Nagy lehetőségek a hűtött áruk piacán

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 05. 27. 08:00

Forr a hűtöttáru-logisztikai piac Magyarországon – mondhatnánk teljes képzavarral. A megkérdezett hazai szereplők és a piacra lépést tervező külföldiek egyaránt úgy látják, hazánkban űr van ebben a szegmensben, aminek betöltésére hamarosan éles verseny indul. A logisztikai szolgáltatókkal együtt a technikai újdonságok is sorra bukkannak fel.A magyarországi piacon űr van, jelentős a „mozgolódás”, sok a tender, miközben kevés szereplő van jelen. A nagy volumenek miatt sokan „saját szervezésben” végzik a hűtős logisztikát, de egyre nő a kereslet a logisztikai szolgáltatók iránt, hiszen alkalmazásuk egyértelmű hatékonyságjavulást jelent – vázolja föl a hazai helyzetet Czifrik Szabolcs, a Liegl & Dachser Kft. élelmiszer-divíziójának üzletágvezetője. Németország egyik piacvezető élelmiszer-szállítmányozója 1999 óta van jelen Magyarországon, igaz, korábban csak a non-food termékek piacán képviseltették magukat nálunk. Tavaly júliusban kezdte meg működését a Dachser Food Logistics kétezer négyzetméteres raktára a Biatorbágy határában található Westlog DC ipari parkban.
Hasonlóképpen nagy lehetőséget lát a régiós piacon a francia Sofrilog, amelyik a Magyar Logisztikai Egyesület partnereként jelent meg a közelmúltban Magyarországon. Úgy vélik, a fogyasztói szokások változásával és a piaci igények növekedésével nagy lehetőség előtt áll a hűtöttáru-logisztika. A hazájában második legnagyobb szereplőnek számító Sofrilog nálunk Coldstream Hungary néven lép piacra – elsősorban a hűtött ellátási lánc szervezésében segítséget nyújtó tanácsadóként.

A lánc szervezése és irányítása
A hűtött áruk logisztikájában az áru érzékenysége és a drága berendezések miatt is fontos, hogy minél jobban szervezett és irányított legyen az ellátási lánc. Ez egyrészt szoros együttműködést igényel a partnerek között, másrészt kiemelten fontossá teszi az információtechnológiai hátteret.
A Dachser Food Logistics 2-5 °C közötti hűtési hőmérsékletet garantáló biatorbágyi komplexuma 4000 raklapnyi tárolókapacitásából 1200-at a Zott Hungária Kereskedelmi Kft. mintegy 42 árucikke foglal el, így Németország után Magyarországon is megvalósul a két vállalat együttműködése. A Dachser szakemberei minden raktározási folyamatot egy saját fejlesztésű raktárirányítási rendszerrel vezérelnek. A FEFO (First Expired First Out – azaz a legkorábbi lejárati dátumú áru kerül először kiszállításra a raktárból) elv következetes alkalmazásával teljesítik ügyfeleik, így a Zott Hungária Kereskedelmi Kft. elvárásait is.
– Az áruk nyomon követése vonalkódos rendszerrel történik, raktári folyamataink teljesen papírmentesek, és a szállítás során is száz százalékos az áruk nyomon követése – mutatja be a Dachser rendszerét Czifrik Szabolcs. – A hőmérséklet ellenőrzése és regisztrálása szintén kulcsfontosságú, a hézagmentes nyomon követés és a hűtési lánc megszakadásának kizárása a beépített biztonsági rendszerek során szavatolható, illetve bizonyítható. Raktáraink és fuvareszközeink hőmérsékletét online követéssel németországi központunkban monitorozzuk, hőmérsékleteltérés esetén automatikus riasztás lép életbe.

Hűtős újdonságok
Az áruházláncok számára kiemelt logisztikai kérdés, hogy költséghatékonyan működtessék a mélyhűtött és friss áruk szállítását. Mindkét terméktípus számára eltérő hőmérsékletet kell biztosítani. Míg az érzékeny friss árukat 0 és +4 ˚C között kell tartani, a mélyhűtött terméknél -18 ˚C alatti hőmérsékletre van szükség. Így egy egyetlen hűtős vagy fagyasztott raktérrel rendelkező járművel nem lehet a különféle árucsoportokat egy fuvarral kiszállítani.
A Messer és az Olivo Cold Logistics közös termékfejlesztése a Siber System, amely több mint 24 órán keresztül biztosítja az eltérő hőmérsékletet igénylő áruk szállítását. A szigetelt, görgős konténer felső részébe beépített hűtőrekeszben két szárazjégfiók található, egy szigetelt aljzatú és egy szigetelés nélküli. A hűtéshez szükséges szárazjég beadagolása egy töltőpisztollyal történik a kiindulási raktárban, a konténer áruval való feltöltése után. Amennyiben a szigetelt fiókba töltik a szárazjeget, 0 és +4 ˚C közötti hőmérsékletre állítható be a hűtőteljesítmény. A szigetelő aljzat nélküli fiók feltöltésével -25 ˚C-ig hűthető le a konténer, amely már fagyasztott áruk tárolására is alkalmas.
– A logisztikai központban az üres konténereket a hűtőtérben tárolják. A szállítás megrendelésekor a konténereket megtöltik áruval, majd továbbra is a hűtőtérben maradva az egyes konténereket a Siber töltőállomáshoz gurítják. A kezelőszemélyzet csatlakoztatja a töltőpisztolyt a szárazjég-fiókhoz és elindítja a töltést – mutatja be a rendszer működését Kapás László, a Messer Hungarogáz Kft. élelmiszermérnöke. A töltőegység automatikusan feltölti a rekeszt a szükséges szárazjéghó mennyiséggel. Ez feleslegessé teszi egyéb energiaforrás igénybevételét. A jármű vezetőjének nem kell áruátvételnél a helyi személyzetre várakoznia – mint a hűtőkocsis szállításnál –, a hűtőkonténereket lerakja az üzletben és megy tovább. A konténerből közvetlenül az üzlet önkiszolgáló pultjába is át lehet rakodni az árut, így a hűtőlánc nem szakad meg.

RFID és a hang alapú komissiózás
Szinte valamennyi megkérdezett szakértő a technikai trendek közt első helyen említette a rádiófrekvenciás azonosítás előretörését. Az áruinformációk tárolására alkalmas csipek szinte kínálják magukat erre az alkalmazásra, hiszen a hűtött áruk „története” igen fontos: például, hogy az ellátási lánc valamelyik pontján nem emelkedett-e a hőmérséklet a megengedett érték fölé. Nemzetközi viszonylatban a Sofrilog és a Dachser is alkalmazza már ezt az azonosítási technológiát.
A DHL mindeközben hang alapú komissiózással folytat kísérleteket.
Tavaly év végén kezdték tesztelni a rendszerüket, amelyet a BCS Hungary Kft.-vel állítottak össze a DHL Supply Chain üllői telephelyén, a mélyhűtött áruk raktárában.
– A pilot projekt első felén már túl vagyunk, de a pontos üzleti modell elkészítéséhez további mérésekre lesz szükség – mondja Tohai Péter, a DHL Supply Chain információtechnológiai igazgatója.
A cég többek között azért döntött a technológia mellett, mert a mélyhűtött raktárban (-28 fokon) csak olyan védőfelszereléssel lehet mozogni, amelyikben igen nehéz lenne a hagyományos leolvasók és egyéb berendezések használata. További előnye, hogy használata közben mindkét kéz szabad, és igen nagy (99,99 százalékos) pontosságú, a korábbi megoldásoknál tíz-húsz százalékkal gyorsabb kigyűjtést tesz lehetővé. Mint Tohai Péter elmondta, első lépésként magyar nyelvű példautasításokat kellett előállítani, hiszen ilyenek korábban nem voltak a rendszerben. Ha a legzordabb körülmények között beváltja a technológia a hozzá fűzött reményeket, további területeken is bevetik.
A Dachser már évek óta több raktárában dolgozik hangalapú komissiózással. Tapasztalataik hasonlóak: a legfontosabb előnye számukra is az, hogy a komissiózó mindkét kezét tudja használni, így elsősorban azoknál az üzleteknél jelent hatékonyságjavulást, ahol sok pozícióról, viszonylag kevés árut kell kivenni, azaz ahol viszonylag sokat kellene szkennelni.
– Érdekes, hogy a technológia nem drágább a szkennelésnél, hisz nem kell a raktári személyzet részére szkennelőket biztosítani, amelyek sokszor leesnek, eltörnek, megsérülnek – mutat rá Czifrik Szabolcs.

Mi lehet versenyelőny?
Természetesen nemcsak a technikai újdonságok biztosítanak előnyt a piaci versenyben.
A hűtött áruk esetében a legfontosabb tényező a megbízhatóság – válaszolták kérdésünkre a Sofrilog szakemberei, de közel ilyen fontosnak tartják a költséghatékonyságot, a rugalmasságot, valamint azt, hogy globális megoldásokat tudjon kínálni a cég.
–Minden outsourcingra hasonló motiváció jellemző: az elvárt minőségi kritériumok felett teljesítő szolgáltatók között az ár dönt. A megbízók szeretik a rugalmas, gyorsan dönteni képes szolgáltatókat, akik hajlandók a standardizált szolgáltatásokon kívül egyedi megoldásokat kidolgozni és kínálni – foglalja össze a legfontosabbakat Czifrik Szabolcs.
Z. D.

Kapcsolódó cikkeink