Mosószerek, öblítők: a racionalizálás korát éljük
Az áremeléseknek köszönhetően értékben némiképp csökkentek a mosószerek és öblítők piacai, de a jelentős mennyiségi csökkenés erősen tükrözi napjaink általános vásárlói-fogyasztói habitusát. Nevezetesen azt, hogy jóval kevesebbet vásárolunk és minden bizonnyal racionálisabban használjuk a termékeket, mint korábban – derül ki a GfK Hungária Háztartáspanel vizsgálatából.
Tavaly a mosószer és az öblítők forgalmának mennyisége egyaránt 10 százalékkal esett vissza. Az öblítő esetében a csökkenés mögött két tényező áll. Egyrészt jelentősen kevesebb a vásárlók száma. A kategória penetrációja a tavalyi első tíz hónapban 65 százalék, míg tavalyelőtt ilyenkor még a háztartások 68 százaléka vásárolta ezeket a termékeket. Másrészt egy átlagos vásárló 2012-ben kevesebb öblítőt vásárolt, mint egy évvel korábban: a tavalyelőtti 10,4 liter helyett csak 9,8 litert.
A fogyasztók egy része tehát elhagyja az öblítőtermékeket (mert képes lemondani vagy le kell mondania), a másik része pedig kevesebbet vásárol, azaz minden bizonnyal nagyobb figyelemmel, körültekintőbben használ öblítőt, ami – hipotézisünk szerint – megnyilvánulhat a mosások számának esetleges csökkenésében és/vagy az esetenkénti adagolás visszafogásában.
Annak ellenére, hogy az öblítők ára – részben az áfaemelés hatására, részben a „szokásos” áremelésnek köszönhetően – jó 10 százalékkal nőtt, a fogyasztók még kitartanak a márkázott termékek mellett, nem váltanak lefelé az olcsóbb saját márkás termékekre. A saját márkák értékbeli részesedése továbbra is csak 7 százalék, azaz jelentősen kisebb, mint a napi fogyasztási cikkek körében átlagos 27 százalékos saját márkás arány.
A mosószer esetében a mennyiségi csökkenést az egy vásárlóra jutó mennyiség csökkenése okozza. A mosószerek penetrációja szinte stabil. 2012 első tíz hónapjában a háztartások 73 százaléka vett mosószert, míg 2011-ben 74 százalék. Ellenben az egy vásárlóra jutó átlagos mennyiség 15,7 egységről (kilogramm, liter) 14,3-ra mérséklődött.
Az egy vásárlóra jutó mosószer mennyiségének e csökkenése összhangban van az öblítő esetében látható vásárlási intenzitás csökkenésével, ami megerősíti feltételezésünket, miszerint a fogyasztók jóval körültekintőbben használják a mosási termékeket.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl bemutatta tizedik, jubileumi szakácskönyvét
A Lidl bemutatta 10. szakácskönyvét, amely közel 4 millió megjelent…
Tovább olvasom >Magyar női vízilabda támogatója lett a Helia-D
Együttműködési megállapodást jelentett be a Helia-D és az UVSE Vízilabda…
Tovább olvasom >Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >