Munkaerő-piaci körkép az FMCG-szektorban

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 09. 19. 02:02

Naponta figyelemmel kísérem a gazdaság, a piac változásait bemutató kiadványokat, hírleveleket, amelyekből értesülhetek arról, hogy a fogyasztói árak nőnek, a lakossági hitelmegterhelések az egekig nyúlnak – és a munkaerőpiac is változik. Cégek tűnnek el, vagy éppen egyesülnek, szervezeteket szűkítenek vagy átalakítanak, XY új pozícióba került, vagy éppen szakembert keresnek egy bizonyos pozícióra.

Nyár lévén, azt hittem, itt a fejvadász uborkaszezon, de tévedtem. Sok cég éppen a nyarat használja ki a munkaerő frissítésére. Az FMCG-szektor eleve speciális helyzetben van, a fokozott versenyhelyzet és a számos szervezeti változás miatt.

A magyar és nemzetközi cégek, legyen az gyártó vagy kereskedő-, a hatékonyság növelését egyik oldalról a még rátermettebb, minőségibb munkaerőben látják. Így a lakossági fogyasztási cikkek a munkaerő-vetésforgója működik. A kör ugyanaz, némelykor bővül pályakezdő fiatalokkal vagy éppen külföldről hazatérő munkavállalókkal.

Hozzájárul ehhez a szezonális termékeket forgalmazó cégek időjárásnak köszönhető forgalmi kiszámíthatatlansága, amelynek okozóját, sőt, akár bűnbakját egyrészről az értékesítési szakemberek tevékenységében keresik és találják.

Tehát, akik eddig úgy érezték, hogy jó helyen vannak, és számítanak a munkájukra, még ők is szétnéznek a munkaerőpiacon és figyelik az állásajánlatokat. Nem mintha váltani akarnának, de sosem lehet tudni – jobb félni, mint megijedni, és sokkot kapni a meglepéstől.

A szaktudás nem elég

Mely munkakörökre keresnek rá mostanában? Mire van kereslet?

Ahogy én látom, a legkelendőbbek a piacon a trade marketinges szakemberek, aztán a KAM, a területi vezető – persze a kiírásnak megfelelő képesség- és készségrendszerrel rendelkezők számára.

Az interjúk során, ha a jelölt túljutott a szokásos kérdéseken, és szimpatikus a személyzetisnek, a következő lépés a szakmai és vezetői szűrő.

Mi az, ami változott?

Ma már nem elég jól végezni az adott feladatot, hanem a vezetői, emberi kvalitások megléte is fontos szerepet játszik a felvételkor. A munkakört meghirdető cég jellege alapvetően meghatározza, milyen szakemberre, egyéniségre, személyiségre van szükség.

Hasznos utánanézni, elolvasni vagy akár a boltban körülnézni, milyen a kihelyezése a cég márkáinak – a felkészülés legalább olyan fontos, mint maga az interjú.

Diszkréció kontra jól értesültség

Óva intek mindenkit, hogy haveri körben informálódjon, mert, amit már hárman tudnak, kitudódik, és egy munkaadó sem örül, ha megtudja, hogy kollégája állást keres, vagy éppen interjúkra jár. A diszkréció többet ér, mint a jól értesültség.

A munkabírás, a vitalitás, a kreativitás, a proaktivitás valamennyi pozíciónál elvárás, mert a szemlélet, a magatartás, a munkához való hozzáállás kiemelkedően fontos szempont a kiválasztásnál. Manapság divat nyavalyogni, pedig a tettre készség, a megoldáskeresés többet segít a gondok, problémák feltornyozásánál.

A nyelvtudás újra felértékelődik – megint sok a külföldi szakember a nemzetközi cégeknél –, még azoknál a munkaköröknél is, amelyekben nem használják mindennap a nyelvet, csak elvétve, projekttől függően. Értékesítési területen dolgozóknál ez sokszor hátrányt jelent, mivel a nyelvtudás passzív, és a beszédkészség sokaknál fejlesztésre szoruló terület.

A mostani piaci helyzet a gyors, megalapozott döntéseket igényli a döntéshozóktól, akik résen vannak, nyerhetnek a többi piaci szereplővel szemben. Aki döntőképes, önjáró, de ugyanakkor csapatban is jól dolgozik, előnyös tulajdonságokkal bír bármilyen pozíció megszerzésekor.

A munkaerő pont ugyanolyan áru, mint a szép köntösbe bújtatott márkák: rajtunk múlik, mennyire vagyunk verseny- és piacképesek e téren.

Vizsgafeladatok

A szakmai és emberi tudás mellett fontos a külső megjelenés is. Az interjú vizsga, tehát a ruházaton, a frizurán, a sminken is látszódjon, hogy jó benyomás elérésére törekszünk. Kerüljük a harsány színeket, a túlzott öltözéket, mert az rossz benyomást válthat ki az interjúztatóból.

Mennyire formális vagy informális a cégkultúra, hogyan öltözzünk, mit viseljünk az interjún – ezekre a kérdésekre a közvetítő cégtől várjunk választ, hiszen ez szorosan hozzátartozik az interjúra való felkészülésés folyamatához.

Számos esetben a személyes interjút kiegészíti telefonos vagy videokonferencián folytatott beszélgetés, amikor az anyacég megbízottja vallatja a jelöltet. E fórumokra eltérő módon készüljünk, mivel nemcsak szakmai ismeretekről, hanem a nyelvtudásról is meggyőződhetnek a kérdezők.

Dr. Csík Klára

Kapcsolódó cikkeink