Mitől félnek a legtöbben online vásárláskor?
Mi történik az adatainkkal, biztonságosan használható-e a bankkártyás fizetés, meddig küldhetjük vissza a terméket – ezek a leggyakoribb kérdések Magyarország egyik legnagyobb webáruházának ügyfélszolgálatán.
Bár folyamatosan nő és fejlődik az e-kereskedelem, egyelőre csak a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom valamivel több, mint 5 százalékát bonyolítják online. A piac növekedésével a vásárlók tudatossága is nő, ami az ügyfélszolgálatok leterheltségén is megmutatkozik.
A Mall.hu 2017-es felmérése szerint a magyar vásárlók számára egy webshop esetében az árak mellett a legfontosabb a megbízhatóság, a kiszállítással kapcsolatos paraméterek és a felhasználóbarát weboldal. A válaszokból az is kiderült, hogy fizetési szokásaikat tekintve a magyarok konzervatívak, fontosabb számukra, hogy az árut megnézhessék fizetés előtt, mint az, hogy a legolcsóbban vehessék meg. Az ügyfélszolgálathoz érkező kérdések többsége is ezekhez az elvárásokhoz kapcsolódik.
Az egyik leggyakoribb kérdés, hogy biztonságos-e, ha kártyával fizetik ki a terméket. A válasz erre az, hogy aki a paypass fizetési módban, egy offline üzlet esetében, már megbízik, az bátran használhatja ezt a verziót is. Gyakran felmerül a bizalmatlanság az előre fizetéssel kapcsolatban is. Az óvatosság az apróhirdetések esetében indokolt is, amikor egy nem ellenőrizhető és nem nyomon követhető, jogi szabályozás alá nem vont magányszemélyről van szó, de egy Mall.hu nagyságú webshop esetében a cég vállalásain túl jogszabály is biztosítja a fogyasztók védelmét. Az e-bevásárlóközpont legfrissebb adatai szerint a vásárlók több mint 60 százaléka az utánvétes megrendelést választja, és csak valamivel több mint 10 százalék dönt az előreutalás mellett. A kettő között áll 23 százalékkal, a számok alapján egyre népszerűbb, PayU internetes fizetési forma.
Online vásárlásnál hogyan jutok hozzá a garanciát biztosító dokumentumokhoz? Majdnem ugyanúgy, mint egy offline üzletben – csak itt nincs pecsételés az információs pultnál, hanem e-mailen, elektronikus aláírással kapja meg az adott termékre a vásárló a szükséges papírokat.
Gyakori kérdés az is, hogy ha nem tetszik a termék, meddig van elállási joga a vásárlónak. Ebben az esetben az online vásárolt termékekkel sokkal jobban járunk, mint a boltival. Utóbbinál ugyanis 3 napig vihetjük vissza a választott darabot, míg online vásárlásnál az átvételtől számítva 14 nap, vagyis két hét áll rendelkezésünkre, hogy meggondoljuk magunkat. Azzal is érdemes ugyanakkor tisztában lenni – és ezt csak kevesen tudják – hogy ez a lehetőség csak a magánszemélyek számára adott, a céges, önkormányzati vásárlások esetében nincs mód az elállásra a törvényi szabályozás értelmében. A Mall.hu-nál ilyen esetekben mérlegelnek, előfordult már, hogy egy irodába olyan nyomtatót rendeltek, ami nem fért el a választott asztalon, így kicserélték egy másik termékre.
A vásárlók egy része az adatait sem szívesen adja meg, még akkor sem, ha a szolgáltatót, esetünkben a Mall.hu-t is kötelezik az adatvédelmi előírások, így a megkapott adatokat a futárcégen kívül senkinek nem adhatja ki a webáruház. Néhány fogyasztó a „semmi közük hozzá” válasszal és egy személyes átvétellel intézte el a kérdést korábban, de ma már nagyobb a bizalom az ilyen felületeken.
Vannak persze extrémebb esetek is: amikor az ügyfélszolgálat arról egyeztet, miként tudna a vásárlónak pénzt visszautalni, ő mégsem hajlandó megadni a bankszámlaszámát, és volt olyan is, aki amiatt aggódott, hogy az email címét az interneten lenyomozzák majd.
Bár az online tér és az e-kereskedelem folyamatos fejlődésben van, mind a jogszabályi háttér, mind az adatvédelmi előírások, mind az informatikai háttér, valamint a felhasználói élményt is szem előtt tartó szolgáltatók piaci lépéseinek következtében a netes vásárlás – amennyiben megbízható szolgáltatót választunk – ma már biztonságos, ráadásul egyszerűbbé és kényelmesebbé is teszi a vásárlói döntéseket.
Kapcsolódó cikkeink
Közel 3,5 milliárd euróért veszi meg a DoorDash a Deliveroo-t
Amerikai riválisa, a DoorDash tulajdonába kerül a brit székhelyű étel-házhozszállító,…
Tovább olvasom >2,6 milliárd eurós forgalmat ért el az Allegro 2024-ben
7%-kal nőtt és 2,6 milliárd eurós árbevételt ért el a…
Tovább olvasom >Terjednek a sötét mintázatok az e-kereskedelemben – és gyakoribb ellenük a hatósági fellépés is
Sürgetés, nyomásgyakorlás, költségek elrejtése vagy „csepegtetése” – egyre gyakrabban alkalmazzák…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI Elemzés: EU-s források nélkül csak döcögne a hazai gazdaság
Idén május 1-én ünnepeljük uniós csatlakozásunk 21. évfordulóját. EU-s tagságunknak…
Tovább olvasom >NGM: mindig fellépünk az indokolatlan áremelés ellen, a következő hónapokban tovább csökkenhet az infláció
Áprilisban az infláció mértéke 4,2 százalékra, míg az élelmiszerinflációé 5,4…
Tovább olvasom >A vártnál magasabb lett az április infláció
Áprilisban 4,2 százalékos volt az éves infláció, havi szinten pedig…
Tovább olvasom >