MLSZKSZ: 20-25 százalékkal drágulhat az áruszállítás és a raktározás 2024-ben
Mintegy 20–25 százalékkal drágulhatnak 2024-ben az áruszállítási és logisztikai díjak a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének előrejelzése (MLKSZKSZ) szerint. Az áremelkedés hátterében uniós jogharmonizációs intézkedések, környezetvédelmi költségek, illetve inflációs hatások állnak. A jövő év elejétől jelentősen emelkedő útdíjak, az üzemanyag jövedéki adójának változása, valamint az ágazatban várható kétszámjegyű bérnövekedés nagymértékben növeli a logisztikai vállalkozások költségeit, amit kénytelenek beépíteni a díjaikba. Az energiaárak csökkenése ugyanakkor mérsékelheti a raktárlogisztikai költségeket.
Jelentősen nőnek a jövő év elejétől a logisztikai ágazatot érintő költségek, ami hatással van a fuvarozási és raktározási díjakra is. Január elsejétől literenként 41 forinttal emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója, valamint érdemben nőnek a közúti áruszállítást terhelő útdíjak, illetve bővül az útdíjköteles szakaszok száma is Magyarországon. Az adó-, illetve díjemelés hátterében részben európai uniós jogharmonizációs okok állnak, a tagállamok sorra emelik az úthasználati díjakat, Németországban 2024-től például az eddigi kétszeresére.
A korábban is több elemből álló magyar útdíjrendszer jelentősen átalakul. Az áruszállító járművek tulajdonosai új szisztéma szerint fizetik a környezet- és zajterhelés után számított, úgynevezett külsőköltség-díjat, amely a levegő- és zajterhelés esetében az utak típusától függően változó, míg a szén-dioxid-kibocsátás tekintetében tengelyszám és környezetvédelmi kategóriánként fix díjtétel lesz. Emellett minden áruszállító járműnek – járműkategóriák szerint – továbbra is fizetnie kell az infrastruktúrahasználati díjat. Ráadásul az új rendszerben az útdíjak egy évben akár többször is módosulhatnak majd. Továbbá bővül az útdíjköteles szakaszok száma is, az M0-s körgyűrű M5 és M1/M7 közötti szakasza is fizetős lesz.
Az MLSZKSZ számítása szerint Magyarországon átlagosan több mint 59 százalékkal emelkedik az útdíjköltség, ami önmagában 8-10 százalékkal növeli a fuvardíjakat. Ehhez jön hozzá a jövedékiadó miatti jelentős üzemanyag-drágulás (5 százalék), valamint a bérköltségek kétszámjegyű (minimum 10–15 százalékos) növekedése. Összeségében legalább 25 százalékkal kénytelenek növelni díjaikat a fuvarozók.
Az áruszállítás mellett a raktárlogisztikai költségek is drágulnak 2024-ben az idei magas infláció (kb. 17,5 százalék), a munkabérek emelése (10–15 százalék) és a bérleti díjak növekedése (10–15 százalék) miatt. Az energiaárak csökkenése – a gáz és áram ára átlagosan 20-25 százalékkal csökken 2023-hoz képest – ugyan mérsékelheti a költségeket, de kompenzálni nem tudja, ezért a szolgáltatók összességében legalább 15-20 százalékkal kénytelenek növelni a díjaikat.
„A költségek növekedése az egész logisztikai ágazatot érinti, a díjak emelése nélkülözhetetlen a fuvarozási kapacitások fenntartásához, főként egy olyan időszakban, amikor a csökkenő fogyasztás miatt visszaesőben vannak az áruszállítási volumenek” – hangsúlyozza Bíró Koppány Ajtony. Az MLSZKSZ főtitkára hozzátette. „ha nincs díjemelés, a cégek le kell építsék a kapacitásaikat, ami később nagyon sokba kerül majd a gazdaság minden szereplőjének. Egy gazdasági fellendülés esetén csak nehezen lehet újraépíteni a megszüntetett képességeket (humánerő, technika, fuvareszköz), ennek árát pedig a megbízók többszörösen fogják megfizetni.”
Az MLSZKSZ szerint a jövő évi költségemelkedés hatására így is sok kisebb fuvarozócég kényszerülhet bezárni, elsősorban azok, amelyek az megbízókkal kötött előnytelen szerződéseik miatt nem tudják a növekvő költségeket beépíteni az áraikba, és nem rendelkeznek megfelelő likviditással.
Kapcsolódó cikkeink
Új év, új és régi kihívások a logisztikában: 2025-ben hullámvasúton érezheti magát a szektor
Az elmúlt években jelentős számú gazdasági megpróbáltatás volt hazai és…
Tovább olvasom >A Waberer’s lesz a GYSEV Cargo Zrt. többségi tulajdonosa
A Waberer’s International Nyrt. 70 százalékos részesedést szerez a GYSEV…
Tovább olvasom >Újabb márkákkal erősít Csehországban az AutoWallis Csoport
Az AutoWallis Csoport tovább bővíti tevékenységét Csehországban, miután megvásárolta a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Több száz oldalas jelentés készült a világ jövőjéről
Több száz oldalas tudományos jelentés készült a világ jövőjéről, amelyből…
Tovább olvasom >A Beyond Meattel társulva kínál a McDonald’s növényi csirkefalatokat Franciaországban
Új növényi alapú terméket vezetett be a McDonald’s a Beyond…
Tovább olvasom >Így csökkenthetik négy lépésben a cégek higiéniai karbonlábnyomukat
Okos megoldásokkal a cégek csökkenthetik a hulladék mennyiségét, mérsékelhetik ökolábnyomukat,…
Tovább olvasom >