MNB: jelentősek a különbségek a bankok karácsonyi hitelköltségeinél
A kis összegű karácsonyi fogyasztási hiteleknél a hitelkamatokon és díjakon túl a kötelezően kapcsolódó pénzügyi termékek, kiegészítő szolgáltatások és a késedelmes fizetés is jelentős többletköltséggel járhat – hívta fel a figyelmet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hétfőn.
Az MNB hitelválasztó programja szerint a bankok kínálatában tíz-harminc százalék különbség is lehet ugyanannak a kölcsöntípusnak a teljes hiteldíj-mutatójánál (thm).
A jegybank által az MTI-hez hétfőn eljuttatott közlemény felidézte, a karácsonyi időszakban sokak által igényelt fogyasztási hitelek – áruhitel, személyi kölcsön, hitelkártya – kamatát, és esetleges további költségeit, díjait egyetlen mutatószámban megjelenítő teljes hiteldíj-mutató mértékét a törvény maximálja.
A thm ugyanakkor nem tartalmazza a futamidő során az ügyfél döntése alapján felmerülő költségeket, például a futamidő-hosszabbítás díját vagy a késedelmi kamatot, ezek mértéke magas is lehet – figyelmeztet az MNB, hozzátéve, hogy a szerződés megkötése előtt célszerű a thm-en kívüli költségek mértékéről is tájékozódni.
A nemzeti banknak a karácsonyi hitelek feltételeiről, összehasonlításáról tájékoztatást nyújtó hitel- és lízingválasztó programja szerint a piacon elérhető konstrukciók több mint negyede a törvény szerinti maximális, vagy ahhoz nagyon közeli thm mellett igényelhető.
Csaknem ugyanilyen arányban vannak azonban a 20 százaléknál kevesebb thm mellett nyújtott konstrukciók is, a legtöbb a személyi kölcsönöknél. A különböző pénzügyi intézmények kínálatában így – ugyanazon hiteltípus esetében is – a thm mértéke akár 10-30 százalékkal is eltérhet.
A hitelkártyák döntő többségének teljes hiteldíj mutatója 30-40,64 százalék között mozog.
A személyi kölcsönök kétharmadánál 20 százalék felettiek, a folyószámla-hitelek több mint a felénél 30 százalékot meghaladók a thm-mértékek.
A piacon elérhető áruhitelek egytizedénél 0 százalék a thm, vagyis ezeknél a tőkeösszegen felül egyéb költséget nem kell fizetni. A hiteldíj mellett ugyanakkor minden esetben a termék árát is érdemes összehasonlítani a különböző kereskedőknél – hangsúlyozta a jegybank.
Az MNB felidézte, hogy a Tudatos ünnepek kommunikációs kampánnyal támogatják a fogyasztók felelős és körültekintő hitelfelvételét. Ennek keretében a jegybank Karácsonyi pénzügyeink címmel önálló oldalt hozott létre fogyasztóvédelmi honlapján, online navigátor füzetet jelentetett meg a várható kiadások felelős megtervezéséről, Facebook-oldalán hetente tájékoztatja az olvasókat a témával kapcsolatos főbb tudnivalókról, háztartási költségvetés-kalkulátorával pedig segít a kiadások megtervezésében. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
MNB: lassú fordulat előtt a kereskedelmi ingatlanok piaca
A GDP várakozásoktól elmaradó növekedése még nem tudta érdemben támogatni…
Tovább olvasom >MNB: szeptemberben tovább lassul az infláció
Az augusztusi 3,4 százalékos infláció megfelelt a jegybank várakozásainak, a…
Tovább olvasom >„Employer Branding: a marketing és HR szerelme”…
Júniusban tartották a Magyar Marketing Szövetség és Marketing Art első…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >