Nagyobb forgalomért a diszkontban
Egyre nagyobb szerepet játszik a diszkont az értékesítésben. Piaci részesedése az élelmiszerek teljes hazai kiskereskedelmi bevételéből 2 százalékponttal, 20 százalékra nőtt 2011. december–2012. július során, a tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva. Szintén plusz 2 százalékpontot regisztráltunk háztartási vegyi áruknál és kozmetikumoknál, amelyek bolti eladásából 12 százalékkal részesedtek a diszkontok, idén az első félévben.
A kategóriák és márkák jobb teljesítménye érdekében a Nielsen elemzi a diszkontkosarak tartalmát, hogy a piac szereplői jobban értsék a csatornát és vásárlóit.
Optimalizálás kosárelemzéssel
Ha elemezzük a kosarakat, akkor az egyes kategóriák vásárlásának gyakorisága és értékben mért forgalmuk alapján csoportosíthatjuk őket. Az egyes csoportokba tartozó kosarak tartalmából következtetni lehet a vásárlások céljára. Legtöbben főzéshez szereznek be élelmiszereket. Utána következnek a kosarak, amelyekben főleg reggelire való vagy a főétkezések közti fogyasztásra szánt élelmiszerek dominálnak. Kialakul egy csoport, amelyben kiemelkedik a mosószerek és más vegyi áruk súlya. Külön csoportot alkotnak a sokféle árucikket tartalmazó kosarak, és azok is, amelyekbe a vevők csak néhány speciális, számukra alkalmilag fontos terméket tettek.
Az elemzés lehetővé teszi a diszkont viszonylag szűk választékának optimalizálását is.
Célszerű igazodni az így nyert ismeretekhez. Tudunk rá példát, hogy egyes láncokban a kosárelemzés alapján az eladótérben átrendezik a kategóriák helyét és kihelyezését; ezzel is alkalmazkodnak a vevők igényeihez. Erősítik szokásaikat, hogy több kategóriából vásároljanak, és alkalmanként többet költsenek.
Felül- és alulreprezentált
kategóriák
Terjeszkednek a diszkontláncok, és lapzártáig a csatorna idén hét új egységgel bővült. Így hazánkban a diszkontok hálózata 495 egységet számlál. Ebben az üzlettípusban a forgalom növelésének négy legfontosabb tényezője a vevőszám, a kosár összetétele, penetrációja, továbbá értéke.
A Nielsen által mért, legnagyobb forgalmú élelmiszerek közül értékben felülreprezentált a diszkont piaci részesedése például a következőkből: jégkrém (33 százalék, a legutóbbi december–júliusi periódusban), táblás csokoládé (27), étolaj (26), ásványvíz (25), sajt (23).
Figyelemre méltó az említett kategóriákkal kapcsolatban, hogy piaci részesedésük a szintén lakóhely közeli független üzletek átlag 9 százaléka alatt marad.
Az érem másik oldala: három olyan, nagy forgalmú kategóriánál, amelynél alulreprezentált a diszkont piaci részesedése, a függetlenek mutatója viszont magas, 17 vagy 19 százalék. A három kategória: szeletes csokoládé, szénsavas üdítőital és energiaital.
A kosár mélyére nézve
Nemrég elemeztük, hogy egy égetettszeszesital-kategória „A” márkájának értékben mért piaci részesedése hogyan alakult „X” diszkontláncban, a legutóbbi három év során.
A kategória forgalma évi 650 millió forint körül alakult a legutóbbi három évben. Az első évhez képest a második év során 1 százalékkal csökkent belőle a lánc bevétele, majd a harmadik évben újra visszatért a két évvel korábbihoz. Közben viszont „A” márka piaci részesedése 5 százalékot ért el, rá egy évre 4-et, a harmadik évben pedig 3,5 százalékot.
Melyek a változás lehetséges okai? Felmerül az ár, disztribúció, láthatóság az eladótérben stb. lehetősége. A diszkontkosarak elemzésével a Nielsen képes feltárni a negatív tendencia okai mellett azt is, hogy mivel javítható „A” márka piaci pozíciója.
Másik példa: megvizsgáltuk, hogy a diszkontok vásárlói egy bizonyos édességkategória termékeit az összes kosár hány százalékába tették bele. És azt is, hogy azon belül a különböző kosárértékek mekkora arányt képviselnek.
Amíg az összes kosár 40 százalékának értéke haladta meg a 2000 forintot, addig a vizsgált édes árucikket a drágább kosarak 63 százalékában regisztráltuk. A sokat költő vevők felülreprezentáltak az elemzett édességkategória vásárlói között.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >