Modern bolttípusokban adják el a sör nagyobb részét
A sörkategóriában 2004 óta szignifikánsan megnőtt a termékkínálat. Legszámottevőbb mértékben a hipermarketben növekedett a szortiment. Jelenleg ott, és az egyéb hazai láncokban a legnagyobb a választék. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe.A kínálat bővülése elsősorban abból következik, hogy a márkázott, illetve a kereskedelmi márkás termékek által uralt piacon megjelentek alacsonyabb árfekvésű B márkák. A kereslet 2008-ban jelentősen ebbe az irányba tolódott el. Az aktívan támogatott, magasabb árszínvonalú márkák azonban megőrizték pozícióikat, sőt közülük nem egy növekedni is tudott.
Összességében a sör kiskereskedelmi forgalma értékben 5 százalékkal nőtt, és – a Nielsen 2008 februárja és 2009 januárja között vizsgált adatai szerint – meghaladja az évi 115 milliárd forintot. Mennyiségben évi 4 millió hektoliter körül stagnál a piac.
A sörnél is megmutatkozik a fogyasztók növekvő érdeklődése a promóciók iránt: mind többen törekednek akcióban vásárolni. A hiper- és szupermarketekben végzett folyamatos felmérések alapján azt tapasztaljuk, hogy a sör promóciós eladásai kétszámjegyű ütemben emelkedtek, miközben a promóción kívüli eladások stabilak maradtak mindkét bolttípusban. Ugyanakkor tovább fejlődött a kategória promóció által generált értékesítési növekménye. Így megállapítható, hogy a kategóriában alkalmazott promóciók egyre hatékonyabbak.
A sör kiskereskedelmének figyelemre méltó trendje, hogy a hagyományos üzletek elveszítették korábbi erős pozíciójukat. Már nem ott adják el a sör nagyobb részét. Ugyanis a 400 négyzetméteres és kisebb üzletek – mennyiségben mért – piaci részesedése 3 százalékponttal 49 százalékra csökkent 2008. február és 2009. január között, az előző hasonló időszakhoz képest. Ugyanakkor a hipermarketek mutatója 21 százalékról 23-ra, a 401–2500 négyzetméteres csatornáé 27-ről 28-ra emelkedett. Így a modern bolttípusokra már a kiskereskedelemben értékesített mennyiség 51 százaléka jutott.
Egy liter alkoholos sör fogyasztói átlagára idén januárban 296 forint volt; a tavalyi első hónapban 285, még egy évvel korábban 268 forintot regisztrált a Nielsen a kiskereskedelemben.
A fémdobozos sör legutóbbi időkben tapasztalt térnyerése megtorpant. Mennyiségben is, értékben is ugyanakkora a piaci részesedése, mint az előző évben; mennyiségben 57, értékben 59 százalék.
Kiszerelés szerint egy liter fémdobozos sör átlagosan 313 forintba került ez év januárjában, szemben a tavaly januári 298-cal. Az üveges átlagára 273 forintról 277-re emelkedett. Legolcsóbb a műanyag palackos kiszerelés: az idei első hónapban egy litert átlag 269 forintért adtak el, egy évvel korábban 250-ért. Ugyanakkor a műanyag palackos sörök piaci részesedése 5 százalék alatt maradt, értékben is, mennyiségben is.
A kereskedelmi márkák részaránya egyik évről a másikra csökkent: mennyiségben 4 százalékkal lett kisebb 2008. februártól 2009. januárig, mint egy esztendővel korábban. Így a mutatójuk mindössze 28 százalék.
A sör fogyasztói átlagárának alakulása a kiskereskedelemben, forint/liter
Szegmens 2006. január 2007. január 2008. január
Fémdobozos 279 298 313
Üveges 259 273 277
Forrás: Nielsen
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >