Működne Magyarországon a boltok elleni bojkott?
Az elmúlt napokban egyre nagyobb figyelmet kapott az a közösségi médiában terjedő vásárlási bojkottfelhívás, amely szerint február 12-én, vagy akár három teljes napon keresztül (február 12-14.) a résztvevők semmit sem vásárolnának. A kezdeményezés célja az infláció és az emelkedő élelmiszerárak elleni tiltakozás, azonban szakértők szerint a bojkottnak komoly gazdasági következményei lehetnek. A Pénzcentrum a témáról Kozák Tamást kérdezte.
A bojkott ötlete Horvátországból származik, ahol egy hasonló akció 44%-os tranzakciószám-csökkenést és 53%-os forgalomvisszaesést eredményezett, aminek hatására nagyobb boltláncok, mint a Konzum és a Kaufland azonnali árcsökkentéseket jelentettek be. A magyar kezdeményezők ebben látják a reményt, hogy a hazai kiskereskedelem is reagálni fog az árak mérséklésével.
Horvátországban újabb bojkott kezdődött a magas árakat alkalmazó boltok ellen
A Pénzcentrum megkeresésére Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a bojkott mögött sokkal inkább érzelmi, mint közgazdasági érvek állnak. Bár az élelmiszerárak emelkedése vitathatatlan tény, a boltok nem önállóan alakítják ki áraikat, hanem piaci környezetben működnek, és áraikban megjelennek a külső gazdasági tényezők is. A főtitkár szerint a hosszú távú árcsökkentés irreális elvárás lenne, hiszen az jelentős veszteségeket okozna a kereskedelemben, különösen a kis és közepes vállalkozások számára.
Kozák Tamás szerint, ha a bojkott széles körben megvalósulna, annak súlyos gazdasági következményei lehetnének: a fogyasztás visszaesése negatívan befolyásolná a GDP-növekedést, csökkentené az állami áfabevételeket, és akár a boltok bezárásához is vezethetne. Rámutatott arra is, hogy a vásárlók nagy része a bojkott után úgyis „pótvásárlásba” kezd, így kérdéses, hogy a tiltakozásnak tényleges hatása lenne-e az árakra.
Bár a bojkottfelhívás egyre nagyobb teret nyer a közösségi médiában, a szakértők szerint a fogyasztók számára inkább a tudatos vásárlási szokások kialakítása jelenthet valódi megoldást. A hosszú távú árstabilitást és fenntartható gazdasági környezetet inkább a piac logikájának figyelembevételével lehet elérni, nem pedig rövid távú, érzelmileg vezérelt akciókkal. Az biztos, hogy a következő napokban sokan figyelni fogják, milyen eredményeket hoz a bojkott, és valóban eléri-e a kívánt hatást a magyar kiskereskedelemben.
Kapcsolódó cikkeink
Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac
A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot –…
Tovább olvasom >Magyarország gazdasági sérülékenysége: okok, következmények és lehetséges kiutak
Az elmúlt évek gazdasági folyamatai ismét ráirányították a figyelmet a…
Tovább olvasom >NGM: a kormány üdvözli, hogy a kereskedelmi bankok is részt vesznek az áremelések elleni küzdelemben
A kormány üdvözli, hogy a kereskedelmi bankok önkéntes alapon vállalják…
Tovább olvasom >További cikkeink
Komoly átalakulásban a magyar tésztapiac
A szokások változása alapjaiban formálják át a magyar tésztapiacot –…
Tovább olvasom >Magyar Édességgyártók Szövetsége: stagnáló piacon egyensúlyoz a magyar édesipar
A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és…
Tovább olvasom >Linamar és Gallicoop vezeti továbbra is a Békés vármegyei TOP100 vállalati listát
Továbbra is a Linamar Hungary Zrt. és a Gallicoop Zrt.…
Tovább olvasom >