Nagy boltok magas piaci részesedéssel
Az egészséges étkezés és wellness, azaz jó közérzet trendjébe jól illik a joghurtok fogyasztása. Különösen népszerű a gyümölcsjoghurt, amelynek kiskereskedelmi bevétele legutóbb 2016. április és 2017. március között meghaladta a 37 milliárd forintot.
Beletartozik a gyümölcsjoghurt a Nielsen által mért kilencven élelmiszer-kategória forgalom szerinti rangsorában a top tízbe. Csak a feldolgozott hús, sör, sajt, szénsavas üdítőital, ásványvíz, kávé, gyümölcslé és sós snack előzi meg.
Értékben stabil maradt a gyümölcsjoghurt bolti eladása az előző április–március periódushoz viszonyítva. Mennyiség szempontjából azonban 1 százalékkal kevesebbet adtak el a kiskereskedelemben.
Natúr joghurtból a legutóbbi 12 hónap alatt a bolti bevétel megközelíti a 8 milliárd forintot, azonban értékben közel 3%-kal kevesebbet adtak el kiskereskedelemben a tavalyi azonos időszakhoz képest, míg mennyiségben stabil maradt a piac.
Ami a bolttípusok súlyát illeti: az élelmiszerek átlagánál valamivel koncentráltabb a gyümölcsjoghurt eladása, a natúr joghurté pedig különösen nagy mértékben.
A Nielsen által mért élelmiszerek értékben mért forgalmából legutóbb április–március között 66 százalékkal részesedtek a 400 négyzetméternél nagyobb üzletek. Gyümölcsjoghurt eladásából annál több, 71 százalék, natúr joghurtéból pedig 77 százalék jutott rájuk.
Mindkét kategória esetében minimális mértékben csökkent a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek részaránya, egyik 12 hónapos időszakról a másikra.
2 százalékponttal lett nagyobb a diszkontot és szupermarketet magában foglaló 401–2500 négyzetméteres üzletek mutatója a gyümölcsjoghurt esetében míg a natúr joghurtok esetében 3 százalékponttal nőttek ezek a csatornák; gyümölcsjoghurtnál 46, natúr joghurtnál 53 százalékra emelkedett.
Ha a 400 négyzetméteres és kisebb boltok pozícióját nézzük: figyelemre méltó, hogy a 201–400 négyzetméteres üzletekben az élelmiszerek átlag 8 százalékos részesedését meghaladja mind a gyümölcsjoghurt 10, mind pedig a natúr joghurt 9 százalékos mutatója.
Figyelemre méltóan különbözik a gyártói márkák pozíciója. Átlagosan az élelmiszerek gyártói márkáira 2016-ban 72 százalék jutott, kiskereskedelmi forgalmából értéket tekintve, szemben a 2015-ös 73 százalékkal. Ennél jóval magasabb a gyártói márkák aránya gyümölcsjoghurtnál: 2016-ban 85 százalék, 87 pedig a tavalyi időszak alatt.
Natúr joghurtnál 2016-ban 65, tavalyelőtt 66 százalék jutott a gyártói márkákra, az első félévek értékben mért forgalmából.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >