Nagy a bizonytalanság a kkv-k körében
A Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI) 2024. júliusi Negyedéves Konjunktúramutatója jelentős visszaesést mutat az előző negyedévhez képest. A 2024 áprilisi +20 pontról +9 pontra csökkent a mutató értéke, ami azt jelzi, hogy a vállalkozások gazdasági várakozásai romlottak. Ez a csökkenés különösen figyelemre méltó, mivel a jelenlegi érték már alacsonyabb, mint a 2022. októberi energiaválság idején tapasztalt visszaesés.

Az előző negyedévhez képest a feldolgozóiparban a mutató 16 ponttal esett vissza
A GVI negyedéves vállalati konjunktúrafelmérése során 350, legalább 20 főt foglalkoztató cég vezetőjének véleményét kérdezték meg üzleti helyzetükről és kilátásaikról. A felmérés célja a vállalatvezetők rövid távú üzleti várakozásainak feltérképezése, amely az adatfelvétel idején rendelkezésre álló információkon és szubjektív helyzetértékelésükön alapul.
Az adatok szerint a mutató csökkenése leginkább az ipari, külföldi tulajdonú, és nagyvállalati kategóriában volt tapasztalható. A hazai vállalkozások helyzetértékelése pedig növekvő mértékben bizonytalan, ami a Bizonytalansági Mutató 42 pontos értékében is megmutatkozik. Ez az érték a 2023 júliusi és a 2022 októberi szinthez, valamint a koronavírus-járvány időszakához hasonlítható.
A különböző ágazatok közül a szolgáltató szektor mutatója a legmagasabb, +27 pont, míg az iparban tevékenykedő cégek körében -1 ponttal a legalacsonyabb. Az előző negyedévhez képest a feldolgozóiparban a mutató 16 ponttal esett vissza, a szolgáltatásokban 7, az építőiparban 3 pontos csökkenés történt, míg a kereskedelmi szektorban stagnált a mutató.
Tulajdonosi szerkezet szerint a tisztán hazai tulajdonban lévő vállalatok mutatója +10 pont, míg a külföldi (rész)tulajdonban lévő vállalatoké +5 pont. Különösen figyelemre méltó, hogy a külföldi tulajdonú cégek mutatója 21 ponttal csökkent, így várakozásaik elmaradnak a hazai vállalkozásokhoz képest.
Az exporttevékenységet vizsgálva a nem exportáló vállalkozások körében a mutató +24 pont, míg a részben exportáló cégek esetében +7 pont, a döntően exportáló vállalatoknál pedig -2 pont. Ez a felmérés történetében egyedülálló helyzet, mivel általában a magasabb exportaktivitás pozitívabb helyzetértékeléssel jár együtt.
Létszámkategória alapján a mutató a 20–49 fős vállalkozások esetében +3 pont, az 50–99 fős cégeknél +4 pont, a 100–249 fős vállalatoknál +3 pont, míg a 250 főnél nagyobb vállalatoknál +12 pont. Bár a nagyvállalatok továbbra is optimistábban látják a jövőt, ebben a kategóriában is jelentős visszaesés történt az elmúlt negyedév során.
A Negyedéves Konjunktúramutató tíz komponenséből mindegyik romlást mutatott a 2024 áprilisi szinthez képest. Különösen a várható beruházási aktivitás (-28 pont) és a termelési szint (-19 pont) értékelése romlott jelentősen. Az üzleti várakozások és a jelenlegi helyzetértékelés is pesszimistábbá vált, ami aggodalomra adhat okot a következő negyedévekre nézve. A cégek jelenlegi helyzetértékelése elmarad a 2024 áprilisában megfogalmazott várakozásoktól, ami azt jelzi, hogy a vállalkozások előzetes optimizmusa nem vált valóra.
Összességében a 2024 júliusi Negyedéves Konjunktúramutató jelentős visszaesést jelez, különösen az iparban és a nagyvállalatok körében. A vállalkozások körében tapasztalható növekvő bizonytalanság és pesszimizmus azt sugallja, hogy a gazdasági kilátások továbbra is kedvezőtlenek, és a helyzet javulása egyelőre nem látható.
Kapcsolódó cikkeink
AI és SEO: Forradalmi változás küszöbén állnak a kkv-k
A legfrissebb, 2025-ös Previsible AI Traffic Report szerint öt hónap…
Tovább olvasom >K&H:egyre több hazai kkv keresi az EU-s pályázati lehetőségeket
Újra fellángolt a pályázási kedv a hazai kis- és középvállalkozások…
Tovább olvasom >Az Európai Bizottság elfogadta a kkv-k önkéntes fenntarthatósági jelentéstételére vonatkozó ajánlást
A VSME (Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed Micro, Small…
Tovább olvasom >További cikkeink
OKSZ: A kiskereskedelem nem felelős az emelkedő árakért
A kiskereskedelmi forgalom júniusi 3 százalékos – éves emelkedése az…
Tovább olvasom >A legnagyobb hazai webshopok oldalainak a karbonlábnyomát mérte meg a magyar startup
Tizenhat hazai webshop oldalának karbonlábnyomát mérte meg a Carbon.Crane, az…
Tovább olvasom >Tovább erősödött a magyar termék védjegyek szerepe
Az élelmiszerek esetében a vásárlók 86,6 százaléka előnyben részesíti a…
Tovább olvasom >