Nagy István: közös fellépésre van szükség az ukrán gabonaexport szállításának megoldásához
Közös fellépésre van szükség az ukrán gabonaexport szállításának megoldásához – hangsúlyozta Nagy István agrárminiszter pénteken az M1 aktuális csatornán, miután Mikola Szolszkijjel, Ukrajna agrárpolitikai és élelmiszerügyi miniszterével egyeztetett csütörtökön Lembergben.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2022/07/buza-okk.jpg)
Közös erőfeszítéssel oldható meg az ukrán gabonaexport szállítása
Elmondta, Ukrajnában háromszintű tárgyalást folytatott, elsőkörben az ukrán agrárminiszterrel tárgyalt, majd találkozott Kárpátalja kormányzójával és a helyi magyar képviselettel.
Nagy István kiemelte, három év kiesését jelentene a világ globális piacáról, ha most a tárolókban lévő termést nem tudnák elszállítani. Ukrajnában jelenleg 22 millió tonna gabona ragadt bent, ha az idei termés nem fér be a tározókba, akkor a gazdák lemondanak a következő évi termés vetéséről – tette hozzá.
Ez jelentős krízist okozna a világ élelmezésében. A globális ellátásban Ukrajna részesedése gabonából 9 százalékot, kukoricából 16 százalékot, napraforgóból pedig 40 százalékot tesz ki. A háború előtt Ukrajna évente 400 millió embert látott el gabonával, 3 év kiesése esetén akár 1 milliárd ember élelmezését fenyegetheti, csak azért, mert most Ukrajnából nem tudják a gabonát exportálni.
Magyarország érdeke, hogy a szárazföldi útvonalon részt vegyen az ukrán export szállításában. A háború következtében a Fekete-tengeri kikötők leálltak, ahol az ukrán kivitel 90 százaléka zajlott – mondta az agrárminiszter.
Utalt arra, hogy a szárazföldi tranzit útvonalak elhanyagoltak, a magyar-ukrán határ mindkét oldalán kellenek technológiai fejlesztések. Az Európai Unióhoz fordulnak, hogy a lehető leggyorsabban lehessen bővíteni az áthaladó kapacitást.
Nagy István szólt arról is, hogy első lépésben gabonaszállító vagonokat kell szerezni, és kevés a széles nyomtávon is működő tolatómozdony. Naponta 4 ezer tonna ukrán gabonát tudnak áthozni vasúton a határon, dolgoznak azon is, hogy konténeres megoldással a közúton is gyorsítani lehessen a gabonaszállítást. Maximum napi 8-10 ezer tonna gabona áthozataláig tudnak eljutni, amit tovább kell vinni az ország belsejébe.
A magyar-ukrán határ szűkös áteresztő kapacitása miatt el kell dönteni a szállítási prioritást is. Most a gabona van napirenden, de más árut is Európába kell hozni. Példaként említette a műtrágyát, illetve a termeléshez szükséges alapanyagokat, nyersanyagokat.
Nagy István beszélt arról is, hogy a megbeszélésen operatív megoldásokat kerestek a magyar-ukrán határ befogadó kapacitásának bővítésére, a közös tervekre, ezek összehangolására.
Rámutatott arra, hogy kellenek azonnali, illetve hosszú távú intézkedések is, mivel Ukrajna gazdasági kötődése az Európai Unióhoz egyre szorosabb lesz. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A klímaváltozás elleni küzdelem nem mehet a gazdák kárára
Hazánk elkötelezett a klímaváltozás elleni küzdelemben, ugyanakkor a gazdák versenyképességét…
Tovább olvasom >Ma is fontos üzenetet hordoznak a 100 évvel ezelőtti agrárreformok
„Egy előremutató gondolkodóra emlékezünk, aki megalapozta a vidékfejlesztés és az…
Tovább olvasom >A gazdaközpontú mezőgazdaság fontosságát hangsúlyozta Nagy István Luxembourgban
A gazdaközpontú mezőgazdaság kialakítását sürgette Nagy István mezőgazdasági miniszter kedden…
Tovább olvasom >További cikkeink
Újra napirenden az árstop: Mit jelenthet ez a vásárlóknak és a boltoknak?
A nemzetgazdasági miniszter, Nagy Márton hétfői bejelentése komoly visszhangot váltott…
Tovább olvasom >Vásárlási szokások változása: trükkök, trendek és eltűnő szaküzletek
A kiskereskedelmi piac folyamatos átalakuláson megy keresztül. A vásárlási szokások…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 5,3 százalékkal mérséklődött 2024 decemberében
Az ipari termelés volumene 2024 decemberében 5,3, munkanaphatástól megtisztítva 6,4…
Tovább olvasom >