Működne Magyarországon a boltok elleni bojkott?
Az elmúlt napokban egyre nagyobb figyelmet kapott az a közösségi médiában terjedő vásárlási bojkottfelhívás, amely szerint február 12-én, vagy akár három teljes napon keresztül (február 12-14.) a résztvevők semmit sem vásárolnának. A kezdeményezés célja az infláció és az emelkedő élelmiszerárak elleni tiltakozás, azonban szakértők szerint a bojkottnak komoly gazdasági következményei lehetnek. A Pénzcentrum a témáról Kozák Tamást kérdezte.
A bojkott ötlete Horvátországból származik, ahol egy hasonló akció 44%-os tranzakciószám-csökkenést és 53%-os forgalomvisszaesést eredményezett, aminek hatására nagyobb boltláncok, mint a Konzum és a Kaufland azonnali árcsökkentéseket jelentettek be. A magyar kezdeményezők ebben látják a reményt, hogy a hazai kiskereskedelem is reagálni fog az árak mérséklésével.
Horvátországban újabb bojkott kezdődött a magas árakat alkalmazó boltok ellen
A Pénzcentrum megkeresésére Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára azonban felhívta a figyelmet arra, hogy a bojkott mögött sokkal inkább érzelmi, mint közgazdasági érvek állnak. Bár az élelmiszerárak emelkedése vitathatatlan tény, a boltok nem önállóan alakítják ki áraikat, hanem piaci környezetben működnek, és áraikban megjelennek a külső gazdasági tényezők is. A főtitkár szerint a hosszú távú árcsökkentés irreális elvárás lenne, hiszen az jelentős veszteségeket okozna a kereskedelemben, különösen a kis és közepes vállalkozások számára.
Kozák Tamás szerint, ha a bojkott széles körben megvalósulna, annak súlyos gazdasági következményei lehetnének: a fogyasztás visszaesése negatívan befolyásolná a GDP-növekedést, csökkentené az állami áfabevételeket, és akár a boltok bezárásához is vezethetne. Rámutatott arra is, hogy a vásárlók nagy része a bojkott után úgyis „pótvásárlásba” kezd, így kérdéses, hogy a tiltakozásnak tényleges hatása lenne-e az árakra.
Bár a bojkottfelhívás egyre nagyobb teret nyer a közösségi médiában, a szakértők szerint a fogyasztók számára inkább a tudatos vásárlási szokások kialakítása jelenthet valódi megoldást. A hosszú távú árstabilitást és fenntartható gazdasági környezetet inkább a piac logikájának figyelembevételével lehet elérni, nem pedig rövid távú, érzelmileg vezérelt akciókkal. Az biztos, hogy a következő napokban sokan figyelni fogják, milyen eredményeket hoz a bojkott, és valóban eléri-e a kívánt hatást a magyar kiskereskedelemben.
Kapcsolódó cikkeink
Krisán László: A stabilizáció az első lépés, de a versenyképességhez új válaszokra van szükség
A vállalkozások számára 2024 a stabilizáció időszaka volt – de…
Tovább olvasom >Árnyékban nehéz növekedni
Tavaly is folytatódott a polikrízisek kora, „a nemzetközi helyzet fokozódott”,…
Tovább olvasom >Az euróövezetben és az Európai Unióban havi összevetésben csökkentek, éves szinten nőttek a termelői árak áprilisban
Az euróövezetben és az Európai Unióban (EU) havi összevetésben csökkentek,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Önkéntes Vízadó program indul Budapesten
Önkéntes Vízadó programot hirdet Budapesten a 10 millió Fa, Budapest…
Tovább olvasom >Megérkezett a HELL New Gen
A HELL ENERGY bemutatja legújabb innovációját, a HELL New Gen-t,…
Tovább olvasom >Idén is várják a fogyasztókat a „szedd magad” értékesítések
Bár az idei tavaszi időjárás nem volt kegyes a gyümölcstermesztéshez,…
Tovább olvasom >