Nagyot romlik a decemberi fogyasztói hangulat Németországban a GfK felmérésében
A járvány második hulláma a németországi fogyasztói hangulat vártnál nagyobb romlását vetíti előre decemberre a GfK gazdasági kutatóintézet novemberi felmérésében.
A decemberi fogyasztói hangulatindex mínusz 6,7 pontra, július óta a legalacsonyabbra esett az előző havi mínusz 3,2 pontról a várt mínusz 5,0 pont helyett a GfK novemberi felmérésében. Októberben mínusz 1,7 ponton állt a mutató.
„Annak ellenére is, hogy az üzletek továbbra is nyitva tartanak, a vendéglátóipari és rendezvényszervező egységek lezárása az egyébként is nehézségekkel küszködő turisztikai szolgáltatásokkal együtt mély nyomot hagyott a fogyasztói hangulaton”- kommentálta a felmérés eredményét Rolf Bürkl, a GfK szakértője. „A gazdaság gyors helyreállásába még a nyár folyamán vetett minden remény ezzel el is veszett. A növekvő bizonytalanság a megtakarítási hajlandóságot erősítette fel, ami szintén hozzájárult a fogyasztói hangulatindex csökkenéséhez”- fejtette ki.
A hangulatindexnek a fogyasztók gazdasági helyzet alakulásával szembeni várakozásait számszerűsítő eleme az előző havihoz képest 7,3 ponttal mínusz 0,2 pontra, az idei májusi mínusz 10,4 pont óta a legalacsonyabbra csökkent. A november elején életbe léptetett második gazdasági zárlat annak ellenére is eloszlatta a fogyasztóknak a gyors fellendülésbe vetett reményét, hogy kevésbé szigorú korlátozó intézkedéseket vezettek be a tavasziaknál.
Hasonló véleményen van a német kormány gazdasági tanácsadó testülete (Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung) is, amely szerint a második járványvédelmi korlátozás gyakorlatilag leállította a német gazdasági növekedést.
Az export sem lesz képest jelentősebb támogatást nyújtani a német növekedésnek, mert a fontosabb kereskedelmi partnerek, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Nagy-Britannia még a németországinál is szigorúbb korlátozások bevezetésére kényszerülnek.
Romlottak a fogyasztók jövedelmi várakozásai is. A vonatkozó mutató 5,2 ponttal csökkent az előző havihoz képest 4,6 pontra decemberre vonatkozóan. A mutató így 41 ponttal áll az egy évvel ezelőtti alatt.
A fogyasztók költekezési hajlandóságát számszerűsítő mutató 6,5 ponttal csökkent az előző havihoz képest 30,5 pontra, ez a szint azonban a két másik mutató értékével összevetve még kielégítőnek tekinthető a GfK szerint. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >Újrahasználható termékdisplay használatával csökkenti a hulladékot Európa-szerte a dm
A dm drogérialánc több mint 2100 németországi üzletében, valamint más…
Tovább olvasom >Kassza nélküli okosüzletek Németországban: a lassú kezdet után gyors növekedés
Németországban későn indult el a kassza nélküli üzletek bevezetése, mégis…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Felfutóban a hazai ginpiac – A SPAR szerint a vásárlók egyre tudatosabbak, és nyitottak a magyar márkákra
A gin értékesítése az elmúlt években látványosan erősödött a magyar…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >