Mitől félnek a legtöbben online vásárláskor?
Mi történik az adatainkkal, biztonságosan használható-e a bankkártyás fizetés, meddig küldhetjük vissza a terméket – ezek a leggyakoribb kérdések Magyarország egyik legnagyobb webáruházának ügyfélszolgálatán.
Bár folyamatosan nő és fejlődik az e-kereskedelem, egyelőre csak a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom valamivel több, mint 5 százalékát bonyolítják online. A piac növekedésével a vásárlók tudatossága is nő, ami az ügyfélszolgálatok leterheltségén is megmutatkozik.
A Mall.hu 2017-es felmérése szerint a magyar vásárlók számára egy webshop esetében az árak mellett a legfontosabb a megbízhatóság, a kiszállítással kapcsolatos paraméterek és a felhasználóbarát weboldal. A válaszokból az is kiderült, hogy fizetési szokásaikat tekintve a magyarok konzervatívak, fontosabb számukra, hogy az árut megnézhessék fizetés előtt, mint az, hogy a legolcsóbban vehessék meg. Az ügyfélszolgálathoz érkező kérdések többsége is ezekhez az elvárásokhoz kapcsolódik.
Az egyik leggyakoribb kérdés, hogy biztonságos-e, ha kártyával fizetik ki a terméket. A válasz erre az, hogy aki a paypass fizetési módban, egy offline üzlet esetében, már megbízik, az bátran használhatja ezt a verziót is. Gyakran felmerül a bizalmatlanság az előre fizetéssel kapcsolatban is. Az óvatosság az apróhirdetések esetében indokolt is, amikor egy nem ellenőrizhető és nem nyomon követhető, jogi szabályozás alá nem vont magányszemélyről van szó, de egy Mall.hu nagyságú webshop esetében a cég vállalásain túl jogszabály is biztosítja a fogyasztók védelmét. Az e-bevásárlóközpont legfrissebb adatai szerint a vásárlók több mint 60 százaléka az utánvétes megrendelést választja, és csak valamivel több mint 10 százalék dönt az előreutalás mellett. A kettő között áll 23 százalékkal, a számok alapján egyre népszerűbb, PayU internetes fizetési forma.
Online vásárlásnál hogyan jutok hozzá a garanciát biztosító dokumentumokhoz? Majdnem ugyanúgy, mint egy offline üzletben – csak itt nincs pecsételés az információs pultnál, hanem e-mailen, elektronikus aláírással kapja meg az adott termékre a vásárló a szükséges papírokat.
Gyakori kérdés az is, hogy ha nem tetszik a termék, meddig van elállási joga a vásárlónak. Ebben az esetben az online vásárolt termékekkel sokkal jobban járunk, mint a boltival. Utóbbinál ugyanis 3 napig vihetjük vissza a választott darabot, míg online vásárlásnál az átvételtől számítva 14 nap, vagyis két hét áll rendelkezésünkre, hogy meggondoljuk magunkat. Azzal is érdemes ugyanakkor tisztában lenni – és ezt csak kevesen tudják – hogy ez a lehetőség csak a magánszemélyek számára adott, a céges, önkormányzati vásárlások esetében nincs mód az elállásra a törvényi szabályozás értelmében. A Mall.hu-nál ilyen esetekben mérlegelnek, előfordult már, hogy egy irodába olyan nyomtatót rendeltek, ami nem fért el a választott asztalon, így kicserélték egy másik termékre.
A vásárlók egy része az adatait sem szívesen adja meg, még akkor sem, ha a szolgáltatót, esetünkben a Mall.hu-t is kötelezik az adatvédelmi előírások, így a megkapott adatokat a futárcégen kívül senkinek nem adhatja ki a webáruház. Néhány fogyasztó a „semmi közük hozzá” válasszal és egy személyes átvétellel intézte el a kérdést korábban, de ma már nagyobb a bizalom az ilyen felületeken.
Vannak persze extrémebb esetek is: amikor az ügyfélszolgálat arról egyeztet, miként tudna a vásárlónak pénzt visszautalni, ő mégsem hajlandó megadni a bankszámlaszámát, és volt olyan is, aki amiatt aggódott, hogy az email címét az interneten lenyomozzák majd.
Bár az online tér és az e-kereskedelem folyamatos fejlődésben van, mind a jogszabályi háttér, mind az adatvédelmi előírások, mind az informatikai háttér, valamint a felhasználói élményt is szem előtt tartó szolgáltatók piaci lépéseinek következtében a netes vásárlás – amennyiben megbízható szolgáltatót választunk – ma már biztonságos, ráadásul egyszerűbbé és kényelmesebbé is teszi a vásárlói döntéseket.
Kapcsolódó cikkeink
Robotizációba és az AI-ba fektet a spanyol Alcampo
A spanyol Alcampo áruházlánc 19,4 millió eurót költött egy teljesen…
Tovább olvasom >Éppen most robban a hazai előfizetéses e-kereskedelem
Idén nyáron a hazai webshopok 4 százaléka kínált valamilyen terméket…
Tovább olvasom >Egyedi megközelítéssel terjeszkedik az online élelmiszerpiacon a Rohlik
Az Európában már öt országban jelenlévő Rohlik Group stratégiája középpontjában…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >