Mozgásban a bio
A minőségében is változó élelmiszerpiac vásárlói között egyre népszerűbbek a biotermékek. A divat nyugatról érkezett. A feldolgozók többsége is próbálkozik, így most már a piacok mellett a legtöbb „épített” kereskedelmi egységben is található több-kevesebb biotermék. Lassan, de évről évre nő a biofogyasztás: a fejlettebb élelmiszer-kultúrájú országokban a teljes piac néhány százalékáig bővült az elmúlt harminc évben, Magyarországon pedig mintegy fél százalékra tehető a biotermékek részesedése.
– Nálunk jelenleg mintegy 120 ezer hektáron, azaz a termőterület két százalékán termesztenek bioélelmiszert. Ez az arány az uniós átlag mintegy fele – mondja Roszik Péter, a nemzetközi ellenőrzési joggal felruházott Biokontroll Hungária Kht. ügyvezető igazgatója.
Termelői többség
A biogazdálkodásba bevont terület fele gyep, fele pedig a bioállattartás takarmányigényét kiszolgáló szántó és különböző ültetvény. Ezen a területen több mint 1200 regisztrált és folyamatosan ellenőrzött termelő dolgozik, 150 gazdaság foglalkozik bioállattartással. Utóbbiak háromnegyede szarvasmarhatartással.
Alapvetően kétféle biotermelő van: a kisebbek jellemzően megszállottan vállalják a többlet kézi munkát, s hisznek abban, hogy versenyképes termékekkel jelenhetnek meg a piacon. A termelők másik csoportja az ökotermelés szabályait betartva, professzionális módon előállított termékeivel versenyez. A piac hazai furcsasága, hogy egyelőre több a biotermelő, mint a vásárló. Így fordulhat elő az, hogy a bioportéka egy része végül nem a bio-, hanem a hagyományos élelmiszerpiacokon talál vevőre.
Bio, kiegészítésképpen
A feldolgozók legtöbbje bioterméket csak a hagyományos élelmiszerek mellett készít. A Szikrai Borászati Kft. négy éve kezdte fejleszteni bioitalait. A 25 és 100 százalékos gyümölcs-, illetve zöldségtartalmú italcsalád két éve jelent meg a piacon. A 0,25 és 0,75 literes palackban forgalmazott italok lassú felfutásában reménykednek. Amint Torbán László kereskedelmi vezető elmondta, a magasabb árfekvésű Bio Vita termékek esetén nem szabad gyors növekedésben bízni. Idén százezer palackot szeretnének értékesíteni. Már nemcsak a kisebb üzletekben, hanem az Auchan hálózatában is megtalálhatók a Szikrai italok. Megtudtuk, hogy a Piroska szörpcsaládjuk alapjain már elkészültek a Fino Familia biogyümölcsszörpökkel is. Az egzotikus ízek kivételével termékeiket hazai alapanyagból készítik.
Tejben, halban
A 2003 óta országosan forgalmazott Zöldfarm biotej értékeit a Körös–Maros Nemzeti Park természetvédelmi terület legelőin nevelkedő bioszarvasmarha-állomány és a Körös–Maros Biofarm Kft. biztosítja. A váci Naszálytej Zrt. Zöldfarm termékcsaládban aszeptikus Tetra Pak csomagolásban Friss Teljes biotejet, 1,5 és 2,8 százalék zsírt tartalmazó tejet hoz forgalomba. Amint Németh Vilmos elnök elmondta: ezen kívül készül különböző gyümölcsöket tartalmazó és natúr biojoghurt, biotejföl és a biokefir is.
A Biopont Kft. bio- és reformélelmiszerek gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. Jagicza Berta pr-vezető elmondta, hogy a termékválaszték nagymértékű bővülése volt jellemző, jelenleg több mint 300 termékük van. Ez széles körű termékszortimentet jelent. Így egyebek mellett a biozöldség- és gyümölcslevek, tej- és húshelyettesítők, aszalványok, olajos magvak, lisztek, gabonák, hüvelyesek, extrudált termékek, bioédességek, müzli- és gyümölcsszeletek, fűszer- és gyógynövényteák, reformtészták, szószok az összes nagy áruházláncba be van listázva.
– Tapasztalataink szerint a bioélelmiszereket kereső vásárlók elérhető áron kívánnak biztonságosabb és minőségibb termékekhez hozzájutni – mondja Jagicza Berta. – Erre minden esélyük meg van, mert a verseny erősödik ebben a szegmensben is. Egyre nehezebb lesz indokolatlanul magasan tartani egyes termékek árát, amelyre gyakran látunk példákat más forgalmazóknál.
A Hortobágyi Halászati Zrt. él azzal a lehetőséggel, hogy mind a 4700 hektáros területük a Hortobágyi Nemzeti Park természetvédelmi területén van. Ezért kézenfekvő, hogy bio-halgazdálkodással próbálkoztak. Sebestyén Attila kereskedelmi vezető elmondta, hogy idén már pontyra is megkapták a Biokontroll Kht.-tól a forgalmazási engedélyt. Az édesvízi biohalakkal egyebek mellett a Cora hálózatában lehet találkozni, de exportálnak Németországba és Ausztriába is. Idei terveik szerint a 2200 tonna lehalászott hal 10 százalékát fagyasztva hozzák forgalomba, a többit friss halként. Az utóbbi 80 százaléka jégkásán kerül az üzletekbe, 20 százaléka pedig védőgázas csomagolásban. Idei újdonságuk lesz a 3-féle ízesítéssel készülő panírozott biohalrudacska. Ezzel elsősorban a gyermekeket szeretnék megcélozni, ugyanis Sebestyén Attila szerint sok anyukát az tart vissza a hal fogyasztásától, hogy attól tartanak: a szálka bajt okoz a gyermekeknek.
A Sparnak bejött a saját márkás bio
Laber Zsuzsa, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője elmondta, hogy üzleteikben széles rétegeket szolgálnak ki, így a nem átlagos igényeket is. Ebbe beletartozik a kiemelten egészséges életmódra figyelők igényeinek kielégítése.
Magyarországon elsőként a Kaiser’s hálózatában – már 1998-ban – jelentek meg biotermékek. 2003-tól az Interspar üzletekben is megtalálhatók a bioélelmiszerek. Körülbelül 250-300-féle terméket forgalmaznak. A vásárlási szokásokon túl a fizetőképes kereslet szab határt a biotermékek nagyarányú elterjedésének. Hazánkban a biotermékek ára általában 30-50 százalékkal haladja meg a hagyományos élelmiszerekét.
Elhangzott az is, hogy elképzeléseik között komoly szerepet kapott a saját márkás biotermékek forgalmazása:
– Két éve jelent meg a Natur Pur termékcsalád, amely több száz cikkel bővítette korábbi bio- és wellnesstermékeink palettáját – mondja Laber Zsuzsa. – A Natur Pur termékek osztrák biológiai agrárgazdálkodásból származnak. A Spar Natur Pur termékvonala volt a világon az első, amely „teljesen géntechnikamentes” minősítést kapott. A jövőben egyre több magyar termelőt is bevonunk, a saját márkák között már most megtalálható a hazai liszt, tej.
A Natur Pur bevezetése óta hozzávetőlegesen 50 százalékkal nőtt a biotermékek forgalma. Megtudtuk azt is, hogy idén is folyamatos emelkedésre számítanak, ami bizonyítja: e termékkör nem érzékeny a kereslet csökkenésére.
Cz. P.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
10 éves a magyar Black Friday – az akcióvadászattól a tudatos vásárlásig
A Black Friday Magyarországon 10 év alatt sokat változott: míg…
Tovább olvasom >77 ezer forint: ennyit terveznek idén költeni a magyarok karácsonyi ajándékra
Szeretteinkkel szívesebben találkozunk személyesen karácsonykor, az ajándékokat viszont egyre gyakrabban…
Tovább olvasom >A diabétesz előszobája: az elhízás megháromszorozza a cukorbetegség kialakulásának kockázatát
Miközben a cukorbetegséghez és annak szövődményeihez köthető halálozás folyamatosan nő…
Tovább olvasom >