Mitől lesz sikeres egy karácsonyi tv-reklám?
A Trade magazin tavaly decemberben indította útjára az első karácsonyi tv-reklámok versenyét. A pályázó kisfilmekre a közönség december 5. és 20. között szavazhatott. A voksok alapján, a nevezettek közül, 2023 legjobb karácsonyi tv-reklámja kiemelkedő eredménnyel a Lidlé lett, második helyen a Vodafone, harmadik helyen pedig az Auchan végzett. Összeállításunkban neves médiumok képviselői értekeznek egyebek mellett arról, hogy milyen trendek figyelhetők meg globálisan, illetve hazai szinten a tv-reklámok területén, és mi vezethetett versenyünkben a dobogós pályázatok sikeréhez. Megszólalnak az élen végzett vállalatok is, amelyek pályaművükkel kapcsolatban osztanak meg izgalmas információkat.
A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.
A TV2 Csoportnál úgy látják, a storytelling egyre inkább meghatározóvá válik a reklámok esetében, ami véleményük szerint nem is csoda, hiszen többségük ugyanolyan történet, mint egy film vagy éppen kedvenc sorozatunk egy-egy epizódja.
– Ami jó hír számunkra, hogy partnereink nemcsak a történetekben építik be a kreativitást, hanem a megjelenési formák közül is bátran keresik az újdonságokat, illetve használják a már jól bevált felületeinket is – avat be Csikesz Erika, a TV2 Média Csoport értékesítési igazgatója.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy tv-reklámok továbbra is rendkívül fontosak, mert tömegeket lehet elérni velük, és kiválóan alkalmasak márkaépítésre és promóciókra is. Mindemellett a fogyasztók által kedvelt formátumok környezetében jelennek meg, így érzelmi kötődés is kialakul az adott termékkel, szolgáltatással kapcsolatban.
A 2024-es évre azt prognosztizálja, hogy tv-s hirdetések egyre kreatívabbak lesznek azáltal, hogy a hirdetők mindinkább keresik a kapcsolatot saját üzenetük és az adott csatorna tartalma között.
– Csapatommal 2024-ben is szeretnénk a legjobb kapcsolódási pontokat mutatni ügyfeleinknek, hogy sikeresen és hatékonyan el tudják juttatni üzeneteiket a célcsoportjuk számára – hangsúlyozza Csikesz Erika.
A mögöttünk lévő karácsonyi időszakban elmondása szerint a karácsonyi dalfeldolgozások voltak a slágerek, két telekommunikációs cég is egy-egy ismert karácsonyi zeneműre alapozta ünnepi kommunikációját. Míg a Yettel a We wish you a merry Christmas új magyar szövegével az applikációjára hívta fel a figyelmet, addig a Telekom az Ó, szép fenyő átdolgozásával a fiatalokra nehezedő társadalmi elvárásokra.
A TV2 Média Csoport értékesítési igazgatója a dobogóra jutott pályamunkák sikerét abban véli felfedezni, hogy egyik reklámspot sem csupán karácsonyi tartalmú, hanem egyértelműen a szeretet fontosságáról szólnak. Jól látható, hogy mindhárom reklámspot kreatív koncepciójának az volt az alapja, hogy a hirdető love brandként maradjon meg a néző fejében, és persze szívében.
A kevesebb több?
Balog Olga, az Essence Mediacom kereskedelmi igazgatója arra mutat rá, hogy 2023-ban a korábbi évekhez képest több hirdető készült kifejezetten karácsonyi image spottal. Arra a megállapításra jut, hogy ezekben a spotokban nem a kereskedelmi ajánlatok adják ez elsődleges üzenetet, hanem a brandhez kötődő általános életérzés. Sok esetben visszaköszönnek a spot hangi vagy képi elemei más médiatípusban is, ezzel is segítve a beépülést a fogyasztó elméjébe.
– Médiahatékonysági szempontból a szavazásra bocsátott filmek között több 30 mp-nél hosszabb is volt. Ezek a filmek a tv-csatornákon csak alacsonyabb megjelenésszámmal voltak jelen, elsősorban a magas hirdetési ár miatt – jelzi Balog Olga. Hozzáteszi: a népszerűségi listán szereplő filmek nem a célközönség legjobb elérése miatt kerültek fel, hiszen voltak jóval magasabb GRP-mennyiséget elérő filmek, kevesebb szavazattal is.
Az Essence Mediacom kereskedelmi igazgatójától azt is megtudjuk, hogy a tv-s piac jelenleg küzd azzal a tendenciával, hogy a nemzetközi vonatkozásban relatíve alacsony árú média népszerűsége miatt a tv-csatornák reklámblokkjainak telítettsége 90% és 100% között mozgott az előző év utolsó hónapjaiban is. Éves szinten több mint 15 millió spottal találkoznak a nézők. A magas spotszám elriasztja a nézőket, sokkal könnyebben elkapcsolnak az érintett csatornáról és nem biztos, hogy a reklámblokk után oda vissza is térnek.
– A magas megjelenésszám miatt a nézők reklámkerülése évről évre erősödik, és sokan választják a streaming szolgáltatók által kínált reklámmentes tartalmakat is. A hazai tv-s tartalomgyártók nagyon széles műsorkínálattal készülnek minden évben, ezzel próbálják a lineáris tv-k népszerűségét megtartani – emeli ki Balog Olga.
Az image filmek rendszerint megjelennek a digitális térben, akár vírusfilmként is terjednek, amivel jelentős nézettséget érhetnek el a tv-ben való megjelenés mellett. Ezeknek a filmeknek a kreatív tartalma a legmeghatározóbb, hiszen sokszor emocionális alapon dönti el a fogyasztó, hogy végig nézi-e azt vagy sem.
– Amennyiben a hirdetők stratégiája nemcsak taktikai jellegű, hanem az image is fontos, akkor 2024-ben is találkozhatunk hasonló spotokkal akár az év során is, nem csak az ünnepi időszakban. Az egyes szektorok versenyhelyzete kifejezetten megkívánja, hogy erősödjön a márkához való kötődés – vetíti előre az Essence Mediacom kereskedelmi igazgatója.
Így látszik a dobogóról
A Lidl karácsonyi reklámfilmjének koncepciója egy globális kampány keretében született, megannyi ország bevonásával és számos kutatás eredménye alapján valósult meg. A reklámfilm középpontjában egy karácsonyi történet áll, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy milyen nagy jelentőségük van az apró gesztusoknak, és milyen hatást gyakorolnak a karácsonyi hangulat kialakulására. Karácsonykor az emberek szeretnének egy kicsit megpihenni és vágynak a békességre, a szépre és a jóra.
– Nehéz időszak van mögöttünk, a Lidl ezzel a kisfilmmel, a kis mosómedve ajándékmentő jószándékával szeretné felhívni az emberek figyelmét olyan értékekre, mint a barátság, a család és az összetartozás. Bízunk benne, hogy ezzel a kisfilmmel minden néző számára hozzájárultunk a karácsonyi hangulat megteremtéséhez – nyilatkozik nyertes pályázatukkal kapcsolatban Tőzsér Judit, a vállalat kommunikációs vezetője. – A karácsonyi tv-reklámfilm során az volt a törekvésünk, hogy a film és a történet a nézőkből érzelmeket váltson ki, és együtt szurkoljanak annak, hogy a mosómedve megmentse a család karácsonyát. Általában a vállalatok, márkák nagy része igyekszik az érzelmeket belevinni a karácsonyi spotokba. Ha ezt nézzük, akkor elmondható, hogy a Lidl karácsonyi tv-reklámja ennek a trendnek tökéletesen megfelelt, azonban mind a sztori, mind pedig a film megvalósítása kicsit eltért a megszokottól. Ezért is gondoljuk azt, hogy a nézők nagyon megszerették a filmet.
Elárulja azt is, hogy mindamellett, hogy ez egy globális spot volt, figyeltek arra, hogy megfelelően tudják lokalizálni, ezért a filmben helyet kapott a budai vár is, illetve a városi jelenetben magyar utcanévtáblát jelenítettek meg, ezzel is közelebb hozva a nézőkhöz a spotot.
Azzal kapcsolatban, hogy Magyarországon vagy akár globálisan mi befolyásolja a tv-reklámok alakulásának irányát, elmondja, rengeteg minden hat egyszerre arra, hogy egy adott vállalat milyen irányba indul el a reklámspot kapcsán. Fontos, hogy milyen az adott ország gazdasági helyzete, akár a hangulata is, mire van az embereknek a legnagyobb szüksége. Mindezeken túl az is befolyásolja, hogy a vállalat, az adott országban milyen pozíciót képvisel, milyen a versenytársi környezete, milyen céljai vannak, illetve mennyire van fókuszban a sales, vagy inkább a brandértékekre helyezi a fókuszt.
– Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy minden területen felelős vállalatként működjünk a munkahelyteremtésétől kezdve, a beruházásokon és a termékkínálaton át egészen a nélkülözésben élő magyar családok támogatásáig. Kiemelten fontos számunkra, hogy mindennap megfeleljünk a minőségre vonatkozó ígéretünknek, és megóvjuk környezetünket a jövő számára – osztja meg gondolatait Tőzsér Judit.
Juhász Péter Tibor, a Vodafone Magyarország márkaigazgatója arra emlékeztet, hogy karácsonykor és év végén az ember szívesen átgondolja emberi kapcsolatait.
– Ilyenkor a Vodafone-nal hagyományosan mi is arról beszélünk, hogy a termékeink és szolgáltatásaink segítségével hogyan lehet az esetleges ellentéteket, konfliktusokat feloldani. A 2023-as kampányunk is erről szólt a hagyományos történetmesélés eszközével, két zseniális színészlegenda, Bodrogi Gyula és Szilágyi Tibor varázslatos közreműködésével. Talán ez volt a siker oka: emberek számára releváns történetet meséltünk szerethető módon, amiben a márkánk, a szolgáltatásaink szervesen tudtak megjelenni – tájékoztat Juhász Péter Tibor.
– A tavalyi karácsonyi reklámfilmünk nem egy univerzális karácsonyi történetet mesélt el, hanem egy olyan dologról szólt, amiről a magyar emberek magukra ismernek, és amihez nagyon erősen tudnak kapcsolódni – veszi át a szót Vízkeleti Ildikó, az Auchan Magyarország marketingigazgatója. – A karácsonyi reklámok általában azzal operálnak, hogy megpróbálnak érzelmeket ébreszteni a nézőben. Mostanában azonban egy olyan tendencia is megfigyelhető, hogy tovább lépünk ezen, és igyekszünk ráébreszteni az embereket más fontos dolgokra. A mi filmünk azt mutatja be, hogy a főszereplő mennyi munkát és szeretetet fektet a karácsonyi sütés-főzésbe. Ezzel szerettünk volna rámutatni, hogy minden családban van olyan személy, aki szívét, lelkét beleteszi az ünnepi ételek elkészítésébe, és éppen ezért se hagyjuk kárba veszni ezeket a szeretettel készült ételeket, hiszen az olyan lenne, mintha a megmaradt étellel együtt a benne lévő szeretetet is kidobnánk. Amellett, hogy érzelmileg szerettük volna bevonni a nézőket, egy, a vállalatunk számára fontos témára, az élelmiszermentésre is felhívtuk a figyelmet.
Vízkeleti Ildikó betekintést nyújt abba is, hogy a film produkciós folyamatai alapvetően hagyományosnak mondhatók: a főszereplő maga a történet volt. Ami viszont mindenképp unikális elem, hogy a spot alatt felcsendülő zene a Republic együttes Szeretni valakit valamiért című dalának zongorafeldolgozása, amely azelőtt még sosem volt hallható reklámfilmben.
– A magyar piacon az elmúlt években a korábbiakhoz képest egyre több nemzetközi adaptációt és kevesebb hazai kampányt láthattunk, annak ellenére, hogy az utóbbi sokkal jobban tud rezonálni a fogyasztókkal, hiszen mélyebben beágyazódik a kulturális kontextusba. Ezért is tudta könnyedén dekódolni a közönség a karácsonyi kampányunk üzenetét, mivel a megmaradt ételek megmentése és a családtagoknak való továbbadása teljesen természetes dolog a magyar emberek számára – fogalmazza az Auchan Magyarország marketingigazgatója.
Meglátása szerint elengedhetetlen, hogy egy mai tv-reklám flexibilis legyen, azaz könnyen alkalmazkodjon a különféle digitális platformokhoz, az online videóformátumoktól kezdve a közösségi médiás tartalmakig. Ezért is fontos azoknak a megkülönböztetett, kreatív elemeknek a beépítése egy-egy reklámba, amelyek segítik a márka azonnali felismerhetőségét. Az Auchan reklámokban rendszeresen használt karakterek például részben ezt a célt is szolgálják. //
A Share of Voice fontosabb, mint valaha
A televíziónak mint hirdetési eszköznek 2024-ben továbbra is kulcsfontosságú a szerepe a márkák életében.
– Az elmúlt évek eseményei erősen hatottak a világ- és ezzel együtt a magyar gazdaságra. Több mint egy éve turbulens inflációs környezetben élünk, ami csak azért mérséklődik, mert utolértük a bázist, ugyanakkor az árszínvonal nem csökken. Látjuk, hogy ezzel párhuzamosan a fogyasztás csökken, és előretörnek az olcsóbb, saját márkás termékek. Ez azt hozza magával, hogy egyre nagyobb a harc a fogyasztói kosárért. Ilyen helyzetben a márkák számára létkérdés, hogy ott maradjanak a fogyasztók fejében (top of mind), hogy a fogyasztó számára ne váljanak könnyen helyettesíthető termékké. Ebben nagy segítség a reklám, ráadásul a versenytársaknál minél hangosabb jelenlét. A jelenlegi gazdasági környezetben a Share of Voice jelentősége fontosabb, mint valaha – osztja meg a Trade magazin olvasóival a cégük által készített felmérést Karácsony László, az Atmedia stratégiai és marketingigazgatója.
Állításuk igazolására készítettek egy elemzést, amelyben összevetették a Share of Voice (reklámzajból való részesedés) változását a Market Share (piaci részesedés) alakulásával. 2023-as és 2022-es első félévi adatokat hasonlítottak össze.
A fogyasztási, illetve költési adatokat a CPS Háztartáspanel (volt GfK) biztosította, amelyben 4000 háztartás FMCG-termékvásárlásait rögzítik. A minta országosan reprezentatív, így hozzávetőleg 4 millió magyar háztartást képvisel. Olyan termékkategóriákat elemeztek, amelyek penetrációja minimum 30%.
A S.O.V. adatok forrása a Nielsen Közönségmérés volt, ahonnan az adott termékkategórián belüli 18-59 EQ GRP részesedést használták, és fontos szempont volt, hogy a kategóriák beazonosíthatóak és összevethetőek legyenek a CPS adatbázisával.
Az elemzésből kizárták a saját márkás termékeket, amire azért volt szükség, mert a magas infláció miatt ezek iránt a termékek iránt megnőtt a kereslet, és ezáltal megnőtt a forgalmuk is.
Mit is jelent mindez számokban?
2023 első félévében bruttó 112 milliárd forinttal többet költöttek a háztartások saját márkás termékekre, mint 2022 első félévében. A részesedésük 1,7%-ponttal nőtt az FMCG költéseken belül, tehát ezt a torzító hatást kiszűrték az elemzésből.
A Market Share adatok innentől kezdve már csak a márkázott termékekre vonatkoznak, vagyis a márkázott termékek jelentik a 100%-kot. Ezek után összehasonlították a Share of Voice, illetve a Share of Market adatokat a két félévben. A diagramokon a kék szín mindig a Share of Voice-t, a piros pedig a Share of Marketet jelöli. Az látható, hogy azoknál a termékeknél, ahol 2023 első félévében csökkent a Share of Voice, ott csökkent a Share of Market is. A csökkenés igaz, mind a kisebb, mind pedig a nagyobb piaci részesedésű szereplőkre.
Ugyanez helytálló fordítva is, tehát azoknak a márkáknak, amelyek hangosabbra vették a kommunikációjukat 2023 első félévében, vagyis nőtt a Share of Voice-uk, nőtt a fogyasztásban való részesedésük, azaz Share of Marketjük is. Itt olyan márkákról van szó, amelyek nem csupán értékben tudtak növekedni, hanem eladott mennyiségben is. Egy százalékpontos Share of Market növekedés egy-egy adott márkánál akár több százmilliós vagy akár milliárdos nagyságrendet is jelenthet.
Végezetül megnézték azt is, hogy mi történt azokkal a márkákkal, amelyek 2023 első félévében nem hirdettek, vagy épp ellenkezőleg, ekkor váltak aktívvá. Azoknál a márkáknál, amelyek 2023 első félévében elhallgattak, csökkent a Share of Market, viszont azon márkák esetében, amelyek 2023-ban megszólaltak, miközben 2022 első félévében nem voltak aktívak, nőtt a Share of Market.
Összességében tehát igazolást nyert, hogy a Share of Voice recessziós piaci környezetben legalább olyan fontos, mint gazdasági fellendülés esetén. Ehhez pedig elengedhetetlen a televízió.
– Ezt bizonyára a hirdetők is így gondolják, mert amennyire így január közepén látjuk a 2024-es évet, a tévépiacon minimum stagnálást, de inkább enyhe növekedést várunk – jelzi Karácsony László. //
Kapcsolódó cikkeink
Megvannak az Év Kereskedője 2024 nyertesei
A Trade magazin idén már 10. alkalommal hívta versenyezni a…
Tovább olvasom >Zöldülnek a Lidl épületei
Az idén 20 éves Lidl Magyarország 2023 végéig minden saját…
Tovább olvasom >Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >