Nagy Márton: a fogyasztóvédelem a kormány számára kiemelt prioritás
Az „Egységben a fogyasztókért” országos szakmai konferencián a Nemzetgazdasági Minisztérium a fogyasztóvédelem aktuális feladatait és intézkedéseit ismertette. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kiemelte: „a fogyasztóvédelem nemcsak stratégiai eszköz a magyar családok biztonságának erősítésében, hanem garanciája is annak, hogy a tisztességes vállalkozások stabil, átlátható környezetben működhessenek, fejlődhessenek.” Hozzátette: „a fogyasztás felértékelődött, így a fogyasztók védelmének szerepe is.”

MTI/Szigetváry Zsolt
A tárca tájékoztatása szerint 2024 januárjától az NGM-hez került a kereskedelempolitika, 2024 augusztusától a fogyasztóvédelem, 2025. január 1-jével pedig megalakult a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH). Az új, integrált felügyelet ügyfélszolgálatához érdeksérelem esetén közvetlenül fordulhatnak a vásárlók; jelenleg mintegy 6 ezer megkeresést kezelnek.
A hatóság fókuszában egyrészt az élelmiszerárak alakulásának vizsgálata, valamint az árréskorlátozás betartatásának ellenőrzése áll az élelmiszer- és a háztartási cikkeket árusító boltoknál. Másrészt kiemelt terület az e-kereskedelem: a hazai kiskereskedelmi forgalom 8,3%-a, mintegy 1593 milliárd forint már online csatornán bonyolódik, a hatóság pedig a határon átnyúló vásárlásoknál külön figyelmet fordít a külföldi webáruházak gyakorlatára és a fogyasztói jogok érvényesítésére.
Makrogazdasági keretként a minisztérium jelezte: a fogyasztás éves alapú növekedése immár több mint másfél éve 4–5% körül alakul, a beruházások pedig a várakozások szerint 2025 végétől adhatnak érdemi lökést a növekedésnek. Nagy Márton szerint a feladat most az, hogy a fogyasztói igények online térbe tolódása és a szolgáltatások súlyának növekedése mellett a felügyeleti eszközök „lépést tartsanak a vásárlói szokásokkal és a technológiai fejlődéssel”.
Lényeg a kereskedőknek: az új, egykézben lévő felügyeleti struktúra (NKFH) gyorsabb ügykezelést és célzottabb piacfelügyeletet ígér; a bolti és online értékesítésben egyaránt számítani lehet az árrés-ellenőrzésekre, a tájékoztatási kötelezettségek, jótállási-szavatossági szabályok és platform-felelősségi kérdések következetes számonkérésére. Nagy Márton szavaival: „a fogyasztók védelme és a tisztességes vállalkozások működési biztonsága ugyanannak az éremnek a két oldala.”
Kapcsolódó cikkeink
NKFH: nem engedélyezett növényvédőszer tartalom miatt fermentált fekete fokhagymát hívott vissza a forgalmazó
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >NGM: október 6-ától elindult a fix 3 százalékos kkv hitel
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >NGM: megkezdődnek a tárgyalások az Alföldi Tej Kft. és a Magyar Állam között a tejipari vállalat felvásárlásáról
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Spar 1,7 milliárd forintos beruházással fejlesztette üzlethálózatát
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Díjat nyert a HEINEKEN Hungária „Net Zero Production” karboncsökkentési programja
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Freedom24 elemzés: A Klarna és a Revolut visszahelyezi Európát
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >