Mítoszok és tények a dobozos tejről
A tej az emberi táplálkozás egészséges és szükséges eleme. Különböző vitaminok forrása, többek között fehérjét, laktózt, A, B1, B2, B12, C és D vitamin, folsavat és tiamint tartalmaz. A FAO, az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete 2011-ben június 1-jét jelölte ki a Tej Világnapjának. A Tetra Pak, a vezető élelmiszercsomagolás-gyártó vállalat a Tej Világnapja alkalmából leszámol az italos kartonokat övező mítoszokkal.
A tej az emberi táplálkozás egészséges és szükséges forrása. Manapság a boltok polcain többrétegű kartoncsomagolásban találunk belőle. A kartoncsomagolt tej (UHT – Ultra High Temperature Treated, vagyis ultra magas hőfokon kezelt tej – és friss dobozos tej) 2017-ben is a legnépszerűbb volt a magyarok körében. Tavaly a magyar háztartások által megvásárolt tej 72%-a dobozos tej volt.
Hogyan készül az UHT tej?
Az UHT tej olyan tehéntej, amely sterilizációs folyamaton esik át: a folyadékot gyorsan minimum 135 Celsius fokra melegítik fel, majd néhány másodpercig ezen a hőmérsékleten tartják, később pedig gyorsan visszahűtik szobahőmérsékletűre. Annak ellenére, hogy a tejet magas hőmérsékletűre melegítik, a fehérje-, laktóz- zsír-, valamint B2, A és D vitamintartalma alig változik. A hőkezelés után a tejet steril körülmények között hermetikus, biológiailag tiszta – karton – csomagolásba töltik, melynek köszönhetően a tej, amely már nem tartalmaz káros mikroorganizmusokat, hosszú ideig eltartható, anélkül, hogy tartósítószert vagy kémiai adalékanyagot adnának hozzá.
Miért nincs benne hozzáadott tartósítószer?
Az Európai Unióban nem engedélyezett tartósítószerek hozzáadása a gyümölcslevekhez és a tejhez. Ahhoz, hogy ezeket a termékeket szobahőmérsékleten lehessen tárolni, szükséges az aszeptikus technológia használata. Az aszeptikus (vagyis steril) csomagolásban a termék friss marad, megőrzi az ízét akár 12 hónapon keresztül is hűtés vagy mesterséges adalékanyagok hozzáadása nélkül, úgy, hogy közben nem áll fenn a mikroorganizmusok kifejlődésének kockázata. Mivel nincsenek mikroorganizmusok a lezárt csomagolásban, nincs szükség tartósítószerre. Ez azonban csak akkor igaz, ha csomagolás steril és megfelelően le van zárva.
Klímabarát csomagolás-e a tejesdoboz?
Az aszeptikus kartondobozok, amelyeket UHT tej és más folyadék csomagolására használnak három alapanyagból készülnek: papír, polietilén és alumínium.
A papír nyersanyagaként használt cellulóz felelős erdőgazdálkodásból származó, hitelesített faanyagból készül, vagyis megújuló nyersanyagforrás. A cellulóztartalom függ a csomagolás típusától és felhasználásától, átlagosan a csomagolás tömegének 75%-át teszi ki. A vékony polietilén film, amely a csomagolás tömegének 20%-át teszi ki megvédi a papírt az átnedvesedéstől és segít frissen tartani a terméket. Az extra vékony alumíniumréteg, amely nyolcszor vékonyabb mint egy hajszál, megvédi a terméket a fény és az oxigén káros hatásától. Ez a réteg a csomagolás tömegének mindössze 5%-a. Ennek a rétegnek köszönhetően nem szükséges hűtőszekrényben tárolni a terméket. Az italoskartonok kiváló minőségű papír rostokból állnak, melyeket más értékes papír termékekhez lehet újrahasznosíteni. A fogyasztók az italoskarton szelektív gyűjtéséhez használhatják a kék (papírhulladék) vagy a sárga (műanyag) gyűjtő tartályokat a lakóhelyükön működő hulladékgyűjtő szervezet ajánlásának megfelelően.
A közvélekedéssel ellentétben a tej csomagolására szolgáló italoskarton klímabarát megoldás: könnyű, melynek köszönhetően szállításakor energia takarítható meg; elsősorban megújuló alapanyagokból készül, gyártása kevésbé energiaigényes. Emellett négyszögletű alakja miatt szorosan egymás mellé pakolható, így optimálisan kihasználható a szállítására és raktározására kialakított terület.
A Tej Világnapja magyarországi rendezvényét a Tej Terméktanács szervezi a budapesti Kopaszi-gáton, június 1-jén. A rendezvényt a Tetra Pak támogatja. További információért látogasson el a www.tejsziv.hu oldalra.
Kapcsolódó cikkeink
Nem csak a fogyasztók díjazták a Gillette új csomagolását
Többek között ilyen és ehhez hasonló fogyasztói vélemények is vezettek…
Tovább olvasom >Kisebb lábnyom, nagyobb hatás
Az e-kereskedelem térnyerése az elmúlt években alapjaiban formálta át a…
Tovább olvasom >Új játékosok, új stratégiák
Az e-kereskedelem rohamos fejlődése nagymértékben átalakította az FMCG-piacot, különösen a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Csökkent a Ryanair nyeresége az első üzleti félévben: bevételnövekedés mellett mérsékelt eredmény
A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, jelentős nyereségcsökkenést könyvelt…
Tovább olvasom >Megérkezett a Starbucks ünnepi italkínálata: új ízek és nosztalgikus kedvencek a téli hónapokra
A hideg hónapok beköszöntével a Starbucks ismét elhozza az ünnepi…
Tovább olvasom >Új szereplő a magyar légi piacon: decemberben indulhat a Hungary Airlines
A Cargo Facts nemzetközi légi teherszállítási portál jelentése szerint a…
Tovább olvasom >