Munkaerő, trendek, árak
Szakképzett munkaerőt alig találni, az Y- és Z-generációról viszont nincs jó véleménye a budapesti vendéglátósoknak – többek között ez derült ki a BKIK étterem- és cukrászdavezetők, valamint vendégeik megkérdezésével készült kutatásából.
Az elemzés szerint a fiatalok munkához való hozzáállása nem megfelelő: a fizetési elvárásaik túl magasak, nincsenek tisztában a munka és saját munkájuk értékével, illetve ha már betanultak, akkor továbbállnak magasabb elvárásokkal. A munkaerőhiány miatt az üzletvezetők és tulajdonosok maguk is több munkakört látnak el, ami miatt számos fontos feladatra nem marad idejük, például pályázatfigyelésre, a jogszabályi változások értelmezésére.
Az éttermesek szerint a paleo diéta korszaka lecsengőben van, viszont az ételintolerancia miatt most a „mentes táplálkozás” hódít, a gluténmentes étkezés mögött egyfajta divatot is érzékelnek, a laktózmentességet az orvostudományi álláspontok miatt jobban elfogadják. A mentes kínálat biztosítása azonban nem egyszerű: a gluténmentességnek komoly szabályozási követelményei is vannak, másrészt kevés a beszállító, nincsenek vendéglátóipari kiszerelések, az alapanyagok nagyon drágák, amit a vendégekre nem háríthatnak át.
2000 vendég véleményének összegzéséből kiderül, hogy az étkezőhely kiválasztását az ár vezérli, de a széles választék, a kellemes atmoszféra, a megközelíthetőség ugyancsak befolyásolja a választást; a finom ételt csak a hetedik helyen említették. Ugyanakkor kedvenc étteremmé az a hely válik, ahol udvarias, kedves a személyzet, ezt a válaszadók több mint fele tartja elsődleges szempontnak, majd ezt követi a finom étel és a családias hangulat.
A válaszadók kétharmada egy főételért maximum 4000 forintot hajlandó adni. A sörözőkben a korsó sörért átlagosan maximum 779 forintot, egy deci borért pedig átlagosan legfeljebb 494 forintot hajlandóak kifizetni a vendégek.
Az elsősorban az italra koncentráló üzletekben a vendégek főként a minőségi italokat keresik. A sörök között a lagereket felváltják az IPA típusú sörök, de egyre keresettebbek az ízesített sörök is. A fröccs továbbra is népszerű. //
Kapcsolódó cikkeink
Csökkent a munkahelyi stabilitásérzet a fiataloknál
Visszaesés látható a dolgozó fiataloknál: a munkahelyüket csak 51 százalékuk…
Tovább olvasom >Tízből hat külföldön dolgozó magyar szerint könnyű volt a beilleszkedés
Minden tizedik magyar munkavállaló rendelkezik már külföldi tapasztalattal, legtöbben Németországban,…
Tovább olvasom >Fontos munkaerőpiaci tartaléknak számít az 55-65 éves korosztály is
Jelentősen megemelkedtek az idény- és alkalmi munkavállalás közterhei Magyarországon, júliustól…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszaesett a turizmus konjunktúrája – de még így is a gazdaság egyik legjobban teljesítő szektora
Áprilisban -6 ponton állt a Turizmus Konjunktúra Index (TKI) értéke…
Tovább olvasom >A magyar street food új generációja a Dob utcába költözött – Bemutatkozik a Budapest Bites
A városi street food palettát gazdagító hely prémium grab’n’go élményt…
Tovább olvasom >Ízlelgessük 2025-öt!
Nagyot változott a hazai bárok világa és a koktélfogyasztás kultúrája…
Tovább olvasom >