Mindentudó informatika a boltokban
Az FMCG cégek számára fontos a hatékonyság. Megfontoltan döntenek egy-egy informatikai beruházás előtt, és elsődlegesen hatékonyságuk növelését tartják szem előtt. A következő befektetési hullámot a törvényi szabályozás hozza, de hamarosan több áruházban is megismerkedhetünk az IT újdonságokkal.
Rengeteg technológiai újdonság áll az FMCG cégek részére: legyenek azok már elterjedőben lévő automata kasszák vagy az 1-2 éve megjelent, a gyors elemzéseket lehetővé tévő memória alapú adatbázisok. A cégvezetők óvatosan döntenek, de már megjelent az a réteg, aki számára a vállalkozás egy jól működő, informatikával támogatott gépezet.
Online pénztárgépek után automata kasszák
– Az elmúlt egy év az online pénztárgépekről szólt, amely nekünk nagy leterheltséget, az ügyfeleinknek pedig jelentős beruházást jelentett – mondja Kozma Éva, a Szintézis Informatikai Zrt. kereskedelmi üzletág igazgatója. Ennek hatására, véleményük szerint megnő az érdeklődés az automata, azaz önkiszolgáló pénztárgépek iránt is. Az automata kassza előnyei között említhető, hogy akár 4-6 darab eszköz is elfér egy hagyományos pénztárgéppult helyén, továbbá nem hibázik, nem fárad el, csak teszi a dolgát. Az így felszabadult munkaerőt a jobb és minőségi kiszolgálásra lehet átcsoportosítani.
Bessenyei István, a Laurel cégcsoport tulajdonos-ügyvezetője felidézte, hogy Magyarországon éles üzemben a Tesco vágott bele először hasonló projektbe. Úgy véli, mások is tanulnak a példájukból, mert a dolog bizonyítottan előnyös és megtérül. A cég több lánccal folyamatosan tárgyal, és nagyon rövid időn belül országszerte meglesz az áttörés.
Bessenyei István hangsúlyozta, hogy ezekből az eszközökből van, amelyik gyártó a 6. generációnál tart. Használatuk mára kockázatmentes, még megtérülési garanciákat is adnak rájuk. Ez ma az egyik legjobban kalkulálható retail- befektetés, nagyjából 1,5-2 éves teljes megtérüléssel. És minden aggodalommal ellentétben, a készlethiányok az önkiszolgáló kasszák használatával nem növekedtek, hanem csökkentek.
Madarász Jenő, az Alt-Cash ügyvezető igazgatója szerint újabb beruházási hullámot a kereskedők részéről törvényi előírás generál, hisz az adóhatóság tervezi nagyjából 75-80 ezer szolgáltató számára kötelezővé tenni az online pénztárgép használatát, melyhez a vállalkozók kormányzati támogatást is igénybe tudnak majd venni.
– A gyártók felkészültek a megnövekedett forgalomra, és három hónap alatt ki is tudják szolgálni az igényeket – mondja Madarász Jenő.
A mostohagyermek
– Az informatikai fejlesztések a kereskedő cég életében sokáig mostohagyermeknek számítottak, mert látszólag nem járulnak hozzá az értékesítés sikerességéhez – mondja Matolcsi Tamás, az SAP megoldásokkal foglalkozó OnLiveIT ügyvezető igazgatója.
Ez a tendencia határozottan megváltozott az elmúlt időszakban. A beszűkült piaci lehetőségek olyan kiaknázatlan területek felé fordították a cégvezetők figyelmét, melyeket korábban elhanyagoltak, ráadásul azok a technológiák melyek korábban csak a nagyvállalatok számára voltak hozzáférhetőek, ma már megfizethetőbbé váltak.
Ezek következtében megjelent a cégeknek egy olyan köre, akik már nemcsak szükséges rosszként tekintenek az informatikára, hanem mint egy eszközre, amely hatékonyabbá teszi a működést, illetve új csatornákat nyit a fogyasztók felé. – Egyre több probléma merül fel a webáruházakkal kapcsolatban – hívja fel a figyelmet Matolcsi Tamás. Több forgalmazó amellett, hogy a szokásos csatornákon keresztül is értékesít, megnyitotta saját online áruházát is. Azok, akik ezt már korábban megtették, ma már szembesülnek azzal, hogy a megnövekedett forgalom automatizált készlet- és árfrissítést, rendelésfeldolgozást igényel. Azonban nemcsak a volumen változott az elmúlt években, hanem a vásárlói szokások is: napjainkban sokkal többen használják mobiltelefonjukat, tabletjüket vásárlásra, mint korábban, így szükség van ezekre a készülékekre optimalizált weboldalakra. A cégek részéről is elvárás, hogy a területi képviselők, a helyszínről is elérjék a rendelési, pénzügyi információkat.
Polccímke-megoldások
– Számos, a kereskedelmi feladatokat megkönnyítő IT megoldás került az elmúlt egy évben piacra a Szintézisnél – ismerteti Kozma Éva. – Az érintőképernyős gyorskasszáknak és a velük együtt használható, biztonsággal olvasó pultszkennereknek köszönhetően, nagymértékben javul a kassza áteresztő képessége. Az árazást, a vevőtájékoztatást, a promóciót, a fogyasztóvédelmi elvárásoknak való megfelelést és számos logisztikai feladatot pedig egyetlen eszközünkkel, a PRICER Elektronikus Polccímke Rendszerével oldhatják meg a boltvezetők.
A multifunkciós mobil adatgyűjtő támogatja a raktári folyamatokat, egyszerűbbé teszi a leltárt, a rendeléseket és bevételezéseket. Továbbá szintén az elmúlt egy év kedvelt újdonsága a vevői hűségprogramokhoz integrált árellenőrző, amelyen a kiemelt vásárlók előre láthatják saját árkedvezményeiket.
E-bevásárló lista
Tavaly december óta kötelező az élelmiszerek összetételének, valamint a termék egyéb adatainak megjelenítés. Erre egyik megoldásuk a Bizerba Mérleg Hungária Kft.-vel közösen fejlesztett vonalkódos címkézős mérleg. Azoknál a partnereknél, ahol már adott a Bizerba mérleg, a fejlesztés rövid időn belül kivitelezhető. Másik megoldás a már említett PRICER polccímke rendszer.
A Szintézis rengeteg újdonsága közül egyik az E-bevásárlólista. Ezt a listát a vevő már otthon elkészítheti, a boltban pedig navigáció segítségével felgyorsítható és kényelmesebbé tehető a vásárlás.
– Az üzlet részére is hasznos az alkalmazás, mert nagyon sok információt kap a vásárlók szokásairól, így célzott üzeneteket tud küldeni az okostelefonra, ami új távlatokat nyit a promóció területén – mondja Kozma Éva.
Adatgyűjtős vásár
Bessenyei István a Laurel informatikai újdonságai közül kiemelte a nagy tudású mobil eszközöket, adatterminálokat, olvasókat – az informatika mobilizációjával nem az árut hordják a számítógéphez, hanem fordítva, méghozzá kompromisszumtól mentes, mindentudó gépet visznek be a raktárba, eladótérbe. Az új típusú mérlegek pedig már elsősorban informatikai eszközökké alakultak át, melyek mellesleg mérni is tudnak. A bolti háttérrendszerrel integráltan működnek, azonosítják a termék nevét, képét, és számos keresztértékesítési lehetőséget rejtenek. Felismeri a rátett terméket, és az alapján nyomtatja a címkét.
Fontos újdonságnak említette a Laurel vezetője az adatgyűjtős vásárlást is, amikor a törzsvevő vesz egy mobil szkennert, azonosítja magát kártyájával és minden árut beszkennel, amit a kosárba tesz, a kasszánál csak fizetnie kell. Ehhez akár termékenként ajánlást is tehet a rendszer. A szakma már megtalálta a választ a biztonsági kérdésekre is. Ahol bevezették, nem nőtt a hiány, a vevők viszont nagyra értékelik, és a kasszazónát is gyorsítja.
Bessenyei István meglátása szerint a kereskedelemben elsődlegesen a hatékonyság a fontos. A gépek rengeteg munkát levesznek a kereskedők válláról.
Az informatika nem költségtényező
– Amikor egy informatikai rendszert telepítünk egy adott boltba, akkor közösen a kereskedővel együtt ülünk le gondolkodni – ismerteti Madarász Jenő. Veszik az áruház térképét, lerajzolják, hogy a vásárló milyen utat jár be a boltban, és ennek alapján teszik meg javaslatukat. A tulajdonost először a költségek érdeklik. Az árral kapcsolatos kérdés után fogalmazódik meg a második fontos kérdés: megéri egyáltalán? Az ügyvezető igazgató szerint informatikai eszközök tekintetében hét éves csereciklussal kell számolni, a periódus a tervezett bevételének 1 százalékát érdemes informatikai megoldásra költeni.
Fontos lenne, ha a vezetők fejében megváltozna a felfogás, és költségtényező helyett befektetésként tekintenének az informatikára. Ha az alkalmazottnak nem kell naphosszat az árazógéppel foglalkoznia, akkor helyette figyelni tud a vevőkre, igényeikre.
Az ügyvezető igazgató szerint nem nőtt a boltokban az elmúlt időszakban az érdeklődés az informatikai eszközök iránt. Nagyobb a nyitottság ezen a téren a szomszédos Horvátországban, Romániában – nem egyszer ezekben az országokban megtelepedett boltláncokon keresztül jut el az informatikai megoldás a hazai boltba. Úgy gondolja, a kereskedőknek váltani kellene, át kellene lépniük az árazógépek és az árcímkék világából egy modernebb világba. Hiszen léteznek, és a gyakorlatban is működnek már olyan rendszerek – például az Amerikai Egyesült Államokban – ahol már a kínai beszállító partner is valós időben látja, mennyi fogyott a boltban az adott termékből, tudja, mikorra várható az újabb rendelés, és a termelést ehhez igazítja.
A vállalat egy gép
A mobil informatika nem csak a házon kívül terjed, jelzi Matolcsi Tamás. Sok ügyfelük döntött nemrég úgy, hogy a belső logisztikai folyamatokat támogatja informatikai eszközökkel, így a rendelések kiszolgálását, árubevételezést, de akár a leltározást is kézi vonalkódolvasó terminálok segítségével végzik. Ezen a területen a következő áttörés az automatizált raktárak és az RFID jelentik, melyek szélesebb körű elterjedéséhez azonban még szükséges, hogy a technológia olcsóbban legyen elérhető.
Matolcsi Tamás úgy látja, hogy van egy rétege a professzionális cégvezetőknek, akik már nemcsak jó szakemberei a saját területüknek, hanem úgy tekintenek az irányított vállalatra, mint egy gépre, melyet folyamatosan karban kell tartani, akik keresik az új lehetőségeket, hogy olyan szituációkat teremtsenek, ahol győzedelmeskedni tudnak a konkurenciával szemben.
Jönnek a memória alapú adatbázisok
Számukra újdonság a memória alapú adatbázis, amely 1-2 éve jelent meg és áll robbanásszerű elterjedés előtt. Ebben az esetben az előnyök a pontos és gyors információkból fakadnak. Minden akkor és ott van, amikor és ahol szükség van rá. Már nem kell várni a kimutatásokra, elemzésekre, hanem az előre definiált lekérdezések azonnal a legpontosabb információkat szolgáltatják, legyen szó akár vezetői riportokról, akár rendelések rögzítéséről, vagy kiszolgálásáról.
Régi mondás, hogy az információ hatalom. Ma már azonban egy kicsit mást (is) értünk alatta. Korábban csak annyit jelentett, ha sikerült valami bennfentes információt megtudnunk, akkor élni tudtunk vele. Ma már sokkal inkább azt jelenti, hogy a meglévő adatokból következtetéseket, ne adj isten, trendeket tudjuk kimutatni. – Ezen a területen úttörőnek számít a SAP HANA rendszer, ami szó szerint bárki számára elérhető, hisz akár jelentősebb beruházás nélkül, felhős infrastruktúrában is elérhető a SAP Business One kis-középvállalati ügyviteli rendszer, amely teljes mértékben kiaknázza a platform lehetőségeit – zárja gondolatait Matolcsi Tamás.
Vass Enikő
Kapcsolódó cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Magyarországon az első brownfield megközelítésű RISE with SAP bevezetést hajtották végre sikeresen az Alteonál
Az Alteo Nyrt., Magyarország vezető megújulóenergia vállalata, sikeresen befejezte az…
Tovább olvasom >8 millió palack szeszesital és 225 visszaváltó automata várja a vásárlókat
8 millió palack, illetve doboz alkoholos itallal készült a Tesco…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új irány a haszonjárműveknél: a Transporter és az ID. Buzz formabontó újdonságai
A Volkswagen Transporter hetedik generációja újraértelmezi a klasszikus haszonjármű fogalmát,…
Tovább olvasom >Rekordösszegű adomány a P&G paralimpikonokat támogató kampányában
Több mint húszmillió forint gyűlt össze A Mindennapok Bajnokai elnevezésű…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >