MLSZKSZ: az orosz embargó újraszabhatja Európa logisztikai térképét
Az Európai Unió és Oroszország közötti szankcióháború legnagyobb vesztesei a jelentős orosz exporttevékenységet végző cégek mellett az őket kiszolgáló logisztikai szolgáltatók. A kár alig egy hónap alatt euró milliókban mérhető. Egy elhúzódó embargós állapot mély és visszafordíthatatlan folyamatokat eredményezhet, akár teljesen újraszerveződhetnek az európai ellátási láncok. Magyarországon azonnal megkezdődött az export és a támogató logisztika kiszervezése: nemcsak versenyelőnyhöz jutnak olyan konkurens unión kívüli országok, mint Szerbia, Montenegró, Bosznia-Hercegovina, vagy éppen Albánia, de hosszú távon jelentős állami bevételkieséssel is számolhat Magyarország.
Kialakul az embargót megkerülő kereskedelmi és logisztikai ellátási lánc
Oroszország 2014. augusztus 7-én teljes embargót vezetett be a marhahús, a sertéshús, a gyümölcs- és zöldségtermékekre, baromfi, hal, sajt, tej, tejtermék Európai Unióból történő behozatalára. A váratlan helyzetre a leggyorsabban és legrugalmasabban a logisztikai szolgáltatók tudnak reagálni: pillanatok alatt átszervezik a kereskedelmi és logisztikai ellátási láncokat. Hamarosan kialakul egy embargót megkerülő logisztika, így ha kerülő úton is, de a magyar termékek egy része vissza tud jutni az orosz piacra. Az átrendeződési folyamat már az augusztus eleji bejelentést követően elindult, az MLSZKSZ információi szerint a hazai gyártók gőzerővel szervezik ki a termelés egy részét az embargó által nem sújtott országokba. Versenyelőnyben vannak azon európai országok, amelyek jelenleg nem tagjai még az Európai Uniónak, illetve azok az Európán kívüli országok, amelyek szoros gazdasági kapcsolatban vannak Oroszországgal.
Nem először szerveződnek ki a kereskedelmi és logisztikai szolgáltatások
Ilyen villám-átrendeződésre Magyarországon is volt korábban példa. A 2005-ben évközben bevezetett, a behozott áruk után fizetendő azonnali vámfizetés piaci hatását, az akkori kormányzat fél-egy év távlatában szerette volna értékelni és esetlegesen módosítani, ezzel szemben a szakma két hónapra várta a kiértékelést. Az élet mind a két félre rácáfolt, miután a kereskedelmi és logisztikai szolgáltatók két hét alatt kiszervezték az import vámkezelések zömét Magyarországról, nagyon jelentős állami adóbevétel kiesést eredményezve. Az érintett forgalom zöme azóta sem jött vissza hazánkba, holott a Magyar Kormány azóta jelentős erőfeszítéseket tett a visszacsábításuk érdekében. Ha egy áru új piacot, új útirányokat választ, akkor onnan nagyon nehéz, esetenként lehetetlen visszahozni, ezért annak, amit az uniós piacok most elveszítenek a hatása nagyon sokáig fog fájni.
Az MLSZKSZ lépéseket sürget
Amíg az orosz embargó kapcsán egyik oldalról nehézségek jelentkeznek, ugyanakkor a másik oldalról egyben lehetőségek is nyílnak. Felfuttatható a volt szovjet utódállamokban az elmúlt években létesített Kereskedőházak forgalma és Záhony térsége is felkészíthető, befektetési szempontból vonzóbbá tehető az embargó utáni időszakra. Az MLSZKSZ Záhony térsége versenyképességének fokozására vonatkozó gazdaságfejlesztési programját benyújtotta a Nemzetgazdasági Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részére, a stratégia részletei az októberi Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián kerül ismertetésre.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >