MKIK GVI: a cégek elenyésző kisebbsége mentes a háború hatásaitól
Az áprilisban végzett felmérés adatai szerint 92 százalékos volt azon cégek aránya, amelyek valamilyen üzleti tevékenységet nehezítő tényezőről számoltak be az orosz-ukrán háború miatt – ismertette legfrissebb kutatásának eredményeit kedden az MTI-vel az MKIK Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet (GVI).
A felmérésben megkérdezett 2227 magyarországi vállalkozás válaszai alapján a fél évvel ezelőtti, októberi kutatással összevetve az üzleti tevékenységet akadályozó tényezők közül magas szinten maradt a munkaerőhiányt említők aránya (46 százalék), ugyanakkor jelentősen, 26-ról 43 százalékra emelkedett a nyersanyag- és energiaárakat, 13-ról 25 százalékra az árfolyamok alakulását, valamint 14-ről 23 százalékra az ellátási láncok megszakadását akadályozó tényezőnek tekintő vállalkozások aránya.
Az anyaghiány is jelentős probléma maradt (23 százalék), és emelkedett a munkaerővel kapcsolatos költségeket, mint akadályozó tényezőt említő válaszadók aránya is (22 százalék).
A válaszadók 75 százaléka számolt be valamilyen háború okozta közvetlen vagy közvetett hatásról. A vállalkozásokat érintő negatív hatások közül 51 százalékos arányával magasan kiemelkedik az ellátási láncok megszakadása, egyúttal az alapanyag- és termékhiány, 21 százalékkal a második leggyakoribb negatív hatásként pedig a csökkenő kereslet jelent meg.
Egyes cégeknél a háború hatásaként jelentkezik a menekült munkavállalók alkalmazása vagy alkalmazásának szándéka (23 százalék), valamint a kereslet növekedése is (11 százalék)
A következő félévben a megkérdezett cégek még nagyobb többsége, 96 százaléka számít valamilyen nehézségre a háború következtében. A GVI októberi konjunktúra felmérésének eredményeihez képest jelentősen nőtt a nyersanyagok és az energia áraitól (54 százalék), az anyaghiánytól (31 százalék), az árfolyamok alakulásától (23 százalék) és az ellátási láncok megszakadásától (21 százalék) tartó cégvezetők aránya, miközben némi csökkenés tapasztalható a munkaerőhiány (43 százalék) és a kereslethiány (17 százalék) kapcsán.
Az áprilisában megkérdezett vállalatok az előző félévi tapasztalataikhoz képest 11 százalékponttal magasabb arányban gondolják azt, hogy a következő hat hónapban a nyersanyag- és energiaárak és 9 százalékponttal nagyobb arányban, hogy az anyaghiány az üzleti tevékenységüket akadályozó tényezővé fog válni. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Fenntarthatóság a polcon – Mit gondolnak a vásárlók a csomagolásról és a környezetvédelemről?
A környezettudatosság egyre fontosabbá válik a mai világban, és a…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >