rendezvényszervező egységek lezárása az egyébként is nehézségekkel küszködő turisztikai szolgáltatásokkal együtt mély nyomot hagyott a fogyasztói hangulaton”- kommentálta a felmérés eredményét Rolf Bürkl, a GfK szakértője. „A gazdaság gyors helyreállásába még a nyár folyamán vetett minden remény ezzel el is veszett. A növekvő bizonytalanság a megtakarítási hajlandóságot erősítette fel, ami szintén hozzájárult a fogyasztói hangulatindex csökkenéséhez”- fejtette ki.
A hangulatindexnek a fogyasztók gazdasági helyzet alakulásával szembeni várakozásait számszerűsítő eleme az előző havihoz képest 7,3 ponttal mínusz 0,2 pontra, az idei májusi mínusz 10,4 pont óta a legalacsonyabbra csökkent. A november elején életbe léptetett második gazdasági zárlat annak ellenére is eloszlatta a fogyasztóknak a gyors fellendülésbe vetett reményét, hogy kevésbé szigorú korlátozó intézkedéseket vezettek be a tavasziaknál.
Hasonló véleményen van a német kormány gazdasági tanácsadó testülete (Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung) is, amely szerint a második járványvédelmi korlátozás gyakorlatilag leállította a német gazdasági növekedést.
Az export sem lesz képest jelentősebb támogatást nyújtani a német növekedésnek, mert a fontosabb kereskedelmi partnerek, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia még a németországinál is szigorúbb korlátozások bevezetésére kényszerülnek.
Romlottak a fogyasztók jövedelmi várakozásai is. A vonatkozó mutató 5,2 ponttal csökkent az előző havihoz képest 4,6 pontra decemberre vonatkozóan. A mutató így 41 ponttal áll az egy évvel ezelőtti alatt.
A fogyasztók költekezési hajlandóságát számszerűsítő mutató 6,5 ponttal csökkent az előző havihoz képest 30,5 pontra, ez a szint azonban a két másik mutató értékével összevetve még kielégítőnek tekinthető a GfK szerint. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Rekordbevételt hozhat a Valentin-nap a kiskereskedelemben
A Valentin-napi költések világszerte rekordot dönthetnek idén, mind az Egyesült…
Tovább olvasom >A német piacvezető drogéria, a dm technológiába és a vásárlási élménybe invesztál
A német drogériaóriás dm Közép-Európa szerte kezdi lekörözni az élelmiszer-kiskereskedőket.…
Tovább olvasom >Németországban is elindul a HelloFresh ételházhozszállítási szolgáltatása
A HelloFresh bevezette Németországban a Factor nevű készétel-házhozszállítási szolgáltatását, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az ESG fenntarthatóság egyre fontosabb a hazai kkv-k számára
A fenntarthatóság és a vállalatirányítási szempontok (ESG: Environmental, Social, Governance)…
Tovább olvasom >Nem magyar sajátosság a kiugró januári infláció – ekkor fékezhet az áremelkedés
Az év eleji áremelések hatásai egyértelműen megmutatkoznak a legfrissebb inflációs…
Tovább olvasom >Stratégiai együttműködést kötött a MATE és a Béres
Dr. Gyuricza Csaba, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem rektora,…
Tovább olvasom >