Mol: alakul az új italcsomagolás-visszaváltási rendszer hálózata
A jövő év elejétől minden visszaváltási jelöléssel ellátott üveg, fém és műanyag palackos italtermék csomagolását vissza lehet majd vinni mintegy 2000 visszaváltási pontra, REpontra; a hálózat új csatlakozókkal folyamatosan bővül majd – tájékoztatta a Mol hétfőn az MTI-t.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2023/10/lacey-williams-Jwh_k0K_QOM-unsplash.jpg)
2024. június 30-ig lehet még forgalomba hozni az új jelölés nélkül palackokat
A közlemény szerint a belföldön forgalomba hozott visszaváltási díjas termékek kötelező visszaváltási rendszerének lényege, hogy minden üveg, fém és műanyag palackos italtermék értékesítésekor palackonként, egységesen 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárló, amit visszakap, miután visszaváltotta a palackot. Ez a módszer az egyik leghatékonyabb környezetvédelmi szempontból, mert motiválja a fogyasztót arra, hogy visszavigye a palackot, és annak anyaga újrafeldolgozható legyen a körforgásos gazdaságban.
A Mol kiemelte: cél a műanyag és az üveg palackok, valamint a fém italos dobozok 90 százalékos újrahasznosítása 3 éven belül.
Jövő év január 1-től azokat a palackokat lehet visszaváltani, amelyek 2024. január 1-je után kerültek forgalomba, rendelkeznek a visszaváltási logóval és a korábbi csomagoláson találhatóhoz képest új vonalkóddal.
A gyártóknak az új jelölési rendelkezéseknek megfelelő palackokat a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt.-nél regisztrálni kell. A termékregisztráció hamarosan indul, erről a folyamatról a MOHU folyamatosan tájékoztatja a gyártókat.
A jogszabály által biztosított átmeneti időszakban, 2024. június 30-ig lehet még forgalomba hozni az új jelölés nélkül palackokat, ezután már csak a visszaváltási díjas jelöléssel ellátott palackok hozhatók forgalomba. A jelölés és visszaváltási díj nélkül forgalomba hozott italcsomagolások továbbra is a boltok polcain maradhatnak, ezek nem lesznek visszaválthatók a REpontokon – ismertették.
A jövő januárban életbelépő szabályozás szerint a visszaváltást kötelezően gépi úton kell biztosítani a 400 négyzetméternél nagyobb eladótérrel rendelkező olyan üzleteknek, amelyek forgalmának döntő része élelmiszer-értékesítésből származik. A rendszerhez önkéntes alapon a kisebb eladótérrel rendelkező üzletek is csatlakozhatnak gépi visszaváltóként, ha az automata visszaváltó berendezés üzemeltetésére vonatkozó feltételeket elfogadják.
Induláskor csaknem 2000, majd a partnerek fokozatos csatlakozásával a tervek szerint 4-5000 boltban lesznek visszaváltó automaták. Az üzletek kézi visszaváltó pontként is csatlakozhatnak a rendszerhez, ha a visszaváltást kézi úton, mobil alkalmazás támogatásával kívánják biztosítani.
A leszerződött és a fogyasztók számára elérhető visszaváltó pontokat a MOHU weboldalán és a hamarosan elérhető REpont applikációban teszik közzé.
A tájékoztatás szerint a visszaváltási folyamat során a felhasználó választhat, hogy a visszaváltási díjat milyen formában kéri megtéríteni. A visszaváltott palackok ellenértékét az automata utalvány formájában nyomtatja ki, amely levásárolható, vagy készpénzre váltható az adott üzletben vagy üzletláncban. Másrészt az automatába épített vonalkód-leolvasó segítségével a hamarosan elérhető applikációban a regisztrált ügyfél az elektronikus ügyfélkódjával telefonja segítségével azonosíthatja magát, a visszaváltási díj pedig automatikusan jóváíródik az ügyfélprofiljában rögzített bankszámláján. A visszaváltási díj jótékonysági szervezet részére is felajánlható az automata kijelzőjén jelzett lehetőség választásával. Egy adott időszak alatt így a felajánlott összegeket az időszak végeztével átutalják a kedvezményezett számára.
A közleményben felidézték, hogy a MOHU már korábban lefolytatta a rendszerhez szükséges visszaváltó automaták beszerzési eljárását. Az eljáráson a TOMRA Collection Hungary Kft-t és az ENVIPCO HOLGIND NV-t választották ki. Mindkét, visszaváltó automatákat gyártó cég több évtizedes szakértelemmel rendelkezik az italcsomagolások gépi visszagyűjtésének területén, a világ számos országában vettek részt az országos visszaváltási rendszerek kialakításában. Az eszközöket a MOHU Mol adja üzemeltetésbe a kiskereskedelmi egységeknek, a regisztráció és szerződéskötés ehhez szükséges.
Továbbra is folyamatosan regisztrálhatnak a MOHU-nál azok a kiskereskedelmi egységek, amelyek önkéntesen szeretnének csatlakozni a rendszerhez – tették hozzá.
Kapcsolódó cikkeink
A játékosok felelősségtudatának támogatása felülírja a profitelvárásokat is!
Ezzel a fontos gondolattal zártuk interjúnkat Bánhegyi Zsófiával, a Szerencsejáték…
Tovább olvasom >Magyarország túlteljesítette a növényvédő szerrel szennyezett csomagolóanyagok begyűjtésére vonatkozó célszámot
Magyarország túlteljesítette a növényvédő szerrel szennyezett csomagolóanyagok begyűjtésére vonatkozó célszámot –…
Tovább olvasom >Sikeres volt a növényvédő szerrel szennyezett göngyölegek magyarországi visszagyűjtése
A MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. közleménye szerint 2023-ban minden korábbinál…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >