Befektető a magyar sörfőzőben
Nem könnyű elérni, hogy egy friss vállalkozásról írjon a hazai sajtó, de az még valószínűtlenebb, hogy ennek az újságcikknek a hatására jelentkezzen egy befektető – írja az origo. Pedig pontosan ez történt a magyar kraft sörfőző startuppal, a MONYO-val, amelyben a magyar LISS szerzett részesedést, hosszú távú befektetőként.
„Nálunk nem találsz unalmas, vagy silány alapanyagokból tömegtermelésben készülő tucattermékeket. Minden egyes sörünknek karaktere és története van, amit alapos odafigyeléssel és precíz szakmai tudással készítünk, hogy a lehető legkiválóbb formában kerüljön a poharadba” – írja honlapján a 2014-ban alapított magyar kraftsörfőző startup, a MONYO.
A MONYO Brewingot, az ország egyik első újhullámos sörfőzdéjeként 2014-ben alapította Pein Ádám és Németh Anti Kőbányán, azzal a céllal, hogy létrehozzák a kézműves sör 2.0-át. Minden mozgósítható tőkéjüket és energiájukat erre a célra feltéve, gyakorlatilag fél év alatt a semmiből felépítették a márkát. Az elmúlt öt évben a kezdeti 4 fős létszám már egy 13 fős csapattá alakult, és a bárjaik száma is megduplázódott. Lefőztek több mint 80 különböző fajta sört, amit exportáltak már Európán kívül Mexikóba, Kanadába, sőt Kínába is. Bejárták Európa legrangosabb fesztiváljait, Spanyolországtól Oroszországig, illetve számtalan díjat nyertek a külföldi és hazai versenyeken egyaránt. Palackjaik a hazai szupermarketekben is megtalálhatóak.
A Forbes még tavaly írt egy cikket róluk, amit épp elolvasott Érdi Zoltán, a Liss Patrongyártó Kft. stratégiai igazgatója. A szakember gyorsan döntött, és kollégája segítségével órákon belül meg is szervezte az első találkozót.
A LISS-t a legtöbben a szóda-, és habpatronokról ismerhetjük itthon, pedig a világ patrongyártói között is vezető szerepet tölt be több, mint 50 éves tapasztalattal a háta mögött. A mára 100 százalékos magyar tulajdonban lévő cég jogelődje a Szénsavtermelő Vállalat, majd a Linde Gáz Magyarország Rt. volt. Hogy a patrongyártást és az egyéb tevékenységeket elválasszák egymástól, tavaly létrehozták az önálló befektetőcégüket, az Eprolius Hungary Zrt.-t.
Mi az a kraft sör?
A kraft sör kocsma.blog.hu-nak nyilatkozó Szilágyi Tamás sörfőző szerint az új kézműves – vagy más néven kisüzemi – sör, de mégis kicsit más. Inkább egy új kategória, amelyben a sör minőségének jellemző kritériumai vannak, így például minőségi alapanyagokból készül, nem romlik meg és receptjei szakértelemmel, kísérletezéssel, odafigyeléssel, odaadással készülnek. Ahogy a MONYO alapítói nyilatkoztak a Forbes-nak, landolt már a főzőüstjükben tokaji aszútörköly, baszk sajttorta és a francia partokról frissen érkezett osztriga is.
Az első tárgyaláson még crowdfundingban, azaz közösségi finanszírozásban gondolkodtak, de a Monyo tulajdonosai végül úgy döntöttek, hogy inkább egyetlen befektetőtől, az Eprolius Hungarytől vonnak be új tőkét. Nyíri Szabolcs, az Eprolius vezetője szerint a kraft sörben világviszonylatban és Magyarországon is óriási potenciál van még.
A befektetés után szerinte a két fél szépen össze tud kapcsolódni egy egésszé, amely kapós termékeket fog gyártani és hatékonyan fogja magát a céget és az üzemet működtetni.
A befektetéssel a Monyo a következő nagyjából másfél évben 2 millió euró fölötti beruházást hajt végre több lépésben. Noha az Eprolius inkább pénzügyi, mint szakmai befektetőként tekint magára, mégsem akar kiszállni a közös üzletből később sem. A tőkebefektetéssel 30 százalékos tulajdonrészt szereznek a MONYO-ban.
Az új forrásból az informatikai- és a vállalatirányítási rendszert fejlesztik majd, de a tőke legnagyobb részét a gépberuházásra és az üzemre költik majd, amihez most keresnek helyszínt. A legfontosabb idei céljuk ugyanis, hogy bővítsék a termelést, ehhez pedig egy új üzemet kell keresniük. 300 ezer literről évi 2 millió literre szeretnék növelni a termelési kapacitásukat néhány év alatt, az üzembe pedig olyan technológiát telepítenének, ami vetekszik az amerikai kraft üzemek technológiájával.
A kínálatot nézve óriási változást nem terveznek, de a jövőben jobban elválik majd, hogy mire van nagy kereslet, és miben tudják megjeleníteni a „sörfőzés művészetét”. Ehhez mindenképpen terjeszkednek majd hazánkban vidékre is, de új saját helyeket is szeretnének megnyitni.(origo)
Kapcsolódó cikkeink
Csökken a sörfogyasztás Németországban és Európában
A német sörkultúra világszerte ismert, ám az idei labdarúgó-Európa-bajnokság alatt…
Tovább olvasom >Gyenge negyedéves eredmények miatt kihívásokkal néz szembe az Anheuser-Busch InBev és a Carlsberg
A világ vezető sörgyártói, az Anheuser-Busch InBev (AB InBev) és…
Tovább olvasom >30 millió eurót költ a Diageo a Guinness 0.0 gyártására
A Diageo 30 millió eurós beruházással növeli a Guinness alkoholmentes…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >