Nagy Márton: Magyarország a kereskedelempolitikában a semlegesség híve
Magyarország a kereskedelempolitikai semlegesség híveként ellenzi a világ gazdasági blokkosodását, hiszen a fejlődés útját épp a megosztottság enyhítése jelentené – mondta a nemzetgazdasági miniszter szerdán Budapesten, az Európai kereskedelem napja alkalmából tartott rendezvényen.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter beszédet mond a 20. Európai Kereskedelem Napja rendezvényen a Crowne Plaza Budapest szállodában MTI/Mónus Márton
Nagy Márton szerint a magyar gazdaságnak komoly károkat okoz a kereskedelmi hidegháború, a megosztottságnak ezért sem lenne szabad teret engedni.
A tárcavezető elhibázott intézkedésnek nevezte a kínai elektromos autók behozatalát sújtó uniós védővámot is, ehelyett a keleti és a nyugati tőke együttműködését sürgette a rendezvényen.
Belföldön arra kell törekedni, hogy a kiskereskedelemben a magyar tulajdonú üzletláncok részesedése, a kínálatban pedig a magyar áru aránya emelkedjen, elérve azt a szintet, ami a nyugati államokban megszokott a helyi termékeknél
– tette hozzá.
A miniszter visszautasította, hogy egyes piaci szereplők bírálják a kormány intézkedéseit, hiszen az árstop vagy a kötelező akciózás bevezetése kellett az infláció letöréséhez.
A kereskedelmi láncoknak inkább a fogyasztók hatékony kiszolgálása a feladata, és szerencsére egyre többen értik meg, hogy érdemes a versenyre összpontosítaniuk – fogalmazott.
Nagy Márton szerint a piaci lehetőségekre azért is érdemes figyelni, mert a kiskereskedelem egyértelműen lendületbe jött, különösen az élelmiszerek forgalma nő jelentősen, és a kedvező folyamatok várhatóan nem törnek meg a következő hónapokban sem.
Hozzátette, hogy
az infláció elszabadulásától nem kell tartani, mert a kormány a gazdaság fejlődése mellett a pénzromlást befolyásoló körülményeket is figyelemmel kíséri.
A kereskedőknek a fogyasztói hangulat helyett inkább a fogyasztói szokások változása okozhat gondot, a fiatalok ugyanis már az online világban nőttek föl.
Az internetes értékesítésre szintén lehetőségként érdemes tekinteni, hiszen még több terméket és még nagyobb versenyt hoz a piacra – mondta Nagy Márton. Egyúttal bejelentette, hogy januárban megkezdi működését a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH), amely a hagyományos fogyasztóvédelmi feladatokon túl szerepet vállal majd a kereskedelempolitika szakmai támogatásában, és lesznek olyan tevékenységei is, például az élelmiszer-biztonsági felügyelet és laborvizsgálatok, amelyeket a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivataltól (Nébih) vesz át.
A rendezvény szervezőinek képviseletében a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének kereskedelmi tagozatának elnöke közölte, hogy
Magyarországon a kereskedelem az európai átlagnál nagyobb mértékben, majdnem 12 százalékkal járul hozzá a GDP-hez, és a foglalkoztatásból is körülbelül ilyen arányban részesedik.
Krisán László szerint az elmúlt évek nem voltak könnyűek a kereskedelemben, a boltok összetétele is átalakult, de a hagyományos értékesítés nem fog eltűnni, a fogyasztói óvatosság enyhülése pedig kedvező folyamatokat vetít előre.
Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének főtitkára nemzetgazdasági jelentőségű tevékenységnek nevezte a kereskedelmet, hiszen annak több mint félmillió dolgozója komoly mértékben járul hozzá a magyar gazdasági növekedéshez. Véleménye szerint az ágazat számára a fogyasztói szokások változása mellett a technológiai fejlődés lehet a legnagyobb kihívás a következő időszakban.
Kapcsolódó cikkeink
Az árrésstop kiterjesztésével kapcsolatban szólalt meg Orbán Viktor
A jövő heti kormányülésen dönthetnek az árrésstop kiterjesztéséről a háztartási…
Tovább olvasom >Javult áprilisban az euróövezet feldolgozóipari aktivitása, de még gyenge teljesítményt mutat
Áprilisban 32 hónapja a legenyhébbre mérséklődött az euróövezeti feldolgozóipar teljesítménycsökkenésének…
Tovább olvasom >KSH: márciusban a vendégek száma 1,1, a vendégéjszakáké 5,9 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól
2025 márciusában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,1…
Tovább olvasom >További cikkeink
Táblás KitKat csokoládékat dob piacra a Nestlé Romániában
A Nestlé új, 99 grammos KitKat táblás csokoládékat vezetett be…
Tovább olvasom >Szerbiában terjeszkedik az észak-macedón Stokomak
A macedóniai székhelyű Stokomak diszkontlánc hivatalosan is belépett a szerbiai…
Tovább olvasom >Új formákkal és új külsővel tér vissza a Barilla Al Bronzo az USA-ba
A Barilla bejelentette, hogy az Egyesült Államokban újra kapható lesz…
Tovább olvasom >