Munkahelyi biztonság, hitel és energia-drágulás a magyar fogyasztók fő gondja
Míg nálunk a megkérdezettek 31 százaléka munkahelye miatt aggódik, addig 50 vizsgált országban csak 22 százalék fél a munkanélküliségtől – többek között ezt állapítja meg a Nielsen globális, márciusi-áprilisi felmérése a fogyasztói bizalomról.
A magyar válaszadók második legnagyobb arányban hiteleiket érzik fő problémájuknak (13 százalék), majd a villany, gáz és fűtés árának emelkedését (10), s csak utána az általános gazdasági helyzetet, együtt a munka és magánélet egyensúlyával (8-8). Ettől eltérően 50 ország átlagában a gazdasági helyzet miatt a megkérdezettek 23 százaléka aggódik, majd a munkahely biztonsága (22 százalék) után a munka és magánélet egyensúlya következik 8, a hitel 7, továbbá az egészség 6 százalékos mutatóval. A magyarok kimagasló aránya, 96 százaléka látja úgy, hogy országában jelenleg gazdasági recesszió van. Európában hasonló az arány Portugáliában, és ennél is magasabb Írországban, Nagy-Britanniában, valamint Lettországban. A kérdésre, hogy országa a következő tizenkét hónap során képes-e kijönni a recesszióból, a magyarok 18 százaléka válaszolt igennel, 64 százalék nemmel. (A többiek nem tudtak felelni). Múlt év második feléhez képest a magyarok most pozitívabban ítélik meg a helyzetet: akkor ugyanis csak 7 százalék látta úgy, hogy egy éven belül az ország kilábal a válságból. Ennél a kérdésnél az igen válaszok globális átlaga 23 százalék. Európában a dánok, hollandok, norvégok és svédek a legbizakodóbbak, 30 százalék feletti igenlő véleménnyel. Ugyanakkor 10 százalék vagy alacsonyabb a recesszióból való kilátásban bízók aránya Lettországban, Írországban és Görögországban.
A fogyasztói bizalmi index Magyarországon 52 pont, szemben a legutóbb tavaly, a második félévben mért 71-gyel. Ez globálisan a második legnagyobb arányú csökkenés, Oroszország után.
A jelenlegi, magyarországinál alacsonyabb mutatót az 50 vizsgált ország közül csak Lettországban, Portugáliában, Japánban és Dél-Koreában regisztrált a Nielsen. A fogyasztói bizalmi index globális átlaga 77 pont, míg legutóbb, a tavalyi második félévben 84 volt.
Az idei, március-áprilisi felmérés során a legmagasabb fogyasztói bizalmi indexet Indonéziában (104), Dániában (102), Indiában (99) és Norvégiában (98) tárta fel a kutatás.
A fogyasztói bizalmi index 0 és 200 pont között mozoghat, és három kérdésre adott válaszból alakul ki. Közülük az első adott országban a munkahelyi kilátások megítélésére vonatkozik. A magyar válaszadók 3 százaléka jónak, viszont 44 nem jónak, 52 pedig rossznak tartja országunkban a munkahelyi kilátásokat. Egy százalék nem tudta megítélni. Ez az összesen 96 százalékos negatív vélemény Európában a legnagyobb arányú, a lett és portugál mutatóval együtt. Globálisan kitűnőek a munkahelyi kilátások a megkérdezettek 3, jók 19, nem jók 50, míg rosszak 26 százaléka szerint. A többiek nem válaszoltak.
A fogyasztói bizalmi index másik összetevője, hogy a megkérdezett milyennek ítéli meg saját, személyes pénzügyi helyzetét a következő tizenkét hónap során. Itt Európában leginkább borúlátók a magyarok: Csak 14 százalékuk mondja azt, hogy kitűnő vagy jó lesz az anyagi helyzete. Nem jó 54, míg rossz 29 százalék szerint. Az utánunk következő Portugáliában a „nem jó” arány 53, míg a „rossz” 21 százalék.
Globálisan a felmérés résztvevői közül személyes anyagi helyzetét 4 százalék kitűnőnek várja a következő tizenkét hónap során, 38 jónak, 42 nem jónak, míg 13 százalék rossznak.
A fogyasztói bizalmi index harmadik összetevője: Tekintettel az árakra és a megkérdezett személyes anyagi helyzetére, a jelen helyzet megfelel-e arra, hogy megvásárolja, amit szeretne, illetve amire szüksége van? A magyarok 1 százaléka szerint kitűnő most a helyzet vásárlásra, 20 százalék mondja jónak, 54 nem jónak, továbbá 25 százalék rossznak. Ugyanígy látják a lehetőségeket Európában az olaszok, és itt a lettek megítélése még negatívabb. Globálisan kitűnő alkalmat lát vásárlásra a válaszadók 3, jót 30, nem jót 46, rosszat pedig 18 százaléka.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megszólalt az OKSZ az árrésstop meghosszabbításával kapcsolatban
Orbán Viktor bejelentette az árrésstop meghosszabbítását. Az Országos Kereskedelmi Szövetség…
Tovább olvasom >KSH: az egy évvel korábbihoz képest 8,0 százalékkal visszaesett a beruházások teljesítménye
A beruházások volumene 2025 II. negyedévében a nyers adatok szerint…
Tovább olvasom >Megújult a K&H gyermekbarát irodája
A nyári szünet a gyerekeknek maga a paradicsom, míg a…
Tovább olvasom >