MLSZKSZ: Új lendületet kap az intermodális és fenntartható közlekedés
Július 31-én megjelent az Energiaügyi Miniszter 18/2025. (VII. 31.) számú rendelete, amely a közlekedési szektorban működők számára új lehetőségeket teremt az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszerben (EKR). Az új szabályozás lehetővé teszi – többek között – elavult tehergépjárművek, targoncák, buszok, mozdonyok cseréjét korszerűbb, energiatakarékosabb eszközökre, és támogatást biztosít az intermodális fuvarozásra való átállásra. A szakmai együttműködés példaértékű volt: a módosítások az Energiaügyi Minisztérium iránymutatásával, az MLSZKSZ, HUNGRAIL, MKFE és a NiT Hungary közös munkájával valósultak meg.
Amikor a közúti, vasúti és logisztikai szakma egy asztalhoz ül, és az állami szabályalkotással közösen húz egy irányba, abból nemcsak új rendelet, hanem új korszak is születik. A 2025. augusztus 1-től hatályos miniszteri rendelet, amely az Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer (EKR) szabályait módosítja, éppen ilyen fordulópont. A közlekedési szektor számára hosszú idő után új, érdemi támogatási lehetőségeket kínál, amelyek valódi zöld átállást és versenyképességi előnyt jelentenek – különösen az intermodális fuvarozás területén.
Példaértékű szakmai együttműködés
A jogszabály-módosítás háttere példaértékű szakmai együttműködés eredménye: az Energiaügyi Minisztérium iránymutatása mellett a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ), a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) és a NiT Hungary közösen dolgozták ki az új katalóguslapok tartalmát. A közös munka célja egy olyan szabályozási keret megteremtése volt, amely a gyakorlatban is működik – egyszerre szolgálja az uniós energiahatékonysági célokat, és támogatja a piaci szereplők technológiai és fenntarthatósági fejlődését.
Az új szabályozás alapján lehetőség nyílik régi, elavult járművek – például legalább nyolcszemélyes buszok, 3,5 tonna feletti teherautók, dízelmozdonyok és motorvonatok – cseréjének támogatására, amennyiben az új eszközök energiahatékonyabb, zéró emissziós vagy más, nem fosszilis hajtással működő technológiát képviselnek. Támogathatóvá vált a logisztikában széles körben használt, fosszilis energiával működő targoncák cseréje is környezetbarát, korszerűbb alternatívákra.
Fontos változás az intermodális fuvarozásban
Kiemelkedően fontos változás történt az intermodális fuvarozás támogatásában is. Az új szabályok már nemcsak a közúti félpótkocsik vasútra terelését támogatják, hanem a 45 lábas konténerekbe, illetve csereszekrényekbe átterelt forgalmak is elszámolhatók. Ráadásul a szállítmányozók szerepe immár szabályozott, így az általuk szervezett intermodális forgalmak is bekerülhetnek az elszámolásba. További jelentős változás, hogy a támogatás élettartama az eddigi 1 évről 6 évre nőtt, ezzel hosszú távú elköteleződésre ösztönözve a piaci szereplőket. Ez nemcsak tervezhetőséget ad, de ösztönzi is azokat a cégeket, akik korábban nem mertek hosszú távon belevágni az intermodális logisztika fejlesztésébe.
2024-ben, a vonatozó közúti félpótkocsik száma 27913 darab volt, ez 21,3 százalékos növekedést jelentett a 2023-as forgalomhoz képest. Ezt a szép növekedést, az EKR előző verziójának hatása eredményezte, ebből látszik, hogy érdemes ezen a vonalon további támogatásokat biztosítani a fuvarozás zöldítése érdekében.
Az új rendszer kiszélesíti azok körét, akik részt vehetnek az EKR programban. A jelenlegi 5-6 közúti fuvarozó cég mellett, olyanok számára is elérhetővé válik az intermodális fuvarozás kipróbálása és bevezetés, akik eddig nem tudtak élni ezzel a lehetőséggel. Ugyanakkor az új szabályok nagyobb tudatosságot és szakmai fegyelmet is elvárnak: a hosszú távú fenntarthatóság nemcsak járműcserét jelent, hanem tervezési kultúrát, vállalati elkötelezettséget és mélyebb szakmai ismereteket is.
„A mostani rendelet megalkotása nemcsak egy technikai szabálycsomag – hanem egy közös siker, ami megmutatja, hogy ha a szakma és az állam valódi párbeszédet folytat, akkor kézzelfogható, hosszú távú eredmények születhetnek. És ez még csak a kezdet”
– mondta Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára.
Aki szeretne első kézből tájékozódni az új EKR katalógus gyakorlati alkalmazásáról, az október 9-én megteheti az 5. Kelet-Európai Intermodális Konferencián, vagy forduljon érdekvédelmi szervezetéhez (NiT Hungray, MLSZKSZ, MKFE, Hungrail). A rendezvénynek a budapesti Marriott Hotel ad otthont, ahol a döntéshozók, szabályalkotók és piaci szereplők közösen tekintik át a rendelet adta lehetőségeket és kihívásokat. Az esemény kiváló alkalom arra is, hogy az érintettek feltegyék kérdéseiket, megosszák tapasztalataikat, és kapcsolatokat építsenek a jövő fenntartható logisztikájáért.
Kapcsolódó cikkeink
Megvannak a Fenntarthatóság szimbóluma idei díjazottjai
A Trade magazin hatodszor hirdette meg a Fenntarthatóság szimbóluma pályázatot. A…
Tovább olvasom >Fenntartható bevásárlás: kinek éri meg, és miért nem váltja le a diszkontokat?
A környezettudatos életmód ma már nem csupán elvi kérdés: egyre…
Tovább olvasom >Jelentősen nőtt a Waberer’s csoport nyeresége a második negyedévben
A Waberer’s csoport árbevétele a második negyedévben 7,2 százalékkal 203…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fidelity felmérés: A befektetők dacolnak az általános bizonytalansággal
A globális rendszerek átrendeződésével a befektetőknek olyan környezetben kell eligazodniuk,…
Tovább olvasom >Századvég: az aszály hajtotta fel a júliusi élelmiszerárakat
Júliusban az éves infláció 4,3 százalékra lassult, havi összevetésben azonban…
Tovább olvasom >Többmilliárdos kárt okoznak évente Magyarországon a hamisított élelmiszerek és italok
Csak Magyarországon évente közel 16 milliárd forintos bevételkiesést és több…
Tovább olvasom >