MOHU: elkezdődött az új italcsomagolás-visszaváltó automaták telepítése az üzletekben
Folyik az új italcsomagolás-visszaváltó automaták telepítése a 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletekben, és a kisebbek közül is már több mint száz jelentkezett, hogy csatlakozna a rendszerhez – mondta a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. vezérigazgatója a társaság keddi online háttérbeszélgetésén.
Pethő Zsolt emlékeztetett, hogy jövő január 1-től új italcsomagolás-visszaváltási rendszert vezetnek be Magyarországon, minden visszaváltási jelöléssel ellátott, egyszer használatos üveg, fém és műanyag palackos ital csomagolása visszaváltható lesz. Vásárláskor palackonként egységesen 50 forint visszaváltási díjat fizet a vásárló, amit visszakap, miután visszavitte a palackot.
A vezérigazgató elmondta, hogy az új rendszerbe évente körülbelül 3,3 milliárd italospalack kerülhet be Magyarországon. A nyugat-európai példák alapján egyértelmű, hogy a visszaváltási rendszer bevezetése után több mint 90 százalékos visszagyűjtési és újrahasznosítási arányt lehet elérni – tette hozzá.
A legnagyobb kihívásnak a visszagyűjtést nevezte, a felhasználók számára ugyanakkor anyagi motiváció, hogy utalvány formájában visszakapják az 50 forintot, amit a vásárlásnál kifizettek.
Január 1-től a MOHU több mint 2000 kihelyezett automatával biztosítja a szolgáltatást. A jogszabály szerint minden 400 négyzetméternél nagyobb élelmiszerüzletben kötelező automatákat üzemeltetni, de a MOHU sok önkéntes jelentkezőre számít a kisebb üzletek közül. Pethő Zsolt jelezte: 4000-6000 közötti automatával terveznek, 6000 automata már elég lenne az országos lefedettséghez.
A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az új visszaváltási rendszer az egyszer használatos italpalackokról szól. A többször használatos palackok visszaváltását jelenleg is működtetik a gyártók; a többször használatos csomagolás kevesebb mint 10 százalékát teszi ki az összes italospalacknak.
Pethő Zsolt felhívta a figyelmet: más-más szimbólum lesz az egyszer és a többször használatos palackokon, ennek alapján tudják majd a fogyasztók, hogy melyiket hová lehet visszavinni, de a vásárlók 90 százalékban az egyszer használatos csomagolással fognak találkozni.
Fontos változás az eddigiekhez képest, hogy az új automaták a sértetlen palackokat tudják azonosítani, tehát januártól nem szabad összenyomni a visszaváltási logóval ellátott PET palackokat vagy a sörösdobozokat – emelte ki.
Az átmeneti időszak a palackozók számárajövő június 30-ig tart, addig még a korábbi, jelölés nélküli csomagolásban is hozhatnak forgalomba italospalackokat. A polcokon tehát huzamosabb ideig lesznek olyan italospalackok, amelyeken nem lesz jelölés, ezeket továbbra is a szelektív hulladékgyűjtőben kell elhelyezni – ismertette.
A vezérigazgató jelezte: a tejtermékek és a rostos üdítők dobozai, illetve a befőttes üvegek újrahasznosítása több szempontból is összetettebb, ezért ezek a csomagolóanyagok most nem kerültek bele az új rendszerbe.
Szabó Szilvia, a MOHU Gyártói felelősségi rendszerek vezetője elmondta: a 400 négyzetméternél kisebb üzletek is érdekeltek lehetnek automata üzemeltetésében vagy kézi visszaváltó pont működtetésében, mert a fogyasztók a visszaváltási díjat várhatóan náluk fogják levásárolni.
A visszaváltott palackok ellenértékét az automata utalványként nyomtatja ki, ami levásárolható vagy készpénzre váltható; emellett lehetőség lesz arra, hogy a vásárló a bankszámlájára kérje, vagy jótékonysági szervezetnek is felajánlható – ismertette.
A MOHU a kistelepüléseken célzottan próbál partnereket találni, akik csatlakoznának a rendszerhez, hogy ott is biztosítva legyen a visszaváltás a fogyasztóknak – fejtette ki kérdésre válaszolva Szabó Szilvia.
Kapcsolódó cikkeink
Karácsonyi roham: a MOHU megnövelt kapacitással készül az ünnepi időszakra
Az év végi ünnepi időszakban nemcsak az ajándékvásárlási láz és…
Tovább olvasom >MOHU: a hulladékudvarokon is leadható a konyhai élelmiszer-hulladék
A MOHU a konyhai élelmiszer-hulladék tesztjelleggel elindított, házhoz menő gyűjtése…
Tovább olvasom >A MOHU az élelmiszer-hulladékok gyűjtésében is jelentős fejlesztéseket hajt végre
A szelektív hulladékgyűjtést ösztönző programja keretében országszerte több mint egymillió…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >