MMSZ Zöld Tagozat: Kihelyezett Green Club ülés az Auchannál – Az ESG csak együtt fog menni

Szerző: Barok Eszter Dátum: 2024. 08. 28. 19:35

A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) Zöld Tagozatának júniusi találkozóján a fő téma az Auchan ESG-stratégiája három pillérének részletes bemutatása volt. Széll Hajnalka, az Auchan országos marketing- és vásárlói kapcsolatok igazgatójának rövid bevezetője után Varga-Futó Ildikó, az Auchan CSR-igazgatója mutatta be a cég stratégiáját, aki ezt követően régi partnerük és „harcostársuk”, a Magyar Élelmiszerbank Egyesület külső kapcsolatok igazgatójával, Nagygyörgy Andrással is beszélgetett közös kiállásukról és együttműködésükről.

A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.

Az Auchan 2022-ben megalkotta a 2025-ig terjedő ESG-stratégiáját, amely összhangban áll az anyavállalat 2032-es víziójával. Ennek kulcsmondata eating well, living better, while preserving the planet, vagyis az egészséges táplálkozás és az életminőség javítása a bolygó megőrzésével. Értelemszerűen a magyarországi ESG-stratégiánál figyelembe vették a különböző stakeholderek elvárásait és a hazai piaci sajátosságokat is.

Ami az E-pillért, vagyis a környezeti tényezőt illeti, az energiahasználat csökkentése, az energiahatékonyság növelése alapterületnek számít – csakúgy, mint a hulladékgazdálkodás, a csomagolás vagy a szállítás témakör. Az élelmiszer-pazarlás kérdése már a társadalmi pillért is érinti, végül pedig a termékek környezetre gyakorolt hatása is fontos szempont. A social vagyis társadalmi lábnak lényeges része a foglalkoztatás, az edukáció, a diverzitás, a munkavállalói egészség és jóllét, ezenfelül a termékbiztonság, a minőség, valamint az egészség és tápanyagtartalom.

CO2: a Scope 3 jelenti a legnagyobb kihívást. Az Auchan klímastratégiája – mely a SBTi által validált – a Scope 1 és 2 tekintetében a párizsi megállapodással összhangban álló CO2-kibocsátás csökkentését tűzte ki célként. 2030-ra az üzletek működéséből származó üvegházhatású-gázkibocsátást 46%-kal tervezik csökkenteni, míg ugyanez a szám a termékéletciklushoz és a szállításhoz kapcsolódó CO2 tekintetében mínusz 25%. Nem kérdés, hogy az utóbbi a nagyobb kihívás, mivel a Scope 3 adja a teljes karbonkibocsátás közel 95%-át, amelynek 60%-a az élelmiszertermékek általi kibocsátásból származik.

Széll Hajnalka, az Auchan országos marketing- és vásárlói kapcsolatok igazgatója

– A Scope 1 és 2 célkitűzéseit jóval könnyebb elérni, egy példa a számos kezdeményezésből; napelemeket telepítünk minden áruházunk és a logisztikai központunk tetejére, így az éves szintű fogyasztásunk közel egyharmadát már megújuló energiából tudjuk biztosítani. A Scope 3 nagyobb kihívást jelent, mivel itt a szállítmányozáson felül a termékéletciklusról is beszélünk. Állandó kínálatunkban közel 50 ezer termékünk van, több mint ezer beszállítóval dolgozunk együtt, és ezt a célkitűzést csak velük közösen tudjuk megvalósítani – mutat rá a partnerség fontosságára a fenntarthatósági szakember.

A cselekvési területek viszont világosak a Scope 3 területén is: a vállalat jelenleg a szállítmányozás további optimalizálásán dolgozik. Ami pedig a termékeket illeti, a termékkínálat fejlesztésére, továbbá a beszállítókkal való együttműködésekre fókuszálnak.

– Az éghajlatvédelmi elköteleződésünk többek között a beszállítóinkra támaszkodó „Partners for decarbonation 2030” elnevezésű kezdeményezés keretében valósul meg. Ahhoz, hogy ezt a kihívást 2030-ig sikeresen véghez tudjuk vinni, 4 cselekvési ösztönző tényezőre van szükség, az elköteleződésre, az együttműködésre, az alkalmazásra, valamint a fejlődésre. Hisszük, hogy a beszállítóinkkal folytatott együttműködés révén képesek vagyunk elérni klímacéljainkat, mindemellett őket is segítjük a fejlődésben. Hozzájárulásunk nemcsak az éghajlatváltozás elleni küzdelemhez kapcsolódik, hanem ennek a közös erőfeszítésnek köszönhetően egy olyan jövőt készítünk elő, amelyben a fenntarthatóság a vállalati modellünk központi eleme – mondja Varga-Futó Ildikó.

Fontos a céges diverzitás, az Auchan több mint 10 éve foglalkoztat megváltozott munkaképességűeket – mondta Varga-Futó Ildikó, az Auchan CSR-igazgatója

Mit kommunikáljunk?

Fontos a fenntartható termékek promóciója és a hiteles, edukatív kommunikáció. „Az Auchanban többek között elérhetők használt ruhák, illetve használt mobiltelefonok. Az Új Élet By Auchan márkanév alatt futó termékkör közel két éve meghatározó programunk, amelynél a vásárlói edukációra is nagy hangsúlyt fektetünk. Természetesen itt nem állunk meg; két éve fut a Green Weeks elnevezésű kéthetes kereskedelmi kampányunk, amelynek keretében februárban előtérbe helyezzük a széles fenntartható termékkínálatunkat, és az akciós újságban részletesen bemutatjuk, hogy melyik termék miért jelent fenntarthatóbb alternatívát társainál.

Az ESG S-lába kapcsán is elhangzott számos példa a prezentáció során, többek között a diverzitás, amely kiemelt fontosságú a vállalat számára. Az Auchan több mint 10 éve foglalkoztat megváltozott munkaképességű munkatársakat, és hisz abban, hogy az MMK foglalkoztatás nem jótékonykodás, hanem egy win-win tevékenység, amelyben mindenki csak nyerhet.

– A munkatársaink nyitottabbá és toleránsabbá váltak a mindennapi munkájuk során, nemcsak a többi kollégával, hanem a vásárlóinkkal szemben is. A szakszerű támogatás és toborzás biztosítása végett számos civil partnerrel dolgozunk együtt, továbbá auditokkal és technikai fejlesztésekkel biztosítjuk a telephelyek akadálymentesítését munkatársaink és vásárlóink számára (pl. Kontakttolmács szolgáltatás). Hiszünk abban, hogy nagyvállalatként ezeket a témákat erőteljesen kell kommunikálnunk, hiszen sok emberhez tudjuk eljuttatni üzenetünket – tudta meg a hallgatóság Varga-Futó Ildikótól.

Tavaly ünnepeltük a 100 milliomodik kilogrammot, amit megmentettünk, és rászorulók között tudtunk kiosztani – mondta Nagygyörgy András, a Magyar Élelmiszerbank kommunikációs vezetője

Élelmiszerbank: több mint 100 millió kiló mentett étel

Az Auchan fontos stratégiai partnere a Magyar Élelmiszerbank Egyesület. Ennek apropójából beszélgetett Varga-Futó Ildikó Nagygyörgy Andrással, az egyesület kommunikációs vezetőjével az Élelmiszerbank céljairól és a közös együttműködéséről az áruházlánccal. A szervezetet, amelyre András az ország egyik legnagyobb hatású jótékonysági szervezeteként utalt, 2005-ben egy házaspár és néhány barátjuk francia mintára hozta létre, azóta egy háromezer négyzetméteres központi raktárat és egy 21 munkatársból álló operatív irodát működtet, és csatlakozott hozzájuk 8 áruházlánc, 600 karitatív szervezet, valamint több mint 6000 önkéntes is.

– Tavaly ünnepeltük a 100 milliomodik kilogrammot, amit megmentettünk, és rászorulók között tudtunk kiosztani – mondta András. Az egyesület csak az Auchannal együttműködésben 5400 tonna élelmiszert mentett meg és osztott szét az elmúlt 10 évben. Jelenleg főként pékárut és zöldséget, gyümölcsöt vesznek át, és hamarosan hűtött áruk megmentését is elindítják.

Minden egyes átadásról dokumentáció készül, hogy ne lehessen visszaélni a kereskedőktől megmentett élelmiszer-adományokkal. A szervezet ugyan a háztartási élelmiszer elszállítását élelmiszer-biztonsági és logisztikai okokból sem tudja vállalni, a fogyasztói edukációt azonban rendkívül fontosnak tartja. A tudatos vásárlás, a tárolás, a minőségmegőrzési idő és fogyaszthatósági idő közötti különbség ismerete mind kulcsfontosságú ezen a téren.

Nagy István, a budaörsi Auchan áruház igazgatója a MMSZ Zöld Tagozata tagjainak bemutatta a legújabb fejlesztéseket, fenntarthatósági megoldásokat

Amellett, hogy az évente ellátott 250 ezer nélkülöző, akiknek a nagy része legalább kéthetente élelmiszer-adományokhoz jut az élelmiszermentésnek köszönhetően, sokat spórolhat így. Közben a bolygó is fellélegezhet kicsit, hiszen az ENSZ felmérése szerint az üvegházhatású gázoknak a 8-10%-a a megtermelt, de el nem fogyasztott élelmiszerekkel hozható összefüggésbe. Az egyesület profi logisztikával, szigorú élelmiszer-biztonsági szabályoknak megfelelve dolgozik, a kulcsmondat a „gyorsan és aznap”, hiszen lejáratközeli termékekről van szó.

Nagygyörgy András elárulta, hogy évről évre egyre kevesebb élelmiszer kerül hozzájuk egy-egy áruházból, ami egyfelől öröm, elvégre a cél az élelmiszer-pazarlás csökkentése volt, másfelől így alternatív megoldásokra van szükség az adományozás terén – ez utóbbiba az Auchan is rendszeresen bekapcsolódik.

Az előadásokat követően, az Auchan budaörsi áruházának igazgatója, Nagy István körbekalauzolta a tagozat tagjait bemutatva a legújabb megoldásokat és koncepciókat, fenntarthatósági elemeket. //

Kapcsolódó cikkeink