Műanyag helyett hagymahéj?
Az egyszer használatos műanyagok óriási problémát jelentenek világszerte, ezért egyre többen keresik a megoldást a csomagolások fenntartható alternatíváinak megtalálására.
Egy skót startup, a HUID (hollandul bőr) azt tűzte ki célul, hogy hagymahéjból olyan környezetbarát csomagolóanyagokat készítsen, amelyek otthon is komposztálhatóak. Ez az újfajta csomagolás nemcsak a műanyag hulladék csökkentésében játszhat fontos szerepet, hanem a mezőgazdasági melléktermékek hasznosításában is. A HUID munkáját a National Manufacturing Institute Scotland (NMIS) és a Strathclyde Egyetem kutatólaboratóriuma, az Advanced Materials Research Laboratory (AMRL) is támogatja, különböző tesztek elvégzésével vizsgálják a hagymahéjból készült csomagolóanyagok teljesítményét, felhasználhatóságát és környezeti hatásait. Az eddigi eredmények bíztatóak, a HUID már két prototípust is kifejlesztett – a Pyber névre keresztelt, kartonhoz hasonló anyagot, és a Cellofil nevű rugalmas fóliát, ami az LDPE és PE fóliák kiváltására lehet alkalmas.
Az előállítási folyamat során cellulózt vonnak ki a hagyma héjából, amit aztán biopolimerré alakítanak, létrehozva egy olyan anyagot, amelynek eltarthatósága hasonló a műanyagéhoz, mégis komposztálható.
A hagymahéj egyedi tulajdonságai között kiemelendő, hogy természetes antimikrobiális tulajdonságokkal rendelkezik, amelyek segíthetnek a romlandó élelmiszerek eltarthatóságának meghosszabbításában. Egy másik jellegzetes tulajdonságát viszont nem „örökli” az alapanyagnak a csomagolás, mégpedig az illatát. A megalkotók elmondása alapján a minták illata nagyon enyhe, inkább édeskés. A HUID hagymahéj alapú csomagolása jelentős lépés lehet a fenntarthatóbb gazdaság és a kevésbé műanyagigényes jövő felé és jó példa arra, hogy a kreatív innováció segítségével még a legegyszerűbb anyagokból is létre lehet hozni valami forradalmit.
NAK/New Food Magazine
Kapcsolódó cikkeink
Több száz oldalas jelentés készült a világ jövőjéről
Több száz oldalas tudományos jelentés készült a világ jövőjéről, amelyből…
Tovább olvasom >Így csökkenthetik négy lépésben a cégek higiéniai karbonlábnyomukat
Okos megoldásokkal a cégek csökkenthetik a hulladék mennyiségét, mérsékelhetik ökolábnyomukat,…
Tovább olvasom >Legyen a fenntarthatóság könnyen elérhető bónusz
A vásárlók belefáradtak a fenntarthatóságra való törekvésbe – véli Lenneke…
Tovább olvasom >További cikkeink
Generali kutatás: A magyarok csupán tizede gondolja azt, hogy fantasztikus év lesz 2025
Nemzetközi háborús konfliktus kiterjedésétől kevésbé, az infláció és az árak…
Tovább olvasom >Szijjártó Péter: a kormány stratégiai fontosságú ágazatként kezeli az élelmiszeripart
A kormány stratégiai fontosságú ágazatként kezeli a jelenleg mintegy 145…
Tovább olvasom >Fidelity: Mit várhatunk Trump első napjai után?
Trump elnök első hivatali napja összhangban állt kampányígéreteivel, és több,…
Tovább olvasom >