Nagy Márton: a fogyasztóvédelem a kormány számára kiemelt prioritás

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 10. 09. 10:34
🎧 Hallgasd a cikket:

Az „Egységben a fogyasztókért” országos szakmai konferencián a Nemzetgazdasági Minisztérium a fogyasztóvédelem aktuális feladatait és intézkedéseit ismertette. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kiemelte: „a fogyasztóvédelem nemcsak stratégiai eszköz a magyar családok biztonságának erősítésében, hanem garanciája is annak, hogy a tisztességes vállalkozások stabil, átlátható környezetben működhessenek, fejlődhessenek.” Hozzátette: „a fogyasztás felértékelődött, így a fogyasztók védelmének szerepe is.”

MTI/Szigetváry Zsolt

A tárca tájékoztatása szerint 2024 januárjától az NGM-hez került a kereskedelempolitika, 2024 augusztusától a fogyasztóvédelem, 2025. január 1-jével pedig megalakult a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH). Az új, integrált felügyelet ügyfélszolgálatához érdeksérelem esetén közvetlenül fordulhatnak a vásárlók; jelenleg mintegy 6 ezer megkeresést kezelnek.

A hatóság fókuszában egyrészt az élelmiszerárak alakulásának vizsgálata, valamint az árréskorlátozás betartatásának ellenőrzése áll az élelmiszer- és a háztartási cikkeket árusító boltoknál. Másrészt kiemelt terület az e-kereskedelem: a hazai kiskereskedelmi forgalom 8,3%-a, mintegy 1593 milliárd forint már online csatornán bonyolódik, a hatóság pedig a határon átnyúló vásárlásoknál külön figyelmet fordít a külföldi webáruházak gyakorlatára és a fogyasztói jogok érvényesítésére.

Makrogazdasági keretként a minisztérium jelezte: a fogyasztás éves alapú növekedése immár több mint másfél éve 4–5% körül alakul, a beruházások pedig a várakozások szerint 2025 végétől adhatnak érdemi lökést a növekedésnek. Nagy Márton szerint a feladat most az, hogy a fogyasztói igények online térbe tolódása és a szolgáltatások súlyának növekedése mellett a felügyeleti eszközök „lépést tartsanak a vásárlói szokásokkal és a technológiai fejlődéssel”.

Lényeg a kereskedőknek: az új, egykézben lévő felügyeleti struktúra (NKFH) gyorsabb ügykezelést és célzottabb piacfelügyeletet ígér; a bolti és online értékesítésben egyaránt számítani lehet az árrés-ellenőrzésekre, a tájékoztatási kötelezettségek, jótállási-szavatossági szabályok és platform-felelősségi kérdések következetes számonkérésére. Nagy Márton szavaival: „a fogyasztók védelme és a tisztességes vállalkozások működési biztonsága ugyanannak az éremnek a két oldala.”

Kapcsolódó cikkeink