Mit tegyünk az asztalra? Válaszút előtt a magyar élelmiszeripar
A COOP üzletlánc hagyományos szeptemberi szakmai programján, a Coop Rally-n – amely évről évre a magyar élelmiszeripart és a hazánkban előállított minőségi termékeket és gyártóikat állítja a középpontba – a Sága Foods idén házigazdaként köszöntötte az esemény résztvevőit. A társaság vezérigazgatója, Keleti Zsolt és Raskó György agrárközgazdásza helyszínen tartott sajtótájékoztatón a magyar élelmiszeripar jelenéről és jövőjéről, az alapvető élelmiszereket, köztük a baromfi ágazatot érintő jövő évi áfacsökkentésről fejtették ki véleményüket.
„A magyar élelmiszeripar komoly válaszút előtt áll, hiszen egyrészt követni kell a világban divatos irányzatot, aminek az a lényege, hogy hogyan tudunk úgy előállítani élelmiszert, hogy az a lehető legkevesebb tartósítószert és adalékanyagot tartalmazza, másrészt fontos, hogy versenyképes maradjon az adott vállalkozás. Ennek megoldása a hazai élelmiszeripari vállalatoknak nem könnyű feladat, mert nem áll elegendő fejlesztési forrás rendelkezésükre.Az ágazat képe elég vegyes, sajnos európai szinten nem olyan a versenyképességünk, mint amire az alapanyagtermelés predesztinálna minket. Ma Magyarország 8-9 milliárd euró értékű mezőgazdasági nyersanyagot tud exportálni, ezzel szemben mindössze 1,5-2 milliárd euró értékű olyan feldolgozott élelmiszert értékesítünk, ami Európában és a Távol-Keleten is megállja a helyét. Ezen az arányon mindenképp lehetne javítani, hiszen most újra olyan színvonalas alapanyag termelésünk van, amire fölépülhetne a hazai és a nemzetközi piacon is versenyképes tej-, hús- és baromfiipar.Véleményem szerint a most kínálkozó jó lehetőség miatt erre a területre kellene fordítani az uniós támogatásokat. 2017-től az alapvető élelmiszerek és nyersanyagok áfája 5%-os lesz,amit a baromfiiparra is kiterjeszt a kormányzat.Azt gondolom, hogy ez a nagyarányú áfacsökkentés ezekben az ágazatokban is vissza fogja szorítani a szürke- és feketegazdaságot, ami miatt a legális gazdaságban is van jövő, és érdemes fejleszteni, méghozzá két okból is: egyrészt a külpiaci kereslet növeléséért, másrészt a láthatóan egyre erősödő hazai fogyasztói igényesség kiszolgálásáért. Egy olyan vállalkozás, mint a Sága Foods, amely közel 25 éve követegyfajta igényességet, és tudatosan nagy hangsúlyt fektet a minőségi termelésre, mindenképpen sikeres jövő előtt áll.”– véli Raskó György agrárközgazdász, a Sága Foods Zrt. felügyelőbizottságának tagja.
Keleti Zsolt, a Sága Foods vezérigazgatója szerint: „A magyar élelmiszeripar gyártástechnológiában és élelmiszerfejlesztésben a mai napig jelentősen le van maradva a nyugat-európai versenytársaktól. 10évvel ezelőtt, amikor az új, világszínvonalú Füstli-üzemünket építettük, még igénybe tudtunk venni állami támogatásokat, de azóta ezek már megszűntek, önerőből pedig nagyon nehéz a technológiai lemaradást behozni. Ám mi a Ságánál továbbra is a termék-innováció mellett köteleztük el magunkat, aminek a jegyében tavaly – a virslikategória piacvezetőjeként – snack méretű és snack csomagolású virslivel leptük meg a vásárlóinkat. A felbontást követően azonnal fogyasztható, dobozos minivirslik szinte a polcokra kerüléstől óriási sikert hoztak a vásárlóink körében,de a szakma is elismerte az újításunkat, ebben az évben már négyrangos szakmai díjat is átvehettünk. Méretünknél fogva nem tudunk és nem is a célunk a háztáji előállítású, kis piacokon kapható termékekkel versenyezni. A mi piacunk és a mi célunk, hogy a minőségi tömeg- és kényelmi-termékek oldalán a szigorú egészségügyi és higiéniai előírásokat betartva – jó minőségű, ellenőrzött forrásokból származó alapanyagokkal –a különböző fogyasztói elvárásoknak (pl. laktóz- glutén-, szójamentesség, magas hústartalom) is maximálisan meg tudjunk felelni és termékeinket széles körben a fogyasztóinkhoz képesek legyünk eljuttatni.Azt gondolom, hogy amilyen a mai társadalmi-, fogyasztási szerkezet, elengedhetetlen, hogy egy Ságához hasonló, nagyvásárlói réteget kiszolgáló cégnek ez is beletartozzon az üzletfilozófiájába.Itthon és külföldön is azok a cégek lesznek hosszú távon sikeresek, amelyeknek valamilyen forrásból mégis csak lesz lehetőségük fejleszteni, és erre épülve termék-innovációval tudnak előrukkolni.Akik erre nem lesznek képesek, azok mind a hazai, mind a nemzetközi versenyből ki fognak hullani. A mi célkitűzésünk pedig az, hogy a Ságát hazánk legjobb húsipari cégévé tegyük”– szögezi le Keleti Zsolt vezérigazgató.
Kapcsolódó cikkeink
Lengyel kormányfőhelyettes: az EU-Mercosur együttműködési szerződés veszélyezteti a lengyel mezőgazdaságot
Az Európai Unió és a dél-amerikai Mercosur szabadkereskedelmi övezet tagállamai…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 7,2 százalékkal csökkent szeptemberben
2024 szeptemberében az ipari termelés volumene 7,2, munkanaphatástól megtisztítva 5,4…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >