MNB: a zöldségek és a kőolaj árváltozása dobta meg az inflációt
A szezonális zöldségek árváltozásával és a kőolajárak nemzetközi emelkedésével magyarázható az év első kilenc hónapjában mért 2,7 százalékos infláció – mondta Várhegyi Judit, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) főosztályvezetője az M1 aktuális csatornán.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentése szerint októberben a fogyasztói árak átlagosan 3,8 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, szeptemberhez viszonyítva 0,5 százalékkal emelkedtek. Az élelmiszerek ára 4,6 százalékkal nőtt, az idényáras élelmiszereké átlagosan 20,5 százalékkal. A járműüzemanyagokért 16,2 százalékkal kellett többet fizetni, a dohányáruk ára 7,3 százalékkal nőtt.
A főosztályvezető elmondta: a hazai általános árváltozás értékelésében figyelembe kell venni egyes termékek nemzetközi áremelkedését. Például az üzemanyagárak nagyban függnek a külső gazdasági hatásoktól, jelen esetben a kőolajárak nemzetközi emelkedésétől, ezért is érdemes ezekben az esetekben a maginflációs mutatókat nézni, amelyek kiszűrik a változékony, külső gazdasági hatásokat – fűzte hozzá.
Kiemelte: így lehet az, hogy amíg az infláció 3,8 százalékos, addig a maginfláció csak 2,4 százalékos 2017 azonos időszakához képest.
Az infláció emelkedéséhez többek között hozzájárult a dohányárak növekedése is, amely a szeptemberben hatályba lépett jövedékiadó-emeléssel magyarázható – ismertette Várhegyi Judit. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
K&H: a nagy programok hajtják a zöldhiteleket
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati…
Tovább olvasom >Új gazdasági „akcióterv”: Reális-e a háztartási hitelállomány további növelése?
A hazai lakhatási válság sajnálatos velejárója, hogy a többség nem…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >