Mire számíthatnak 2012-ben az európai szállodák?
Ennek igyekezett utánajárni közös elemzésében a világ első szállodaipari egyeteme, a The Ecole hôteliere de Lausanne (EHL) és a Horwath Consulting, amely nemzetközi irodahálózatának segítségével 11 európai piacon térképezte fel a szállodaipar pillanatnyi helyzetét, a befektetői környezetet és a várható kilátásokat.
A brit hotelek 2011 első 9 hónapjában 5,9 százalékos növekedést értek el az egy kiadható szobára jutó bruttó árbevétel terén (RevPar). Ez elsősorban a napi átlagárak emelkedésének köszönhető, de szerepet játszik benne a főváros húzóereje is, valamint az új erőre kapott üzleti beutazás. London tavaly már elérte a válság előtti szintet, ami a RevPar-t illeti, idén pedig még jobb eredményekre számíthat, hiszen az olimpia miatt a világ figyelme rá szegeződik majd.
Szakértők különböző véleménnyel vannak arról, hogy mit hoz majd a városnak a 2012-es Nyári Játékok, a Horwath Consulting elemzői mindenesetre biztosak abban, hogy egyetlen szoba sem marad üresen az olimpia idején. Idén 4000-rel, a teljes londoni kínálat 3,8 százalékával gyarapodik a szobaszám a fővárosban főként a budget, valamit a négy- ötcsillagos kategóriában.
A vidéki hotelek is némileg profitálhatnak a világraszóló sporteseményből, azonban az ő sorsuk sokkal inkább a brit GDP függvénye. A vidéki házak legtöbbje nagyban függ a helyi corporate kereslettől, amely a közszféra dolgozóira szánt kiadások folyamatos kurtításával tovább esik majd. Ezenkívül a brit családok életszínvonala 30 éves mélypontra süllyedt, ami nem kedvez a belföldi turizmusnak.
London továbbra is számíthat befektetői aktivitásra, a vidék azonban sokkal kevésbé. Az ottani hotelek kilátásait ráadásul tovább rontja, hogy a bankok mérlegük javítása érdekében sokszor nyomott árakon igyekeznek megválni a bedőlt hiteles szállodai ingatlanoktól, melyek főleg vidéken találhatók.
A brit banki környezet általánosan 50-60 százalék közötti hitelfedezeti rátát, magas hitelelbírálási és szolgáltatási díjakat követel meg a beruházóktól, így leginkább a magas nettó értékű egyéni szállodáknak és a tengerentúli dúsgazdag készpénzes vevőknek áll a zászló. A gyenge font is az utóbbiaknak kedvez, de előnyhöz juttatja a bedőlt hotelekre vadászó helyi vállalatokat is.
Franciaországban tovább nőnek az átlagárak
A francia szállodások a 2010-es jó foglaltsági mutatókra alapozva tavaly megemelték az átlagárakat a felső kategóriás házakban, így éppen annyival nőtt a RevPar mint az azt megelőző évben, még úgy is, hogy az alacsonyabb kategóriájú szállodák nem muzsikáltak túl jól. 2012-re országos szinten 3-4 százalékos növekedést prognosztizálnak a RevParban az átlagárak további emelkedésére és a Párizs iránti kereslet növekedésére alapozva.
A francia főváros kevésbé szenvedi meg a válságot, emelkedik tengerentúli utasainak száma, azon belül is az egyre jobban költő kínaiaké. A banki környezet azonban itt sem túl kedvező a szállodaipari befektetők számára, ami a 6 százalékos, 12-15 éves futamidejű kamatokat és a 40-50 százalék között elvárt tőkeellátottsági mutatót illeti. Ezenkívül a francia kormány azt tervezi, hogy az élelmiszerek és italok áfáját 5,5-ről 7-re emeli.
Több turisztikai dolgozó Németországban
Németországban tavaly a vendégéjszakák számával együtt nőtt az árbevétel, és az átlagáraikat is emelték a hotelek. A szállodások a növekvő bevételeiket nemcsak eszközökre, hanem munkaerőre is költötték, így az ágazatban tavaly 7000-en dolgoztak, többen mint az azt megelőző évben.
Ez az elemzők szerint részben az új idegenforgalmi adónak köszönhető, amelyet Münchenben tavaly, Aachenben, Hamburgban, Lübeckben és Brémában idén, Berlinben pedig jövőre vezetnek be.
A német szállodapiacon működő nagyvállalatok 70 százaléka kapott, a vonzó befektetési partnereknek járó Blue Chip besorolást. Ezek a cégek 15-20 százalékos növekedést értek el a RevPar-ban. Németországban a szobáknak mindössze 26 százaléka tartozik nemzetközi láncokhoz. A multik részesedése a jövőben biztosan nőni fog, mivel egyre több márkafüggetlen ház igyekszik csatlakozni valamelyik lánchoz pozíciójának megerősítése és piaci részesedésének növelése érdekében.
A legújabb trendek azt mutatják, hogy három szegmens fejlődik töretlenül a német turizmusban: a (központi fekvésű, tiszta, modern, de kevés járulékos szolgáltatást kínáló) budget szállodák szegmense, a medical wellness, valamint a tengeri és folyami hajózás. A legutóbbi növekedését némiképp visszavetheti, hogy 2012 január 1-jétől 7 helyett 19 százalékos áfa terheli.
A német szállodapiacon 2013 végén új koncepcióval jelenik meg a Lindner Hotels, amely 4 csillagos házakat kínál majd üzleti és városlátogató turistáknak. A szobák a legújabb kommunikációs technológiákkal lesznek felszerelve, hiányzik azonban majd belőlük a recepció, a lobby és az étterem.
Spanyolország: sikerév volt 2011
Más országokhoz hasonlóan Spanyolország is ébredezik Csipkerózsika-álmából. A 2009-es mélypont után 2011-ben történtelmének 3. legjobb eredményét aratta a 20,9 millió látogatóval. A turizmus egyébként szó szerint húzóágazat az ország kilábalásában a válságból. A szállodaiparban tavaly újra megélénkültek a beruházási ügyletek: az első hónapban 15 hotelprojekt fejlesztéséről született döntés 400 millió euró értékben, ez az előző évi nagyságrend 75 százaléka. 2012-re javuló mutatókat várnak a szakemberek, amelyben nagy szerep jut állítólag a condominium szegmens fejlődésének.
Annak ellenére, hogy Olaszország gazdasága különösen megszenvedi a globális recesszió hatásait, az ország szállodaipara 2011-ben az összes mutatót tekintve javulást könyvelhetett el. Ez köszönhető volt többek között a nagy tömegeket vonzó eseményeknek, mint például a köztársaság fennállásának 150 éves évfordulója vagy II. János Pál pápa boldoggá avatása, amely önmagában több mint egymillió külföldi vendéget vonzott. A 2011-ben több olasz városban bevezetett idegenforgalmi adó nem vetette vissza a külföldiek utazási kedvét és az ország olyan kulcsfontosságú úti céljai mint Róma, Velence, Milánó és Firenze nagyléptékű gyarapodást értek el nemcsak a foglaltság, hanem a napi átlagárak tekintetében is.
Az ágazat az idei évvel kapcsolatban is bizakodó: a kormányváltástól a belföldi utazási kedv élénkülését remélik, a beutazási kedv növekedését pedig már tapasztalják. Az olasz gazdaság szorult helyzetében tárt karokkal várja a külföldi beruházókat és ez a szállodaiparra is igaz, ahol a nemzetközi láncok 6 százalékos részesedése az ország legnagyobb versenytársaiéhoz viszonyítva (Franciaország 31 százalék, Spanyolország 22 százalék) elenyésző. A vegyes képet mutató férőhelykínálat bőven hordoz még lehetőségeket mind a beruházók mind az üzemeltetők számára – állíptják meg az elemzők, akik a műemléképületek szállodákká való átalakításában is látnak fejlődési potenciált.
Dübörgő Skandinávia
Európa legvidámabb barakkja továbbra is Skandinávia, ahol tavaly a térség legnagyobb (Bella Sky Comwell, Koppenhága) és a legmagasabb (Scandic Victoria Tower, Stockholm) két szállodáját adták át. A RevPAR Norvégiában, Svédországban és Dániában valamint azok fővárosaiban egyaránt növekedett, akárcsak – legalábbis az előzetes adatok szerint – a napi átlagárak és a foglaltság. A RevPar Stockholmban két számjeggyel nőtt.
Skandinávia legnagyobb szállodavállalata, a Nordic Choice Hotels kivonul a dán piacról, házait a térségben ismert First Hotels veszi át. Az eurozóna válsága elkerüli ugyan a kiugróan muzsikáló térséget, de a helyi valuták árfolyamának erősödése miatt lehet némileg tartani a beutazás visszaesésétől és a kiutazás erősödésétől a belföldi turizmus rovására. Mindezek ellenére a repterek és a kikötők a kereslet növekedésével számolnak, a szállodások pedig a foglalkoztatottság emelésére és további beruházásokra készülnek.
A nemzetközi láncok tovább növelnék piaci részesedésüket a térségben. A helyi hoteltulajdonosok és bankok azonban vonakodnak az üzemeltetési szerződések kötésétől legalábbis a fővárosokon kívül.
Folyamatos beruházások Hollandiában
Hollandiában is folytatódott a 2008-as hullámvölgyből való kilábalás, az év második felében azonban már az eurókrízis felhői árnyékolták be a holland gazdaság egét. Idén, ahogy már tavaly év végén is várhatóan a GDP növekedéséhez igazodik majd a RevPar-é, az előbbi pedig a vártnál (1,7 %) alacsonyabb lesz az elemzők szerint: 1 százalékos, ha nem üt be újabb válság. Ezzel egyidőben a szállodai férőhelyek száma folyamatosan nő: a tulipánok országában szinte minden napra jut egy bejelentés valamilyen szállodai beruházásról, amelynek elsősorban Amszterdam a helyszíne, ahol már tavaly is 1000 új szállodai szobát adtak át, és az ötcsillagos szegmensben számos felújítás történt.
Folytatódik a negatív árverseny Írországban
Az ír ágazat az utóbbi években számos problémával küzdött: 2006 és 2009 között jelentős túlkínálat alakult ki a piacon, a helyzetet pedig súlyosbította a tengerentúli látogatók számának hirtelen visszaesése. Ezt a belföldi utazók megnyerésével igyekeztek ellensúlyozni a szállodák, azonban úgy egymás alá ígértek az árérzékeny írekért, hogy a lefelé húzó árspirálból azóta sem győznek kikecmeregni. A nyomott átlagárak miatt jelentősen romlott az ír szállodaipar jövedelmezősége, olyannyira, hogy mára számos ház vált fizetésképtelenné, és az ingatlanok 11 százaléka a hitelezők kezébe vándorolt. Ez a mérték az idén várhatóan tovább nő.
Sok ír szállodaüzemeltető kapva kap az alkalmon és átveszi a bedőlt hotelek üzemeltetését, míg a nagy nemzetközi márkák (pl. Marriott, Hilton, Starwood) mérsékelték jelenlétüket az ír piacon. Ezzel együtt a tavalyi évben minden hónapban emelkedést tapasztaltak az átlagárakban és a foglatságban a dublini és cork-i házak, jóllehet, a többi vidéki városban tovább fog tartani a kilábalás. A vendéglátás és a szálláshelyszolgáltatások áfájának csökkentése (13,5 helyett 9 százalék) a vízumkönnyítés több tengerentúli piac (pl. India, Szaud-Arábia, Oroszország) számára, a brit turisták megcélzása, valamint a londoni olimpia mind olyan tényezők, amelyek növekedéssel kecsegtetnek az ír szállodások számára 2012-ben.
Oroszország: fontos a helyi viszonyok ismerete
A számos európai versenytársánál biztosabb lábakon álló, energiahordozókban bővelkedő Oroszországban az átmeneti megtorpanás után tavaly ismét felvirágzott a szállodai beruházások piaca. Moszkvában és a főbb nagyvárosokban nagy ütemben bővült a luxus kategória, akárcsak a középkategóriás szegmens, olyan nemzetközi márkákkal mint a Park Inn, a Courtyard by Marriott, az Ibis és a Novotel. A 800 000 fő fölötti városokban, mint Jekatyerinburg, Kazan és Samara a középszegmens már túlkínálattal fenyeget. A 150 000-es kisvárosokban azonban még mindig bizonyítottan nagy a kereslet az orosz üzleti utazók részéről. Jóllehet a nemzetközi láncok szívesen bővítenék az országban portfóliójukat, a főbb szerep továbbra is a helyi befektetőknek jut. Ez nem véletlen, hiszen számos beruházás vérzett már el a helyismeret hiánya miatt. A Horwath Consulting azt javasolja a külföldi, de még az orosz befektetők számára is, hogy feltétlenül keressenek egy helyben lévő, megbízható orosz partnert, aki az ottani szabályozások és üzleti viszonyok útvesztőiben biztos kézzel kormányozza majd projektjük hajóját. A szállodai befektetői kedv legnagyobb kerékkötője, hogy kevés helyi és nemzetközi bank hitelez oroszországi befektetések számára, vagy ha igen, csak nagyon magas kamatra. A Horwath Consulting (HC) elemzői szerint vonzóbbá tenné a turisztikai befektetők számára az országot a vízumkönnyítés valamint a piacnyitás további diszkont légitársaságok számára. Az előbbire egyébként már tett ígéretet az orosz kormány a Szocsiban megrendezésre kerülő 2014-es Téli Olimpiára, valamint a 2018-as Futball Világbajnokságra készülődve.
Rekordév közeli lengyel eredmény
A lengyel gazdaság stabilitásának, a fizetőképes belföldi kereslet növekedésének, valamint az ország uniós elnökségének köszönheti többek között a lengyel szállodaipar, hogy 2011-ben a házak foglaltsága, a napi átlagárak és a RevPar egyaránt elérték, de legalábbis megközelítették a minden idők legsikeresebb évének számító 2008-as év eredményeit. Idén a helyzet várhatóan tovább javul, lévén, hogy Lengyelország Ukrajnával együtt a 2012-es Futball Európabajnokság házigazdája. Erre az évre 6000 új szoba kerül piacra 70 létesítményben, ami 8 százalékos növekedést jelent a szobák összkínálatában.
Az új szobák fele a nagyvárosokban nyílik, jelentős részük nemzetközi szállodaláncok irányítása alatt. Sok már működő lengyel tulajdonú szálloda előszeretettel csatlakozna nagy láncokhoz. A HC elemzői szerint a Hilton, a Best Western, az LHG, az Accor és az Intercontinental márkák jelennek majd meg a franchise üzemeltetésű hotelek piacán elsősorban alacsonyabb árkategóriájú terrmékeikkel, és piacra készül lépni a német Motel One futurisztikus low budget szállodáival. A vidéki kapacitás hasonló mértékben fejlődik mint korábban, a házak profilja azonban más jellegű: a konferencia, valamint condo hotelekre van igény.
Javulásnak indult teljesítmények
Horvátország 2013-ban csatlakozik az Európai Unióhoz, így a 2011-es sikerév után idén további növekedést jósolnak szállodaipara számára. Déli szomszédunk igyekszik megteremteni a kedvező feltételeket az ágazat gyarapodásához, ennek köszönhetően idén számos hotelt nyitnak nagy nemzetközi márkák főként Zágrábban és a tengerparton (az Isztrián, Splitben és Dubrovnikban). A Hilton számára tűnik a legvonzóbbnak a friss uniós terjeszkedés.
Romániában a túlkínálat miatt nagy harcot vívnak egymással a szállodák a jövedelmezőségért. A városi házak foglaltsága észrevehetően javult, elérte az 52 százalékot, míg a napi átlagárak a 2010-es szinten rekedtek. Idén elsősorban szintén a foglaltság terén várható növekedés. Új beruházásokban nem bővelkedik szomszédunk, néhány fejlesztés várható például Kolozsváron és Brassóban.
A bolgár szállodaiparba két évvel ezelőtt gyűrűzött be a válság és jóllehet, azóta a foglaltság némiképp nőtt, a napi átlagárakban még mindig nem mutatkozik jelentős javulás, így a márkafüggetlen szállodák nagy részénél jelentősen romlott a jövedelmezőség. A városi szállodákban 2011-ben 30 százalékkal kevesebb vendégéjszakát töltöttek el, mint az azt megelőző évben. Az adózási morál javítása és a szürkegazdaság kifehérítése továbbra is megoldásra váró problémák az országban. Számos nagyvállalat – köztük a Hilton, a Meliá és az Accor készül házakat nyitni Bulgáriában a közeli jövőben.
Montenegróban is folytatódik a kilábalás. 2011-ben az előzetes adatok alapján 10 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma. 2012-ben több nagyléptékű, évekig tartó, turisztikaifejlesztés is indul Tivatban, Lusticában és Sveti Marko szigetén.
Szerbiában javultak tavaly a mutatók mind a foglaltság mind az árak terén. Az ország turizmusfejlesztése elsősorban Belgrád és néhány nagyobb város üzleti turizmusára fókuszál, a közeljövőben azonban számos spa szolgáltatásokat és hegyvidéki üdülőszálloda fejlesztése fejeződik be (pl. Stara Planina, Kopaonik) illetve kezdődik. Ezenkívül a fővárosban számítanak még nagy nemzetközi márkák terjeszkedésére.
A fővárosban Kisinyovban töltik el a moldáv vendégéjszakák 80 százalékát, és a legfontosabb kereslet a MICE piacról mutatkozik. A válság legmélyebb éveiben (2008-2009) a napi átlagáralk 15, a foglaltság 10 százalékkal zuhant. Idén tovább folytatódik a konszolidáció, a szállodások a magasabb árak érvényesítésében reménykednek. (turizmusonline.hu, Tóth Réka Anna)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >