Mit tegyünk az asztalra? Válaszút előtt a magyar élelmiszeripar
A COOP üzletlánc hagyományos szeptemberi szakmai programján, a Coop Rally-n – amely évről évre a magyar élelmiszeripart és a hazánkban előállított minőségi termékeket és gyártóikat állítja a középpontba – a Sága Foods idén házigazdaként köszöntötte az esemény résztvevőit. A társaság vezérigazgatója, Keleti Zsolt és Raskó György agrárközgazdásza helyszínen tartott sajtótájékoztatón a magyar élelmiszeripar jelenéről és jövőjéről, az alapvető élelmiszereket, köztük a baromfi ágazatot érintő jövő évi áfacsökkentésről fejtették ki véleményüket.
„A magyar élelmiszeripar komoly válaszút előtt áll, hiszen egyrészt követni kell a világban divatos irányzatot, aminek az a lényege, hogy hogyan tudunk úgy előállítani élelmiszert, hogy az a lehető legkevesebb tartósítószert és adalékanyagot tartalmazza, másrészt fontos, hogy versenyképes maradjon az adott vállalkozás. Ennek megoldása a hazai élelmiszeripari vállalatoknak nem könnyű feladat, mert nem áll elegendő fejlesztési forrás rendelkezésükre.Az ágazat képe elég vegyes, sajnos európai szinten nem olyan a versenyképességünk, mint amire az alapanyagtermelés predesztinálna minket. Ma Magyarország 8-9 milliárd euró értékű mezőgazdasági nyersanyagot tud exportálni, ezzel szemben mindössze 1,5-2 milliárd euró értékű olyan feldolgozott élelmiszert értékesítünk, ami Európában és a Távol-Keleten is megállja a helyét. Ezen az arányon mindenképp lehetne javítani, hiszen most újra olyan színvonalas alapanyag termelésünk van, amire fölépülhetne a hazai és a nemzetközi piacon is versenyképes tej-, hús- és baromfiipar.Véleményem szerint a most kínálkozó jó lehetőség miatt erre a területre kellene fordítani az uniós támogatásokat. 2017-től az alapvető élelmiszerek és nyersanyagok áfája 5%-os lesz,amit a baromfiiparra is kiterjeszt a kormányzat.Azt gondolom, hogy ez a nagyarányú áfacsökkentés ezekben az ágazatokban is vissza fogja szorítani a szürke- és feketegazdaságot, ami miatt a legális gazdaságban is van jövő, és érdemes fejleszteni, méghozzá két okból is: egyrészt a külpiaci kereslet növeléséért, másrészt a láthatóan egyre erősödő hazai fogyasztói igényesség kiszolgálásáért. Egy olyan vállalkozás, mint a Sága Foods, amely közel 25 éve követegyfajta igényességet, és tudatosan nagy hangsúlyt fektet a minőségi termelésre, mindenképpen sikeres jövő előtt áll.”– véli Raskó György agrárközgazdász, a Sága Foods Zrt. felügyelőbizottságának tagja.
Keleti Zsolt, a Sága Foods vezérigazgatója szerint: „A magyar élelmiszeripar gyártástechnológiában és élelmiszerfejlesztésben a mai napig jelentősen le van maradva a nyugat-európai versenytársaktól. 10évvel ezelőtt, amikor az új, világszínvonalú Füstli-üzemünket építettük, még igénybe tudtunk venni állami támogatásokat, de azóta ezek már megszűntek, önerőből pedig nagyon nehéz a technológiai lemaradást behozni. Ám mi a Ságánál továbbra is a termék-innováció mellett köteleztük el magunkat, aminek a jegyében tavaly – a virslikategória piacvezetőjeként – snack méretű és snack csomagolású virslivel leptük meg a vásárlóinkat. A felbontást követően azonnal fogyasztható, dobozos minivirslik szinte a polcokra kerüléstől óriási sikert hoztak a vásárlóink körében,de a szakma is elismerte az újításunkat, ebben az évben már négyrangos szakmai díjat is átvehettünk. Méretünknél fogva nem tudunk és nem is a célunk a háztáji előállítású, kis piacokon kapható termékekkel versenyezni. A mi piacunk és a mi célunk, hogy a minőségi tömeg- és kényelmi-termékek oldalán a szigorú egészségügyi és higiéniai előírásokat betartva – jó minőségű, ellenőrzött forrásokból származó alapanyagokkal –a különböző fogyasztói elvárásoknak (pl. laktóz- glutén-, szójamentesség, magas hústartalom) is maximálisan meg tudjunk felelni és termékeinket széles körben a fogyasztóinkhoz képesek legyünk eljuttatni.Azt gondolom, hogy amilyen a mai társadalmi-, fogyasztási szerkezet, elengedhetetlen, hogy egy Ságához hasonló, nagyvásárlói réteget kiszolgáló cégnek ez is beletartozzon az üzletfilozófiájába.Itthon és külföldön is azok a cégek lesznek hosszú távon sikeresek, amelyeknek valamilyen forrásból mégis csak lesz lehetőségük fejleszteni, és erre épülve termék-innovációval tudnak előrukkolni.Akik erre nem lesznek képesek, azok mind a hazai, mind a nemzetközi versenyből ki fognak hullani. A mi célkitűzésünk pedig az, hogy a Ságát hazánk legjobb húsipari cégévé tegyük”– szögezi le Keleti Zsolt vezérigazgató.
Kapcsolódó cikkeink
Az élelmiszeripar értékesítési árai 6,1 százalékkal emelkedtek
2025 februárjában az ipari termelői árak átlagosan 8,2 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >Együttműködik a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezettel a K&H
Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a K&H Bank a Juh…
Tovább olvasom >A rendszerváltás utáni legnagyobb agrárfejlesztési program részesei vagyunk
A rendszerváltás utáni legnagyobb mezőgazdasági és élelmiszeripari fejlesztési program részesei…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Positive PR lett a DIEGO hivatalos PR-ügynöksége
A Positive Adamsky tagügynöksége, a Positive PR lett a piacvezető…
Tovább olvasom >Minél többet használják a közösségi közlekedést, annál elégedettebbek a BKK ügyfelei
Továbbra is magas, több mint 90 százalékos a fővárosi közösségi…
Tovább olvasom >Flórián László irányítja áprilistól a Praktikert
Új ügyvezető igazgató irányítja 2025. áprilisától a magyar tulajdonú, országos…
Tovább olvasom >