MNB: a zöldségek és a kőolaj árváltozása dobta meg az inflációt
A szezonális zöldségek árváltozásával és a kőolajárak nemzetközi emelkedésével magyarázható az év első kilenc hónapjában mért 2,7 százalékos infláció – mondta Várhegyi Judit, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) főosztályvezetője az M1 aktuális csatornán.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) jelentése szerint októberben a fogyasztói árak átlagosan 3,8 százalékkal voltak magasabbak az egy évvel korábbinál, szeptemberhez viszonyítva 0,5 százalékkal emelkedtek. Az élelmiszerek ára 4,6 százalékkal nőtt, az idényáras élelmiszereké átlagosan 20,5 százalékkal. A járműüzemanyagokért 16,2 százalékkal kellett többet fizetni, a dohányáruk ára 7,3 százalékkal nőtt.
A főosztályvezető elmondta: a hazai általános árváltozás értékelésében figyelembe kell venni egyes termékek nemzetközi áremelkedését. Például az üzemanyagárak nagyban függnek a külső gazdasági hatásoktól, jelen esetben a kőolajárak nemzetközi emelkedésétől, ezért is érdemes ezekben az esetekben a maginflációs mutatókat nézni, amelyek kiszűrik a változékony, külső gazdasági hatásokat – fűzte hozzá.
Kiemelte: így lehet az, hogy amíg az infláció 3,8 százalékos, addig a maginfláció csak 2,4 százalékos 2017 azonos időszakához képest.
Az infláció emelkedéséhez többek között hozzájárult a dohányárak növekedése is, amely a szeptemberben hatályba lépett jövedékiadó-emeléssel magyarázható – ismertette Várhegyi Judit. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A gazdasági fellendülés ellenére nőtt a fizetésképtelenségek száma a közép-kelet-európai régióban
Ellentmondásos képet fest a Coface nemzetközi hitelbiztosító éves Közép- és…
Tovább olvasom >Májusban lassult az éves infláció az euróövezetben és az EU-ban
Az euróövezetben és az Európai Unióban is lassult az éves…
Tovább olvasom >K&H: jövőre 2,5-3 százalékkal bővülhet a magyar gazdaság
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5…
Tovább olvasom >További cikkeink
65 millió dolláros beruházással bővíti a kávé- és kávéfehérítő-gyártást a Danone Amerikában
A Danone 65 millió dollárt invesztált floridai gyárának bővítésébe, hogy…
Tovább olvasom >Alig vásárolnak a németek a közösségi médián keresztül
A német vásárlók körében továbbra sem terjedt el a közösségi…
Tovább olvasom >Több mint ezer munkavállalót toboroz az Aldi az Egyesült Királyságban
Nagyszabású toborzási kampányt indított az Aldi az Egyesült Királyságban, amelynek…
Tovább olvasom >