MLSZKSZ: 20-25 százalékkal drágulhat az áruszállítás és a raktározás 2024-ben
Mintegy 20–25 százalékkal drágulhatnak 2024-ben az áruszállítási és logisztikai díjak a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének előrejelzése (MLKSZKSZ) szerint. Az áremelkedés hátterében uniós jogharmonizációs intézkedések, környezetvédelmi költségek, illetve inflációs hatások állnak. A jövő év elejétől jelentősen emelkedő útdíjak, az üzemanyag jövedéki adójának változása, valamint az ágazatban várható kétszámjegyű bérnövekedés nagymértékben növeli a logisztikai vállalkozások költségeit, amit kénytelenek beépíteni a díjaikba. Az energiaárak csökkenése ugyanakkor mérsékelheti a raktárlogisztikai költségeket.
Jelentősen nőnek a jövő év elejétől a logisztikai ágazatot érintő költségek, ami hatással van a fuvarozási és raktározási díjakra is. Január elsejétől literenként 41 forinttal emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója, valamint érdemben nőnek a közúti áruszállítást terhelő útdíjak, illetve bővül az útdíjköteles szakaszok száma is Magyarországon. Az adó-, illetve díjemelés hátterében részben európai uniós jogharmonizációs okok állnak, a tagállamok sorra emelik az úthasználati díjakat, Németországban 2024-től például az eddigi kétszeresére.
A korábban is több elemből álló magyar útdíjrendszer jelentősen átalakul. Az áruszállító járművek tulajdonosai új szisztéma szerint fizetik a környezet- és zajterhelés után számított, úgynevezett külsőköltség-díjat, amely a levegő- és zajterhelés esetében az utak típusától függően változó, míg a szén-dioxid-kibocsátás tekintetében tengelyszám és környezetvédelmi kategóriánként fix díjtétel lesz. Emellett minden áruszállító járműnek – járműkategóriák szerint – továbbra is fizetnie kell az infrastruktúrahasználati díjat. Ráadásul az új rendszerben az útdíjak egy évben akár többször is módosulhatnak majd. Továbbá bővül az útdíjköteles szakaszok száma is, az M0-s körgyűrű M5 és M1/M7 közötti szakasza is fizetős lesz.
Az MLSZKSZ számítása szerint Magyarországon átlagosan több mint 59 százalékkal emelkedik az útdíjköltség, ami önmagában 8-10 százalékkal növeli a fuvardíjakat. Ehhez jön hozzá a jövedékiadó miatti jelentős üzemanyag-drágulás (5 százalék), valamint a bérköltségek kétszámjegyű (minimum 10–15 százalékos) növekedése. Összeségében legalább 25 százalékkal kénytelenek növelni díjaikat a fuvarozók.
Az áruszállítás mellett a raktárlogisztikai költségek is drágulnak 2024-ben az idei magas infláció (kb. 17,5 százalék), a munkabérek emelése (10–15 százalék) és a bérleti díjak növekedése (10–15 százalék) miatt. Az energiaárak csökkenése – a gáz és áram ára átlagosan 20-25 százalékkal csökken 2023-hoz képest – ugyan mérsékelheti a költségeket, de kompenzálni nem tudja, ezért a szolgáltatók összességében legalább 15-20 százalékkal kénytelenek növelni a díjaikat.
„A költségek növekedése az egész logisztikai ágazatot érinti, a díjak emelése nélkülözhetetlen a fuvarozási kapacitások fenntartásához, főként egy olyan időszakban, amikor a csökkenő fogyasztás miatt visszaesőben vannak az áruszállítási volumenek” – hangsúlyozza Bíró Koppány Ajtony. Az MLSZKSZ főtitkára hozzátette. „ha nincs díjemelés, a cégek le kell építsék a kapacitásaikat, ami később nagyon sokba kerül majd a gazdaság minden szereplőjének. Egy gazdasági fellendülés esetén csak nehezen lehet újraépíteni a megszüntetett képességeket (humánerő, technika, fuvareszköz), ennek árát pedig a megbízók többszörösen fogják megfizetni.”
Az MLSZKSZ szerint a jövő évi költségemelkedés hatására így is sok kisebb fuvarozócég kényszerülhet bezárni, elsősorban azok, amelyek az megbízókkal kötött előnytelen szerződéseik miatt nem tudják a növekvő költségeket beépíteni az áraikba, és nem rendelkeznek megfelelő likviditással.
Kapcsolódó cikkeink
Új korszak a házhoz szállításban: átvételi kódot vezet be a GLS
A házhoz szállítás kényelmét és biztonságát egyszerre növeli a GLS…
Tovább olvasom >Display 2.0 – így néz ki a jövő bolttere
Okoseszközzé válik a bolti display – derült ki a Shop!…
Tovább olvasom >Többségi tulajdont szerzett a Waberer’s a Pannon-Busz-Rent Kft.-ben
A Waberer’s International Nyrt. megjelent a személyszállítási piacon, miután 51…
Tovább olvasom >További cikkeink
Augusztus végéig meghosszabbítják az élelmiszerek árréscsökkentését
Nagy István agrárminiszter a saját Facebook-oldalán jelentette be, hogy a…
Tovább olvasom >Csökken a kereskedelem jövedelmezősége – érdemi forrásokat nyit meg a kormány
Május 28-án tartották a Laurel Számítástechnikai Kft. sorrendben 12. Retail…
Tovább olvasom >Szigorodnak a húskészítményekre vonatkozó szabályok – új fogalom is bekerül a rendeletbe
Újabb, a hazai élelmiszerszabályozást érintő módosítási tervezet jelent meg: az…
Tovább olvasom >