Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd USD értéket, és az iparág 2024 és 2029 között folyamatosan növekszik. Az Euromonitor International friss kutatása rávilágít a legfontosabb változásokra és növekedési irányokra, amelyek meghatározzák az iparág jövőjét.
A cikk a Trade magazin 2025/5. lapszámában olvasható.
A leggyorsabb növekedést LatinAmerikában tapasztalhatjuk. Észak-Amerika és Nyugat-Európa továbbra is a legnagyobb piacokat jelentik, míg Ázsia–Csendes-óceán és a Közel-Kelet is jelentős bővülést mutat.

A gazdik egyre inkább az emberek számára is fontos táplálkozási szempontokat részesítik előnyben kedvenceik étrendjében, ami tovább erősíti a kisállatok humanizációjának trendjét
Fő trendek a kisállatgondozásban
Prémiumizáció, humanizációval
A prémium kisállateledel- és -ápolási termékek iránti kereslet folyamatos növekedésének oka, hogy a gazdik egyre inkább emberi szintű gondoskodást kívánnak biztosítani házi kedvenceiknek. A funkcionális, egészségmegőrző eledel, a speciális étrendi megoldások (pl. gabonamentes, hipoallergén tápok) és az állatorvosi ajánlásra kapható termékek piaca 2024 és 2029 között jelentősen növekszik majd.
Különösen nagy növekedést mutattak az olyan jellemzők, mint a magas fehérjetartalom, a jó vitaminforrás és az antioxidáns-tartalom, amelyek a prémiumizáció és a tudatos táplálás iránti igényt erősítik. A bélflóra egészségét támogató és omega-3 zsírsavakat tartalmazó eledelek népszerűsége is növekedett, míg a probiotikumokat tartalmazó és kiegyensúlyozott táplálkozást biztosító termékek is stabil keresletet mutattak.
Megfizethetőség és a saját márkák bővülése
A kisállateledel-piacon egyre erősebben jelentkezik a polarizáció a prémium és az árérzékeny fogyasztók között. A prémium szegmens folyamatos növekedése annak köszönhető, hogy a vásárlók egy része nem hajlandó kompromisszumot kötni a minőségben, ezért a magasabb árak ellenére is kitartanak a prémium márkák mellett. Ugyanakkor az árérzékeny vásárlók körében egyre inkább a saját márkás és regionális márkák válnak népszerűvé, mivel ezek megfelelő ár-érték arányt kínálnak. A középkategóriás márkák is reagálnak erre a trendre: egyre több prémium jellemzőt építenek be (pl. funkcionális összetevők, új fehérjeforrások), hogy vonzóbbak legyenek a prémiumra váltani kívánó fogyasztók számára.
Érdekesség, hogy a diszkontláncok közben folyamatosan bővítik kisállateledel-kínálatukat: az ALDI különösen Ausztráliában és Európában fektet be ebbe a szegmensbe, prémium jellemzőkkel ellátott saját márkás termékeket is bevezetve. A helyi és regionális márkák szintén erősödnek, így a piac egyre szélesebb választékot kínál az árérzékeny, de minőségtudatos vásárlók számára.
Az e-kereskedelem térnyerése, előfizetéses modellekkel
Az e-kereskedelem a kisállatgondozási piac leggyorsabban növekvő értékesítési csatornája, amely 2019 és 2024 között 23%-os éves növekedést (CAGR) ért el. A digitális térben egyre nagyobb szerepet kap a social commerce és a quick commerce, amely lehetővé teszi a gyors és kényelmes vásárlást. A fogyasztók egyre inkább az előfizetéses modellek és az automatizált rendelési lehetőségek felé fordulnak, hogy rendszeresen, utánajárás nélkül biztosítsák kedvenceik számára az alapvető termékeket.
Emellett a vásárlói szokások változását az is befolyásolja, hogy a digitális ajánlórendszerek és az online hűségprogramok egyre nagyobb szerepet kapnak az ügyfélmegtartásban.

Változó növekedési dinamika, amely a nedves kutya- és macskaeledeleknél a prémium szegmensnek kedvez
Etikus fogyasztás
A fenntarthatóság szerepe a kisállatgondozásban egyre hangsúlyosabbá válik, azonban a fenntartható termékek aránya még mindig alacsony a piacon. Az iparág a fenntarthatósági attribútumokat illetően más szektorokhoz képest a leggyorsabban növekvők közé tartozik.
A márkák különböző innovációkkal próbálnak megfelelni a fenntarthatósági igényeknek. Például az alternatív fehérjeforrások, mint a növényi alapú kutyatápok és a laboratóriumban előállított húshelyettesítők egyre nagyobb figyelmet kapnak. A csomagolás terén is látható fejlődés: a Prime 100 Ausztráliában új prémium kutyatápját Tetra Pak Recart csomagolásban dobta piacra, míg a Canidae az Egyesült Államokban újratölthető eledeltartó állomásokat vezetett be a Petco üzleteiben.
Az adatok azt mutatják, hogy bár a fenntarthatósági megoldások még nem dominálnak a piacon, a fogyasztói kereslet növekedése és a márkák fejlesztései előrevetítik, hogy a következő években egyre nagyobb szerepet kapnak a környezetbarát kisállattermékek.
Mindent a macskának?
A globális kutya- és macskaeledel-piac 2022 és 2024 között árkategóriánként eltérő növekedést mutat. Legtöbb esetben a középkategóriás (mid-priced) és prémium szegmensek teljesítettek a legjobban. A középkategóriás és a prémium száraz macskaeledel, illetve a prémium nedves kutya- és macskaeledelek fejlődése kiemelkedő. A nedves kutyaeledel piacán azonban az alacsony árkategóriás (economy) termékek esetében visszaesés tapasztalható.
A trendek egyértelműen azt mutatják, hogy a fogyasztók egyre inkább a minőségi, egészségtudatos és funkcionális táplálékokat keresik kedvenceik számára. Ennek eredményeként a középkategóriás márkák is egyre több prémium jellemzőt (pl. funkcionális összetevők, speciális fehérjeforrások) integrálnak termékeikbe, hogy lépést tartsanak a prémiumizáció irányába elmozduló fogyasztói igényekkel.
Okoseszközök a mentális és fizikai jólétért
A kisállatok fizikai és mentális jólétére irányuló termékek és szolgáltatások iránti kereslet jelentősen nő. Az okosnyakörvek és viselkedést figyelő eszközök piaca jelentős növekedést mutat, míg a stresszoldó kiegészítők és interaktív játékok eladásai is bővültek az elmúlt évben.
Értékesítési csatornák és a jövőbeli kilátások
A hagyományos kiskereskedelmi csatornák továbbra is fontos szerepet töltenek be a kisállatgondozási piacon, azonban a fogyasztók vásárlási szokásai jelentős változáson mennek keresztül. A vásárlók több csatornát használnak párhuzamosan, vagyis nem feltétlenül ott vásárolják meg a terméket, ahol először találkoznak vele. Ez a jelenség egyre nagyobb kihívás elé állítja a márkákat és kiskereskedőket, hiszen fontos, hogy minden csatornán jelen legyenek, és megfelelő vásárlási élményt biztosítsanak.
A hagyományos élelmiszerüzletek továbbra is a legnagyobb értékesítési csatorna a kisállateledelek piacán. Ugyanakkor a prémium és specializált termékek iránti kereslet egyre inkább a kisállatszaküzletek felé tereli a fogyasztókat, ahol szélesebb választék és szakértői tanácsadás érhető el. Így ez a csatorna a második legdinamikusabban növekvő (CAGR 9%) a 2019–2024-es periódusban. Az e-kereskedelem térnyerése is folytatódik, amit a fiatalabb generációk digitális térben való aktivitása és a gyorskereskedelmi modellek térhódítása is erősít.
Ebben a komoly versenyben érthető, hogy egyre több innovatív megoldás jelenik meg a fogyasztók elérésére. A kisállatszaküzletek élményalapú megközelítéssel próbálnak hűséget építeni, jó példa erre az indiai Zigly Halloween Karneválja, ahol a gazdik beöltöztethetik kedvenceiket és interaktív programokon vehetnek részt. A kiskereskedelmi láncok is aktívan befektetnek a kisállatpiacba, ahogyan azt a Target „The Cuddle Collab” limitált kisállat-kiegészítő kollekciója is mutatja.
Ezzel párhuzamosan a D2C (Direct-to-Consumer) márkák egyre gyakrabban keresik a szakboltokkal való partnerséget piaci részesedésük növelése érdekében: az Ollie az USA-ban a Petcóval, míg az Edgard & Cooper az Egyesült Királyságban a Fressnapf hálózaton keresztül terjeszkedik. Ezek az együttműködések és új értékesítési stratégiák azt mutatják, hogy a piac szereplői egyre jobban alkalmazkodnak a vásárlói igényekhez, kombinálva az élményalapú vásárlást, az online terjeszkedést és a prémium termékek népszerűsítését.
A piac jövőjét alighanem digitalizáció, a fenntarthatóság és a prémium termékek elérhetővé válása fogja meghatározni, miközben az AI-alapú megoldások és az egészségügyi adatok nyomon követése egyre nagyobb szerepet kap majd a jövő a kisállatgondozásában. //
Kapcsolódó cikkeink
Évente közel 40 különböző kereskedőnél vásárolnak az amerikai fogyasztók
A Circana friss kutatása szerint az amerikai háztartások egy éven…
Tovább olvasom >Parázs helyzet
Az elmúlt évek inflációs hatása és az alapvető szükségletek drasztikus…
Tovább olvasom >Mantova: Olasz ízorgia, fűszerekkel
A Fratelli Mantova BBQ termékcsalád új szintre emeli a grillezést. Egész évben, akár grillsütő…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hatezren vettek részt az Etesd az Eszed program Fenntarthatósági Kihívásában
Újabb mérföldkőhöz érkezett a Nestlé az Egészségesebb Gyerekekért és az…
Tovább olvasom >A fenntartható vásárlásért kampányol a SPAR Szlovéniában
Szlovéniában újabb lépést tett a SPAR a fenntarthatóság felé vezető…
Tovább olvasom >Évente közel 40 különböző kereskedőnél vásárolnak az amerikai fogyasztók
A Circana friss kutatása szerint az amerikai háztartások egy éven…
Tovább olvasom >