Minden szempontból meggyőzően teljesített az idei EuroCIS
A kiskereskedelem jövője a technológiáról és az innovációról szól, amelynek fókuszában a mesterséges intelligencia, a kasszazóna, az árubiztonság, az IT-infrastruktúra és a folyamatoptimalizáció áll. Az EuroCIS idén is kiemelkedően teljesített a látogatószám és a nemzetközi érdeklődés, valamint a kísérőrendezvények tekintetében egyaránt.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
Február 29-én zárult az EuroCIS, a kiskereskedelmi technológiai iparág vezető szakvásárának idei, nagy sikerű eseménye. A düsseldorfi vásárközpontba 95 országból több mint 13 500 látogató, valamint 41 országból 475-nél is több kiállító érkezett, hogy megismerje és megvitassa a kiskereskedelemben legújabban körvonalazódó innovációs és technológiai trendeket.
Az idén 15. alkalommal megrendezett EuroCIS még a 2019-es kiemelkedő eredményekkel zárult eseményt is túlszárnyalta mind a látogatók száma, mind pedig a nettó kiállítótér tekintetében, de a külföldről érkező és a döntéshozói pozícióban lévő látogatók aránya is jelentősnek bizonyult. A legerőteljesebben újfent a kiskereskedelmi szektor képviseltette magát valamennyi szegmensben.
– A rendezvény sikere rávilágít az éppen átalakulóban lévő szektor életképességének megőrzéséhez szükséges technológiai innováció stratégiai fontosságára – mondta el Michael Gerling, az EHI Retail Institute ügyvezető igazgatója.
Az idei EuroCIS vezető témája egyértelműen a mesterséges intelligencia alkalmazása volt a legkülönbözőbb területeken, hangsúlyozva, hogy számtalan, az eseményen bemutatott megoldás fókuszában a hatékonyság növelése és az ügyfélközpontúság állt. Ezt jól tükrözi például a kasszánál történő gyorsabb fizetést elősegítő megoldások magas száma, elsősorban az intelligens vásárlási és fizetési megoldások széles választékának köszönhetően. Mindezek alapjául a folyamatautomatizálás, valamint a nagy teljesítményű IT-infrastruktúra és a felhőalapú technológiák szolgálnak.
Az olyan megoldások, mint a részben vagy teljesen autonóm üzletek, az automatikus árufelismerés a mérlegeken és a kasszáknál, a kiszolgáló robotok, az energiatakarékos elektronikus polccímkék, az intelligens bevásárlókocsik, az interaktív kioszkok és kirakatok, a retail média rendszerek és a sokoldalú fizetési megoldások mind nagyon jól vizsgáztak.
Mesterséges intelligenciától az okos energiamenedzsmentig
Az esemény 6 fő téma köré szerveződött.
Szó esett a mesterséges intelligenciáról, amelyre támaszkodva valós idejű információk alapján optimalizálható a kiskereskedelmi működés;
valamint az ideális fizetési élményről, melynek kapcsán az okostelefonos mobilfizetés, a scan&go opciók, illetve az eladótérben történő mobilfizetés egyre nagyobb jelentőségre tesz szert, valamint az online és offline fizetési módozatok integrációjának további fejlődése várható.
A vevőközpontúságma már általánosan elterjedt: a kiskereskedők egyre inkább a fogyasztókkal való közvetlen kapcsolatra törekednek, hogy személyre szabott digitális élményeket kínálhassanak nekik – az online termékajánlások, digitális kuponok és elektronikus hűségkártyák mára már alapvetően kötelező eszközöknek minősülnek.
A connected retail, azaz kapcsolódó kiskereskedelem az omnichannel stratégiák és eszközök jelentős fellendülését hozta. Egyre népszerűbbek az olyan szolgáltatások, mint a click&collect, vagy a digitális hűségprogramok, és látszik, hogy a jövő a digitális és fizikai értékesítési csatornákon átívelő zökkenőmentes vásárlói úté.
A holnap üzlete a „seamless store”, azaz a zökkenőmentes vásárlás lehetőségét megteremtő, scan&go funkcióval, fejlett szenzoros technológiával és képfelismeréssel ellátott üzlet.
Intelligens energiagazdálkodás: legyen szó bár világításról, hűtésről, fűtésről, vagy éppen szellőzésről, az energiafogyasztás és az üzemeltetési költségek csökkentésében az intelligens felügyeleti eszközök és dashboardok használata segít.
A látogatók által nagyra értékelt programok mellett a Start-up hubban idén 16 résztvevő mutatta be friss ötleteit, a vezetett innovációs túrára feliratkozott látogatók pedig áttekintést kaphattak az EuroCIS-en megjelent legfontosabb innovációkról.
Kitüntetett technológiai újítások
Az EuroCIS egyik kiemelkedő eseménye a reta awards díjátadó volt, ahol az EHI idén 17. alkalommal prezentálta öt kategóriában a kiskereskedelemben bevezetett három-három legjobb technológiai megoldást(ld. keretes írásunkat).
Emellett az EHI és a Lebensmittel Zeitung a reta-díjasok technológiai partnereinek is odaítélték a „Top Supplier Retail” címet. A kitüntetettek között startupok, de globális szereplők is megtalálhatók, akik a reta zsűri szerint mind kiemelkedő mértékben járultak hozzá kiskereskedelmi partnereik megoldásaihoz.
Az értékes elismerést 2015 óta ítélik oda, és egyfajta minőséget képvisel a kiskereskedelmi technológiai iparágban.
Az EuroCIS legközelebb 2025. február 18–20-án kerül megrendezésre Düsseldorfban. //
2024-es reta awards díjasok kategóriánként
1. Legjobb vásárlói élmény
Eintracht Frankfurt (Top Supplier: Payfree)
Az Eintracht Frankfurt labdarúgóklub nyitotta meg a német labdarúgóliga első készpénzmentes szurkolói boltját. A 30 négyzetméteres üzlet minden Frankfurtban zajló mérkőzés alkalmával kinyit, és zökkenőmentes kártyás, illetve okostelefonos fizetés lehetőségét kínálja. Az RFID-címkével ellátott árucikkek a pénztárnál egy U-alakú szkenneren haladnak át a gyors, érintésmentes tranzakció érdekében.
Netto Marken-Discount (Top Supplier: Wanzl)
A Netto Marken-Discount a készpénzmentes vásárlási trendnek megfelelően új bevásárlókocsi-rendszert vezetett be. A vásárlók egy alkalmazás és az NFC technológia segítségével oldhatják fel a bevásárlókocsikat, azaz a művelethez már nincs szükség hagyományos érmékre. A Netto hibrid koncepciója egyaránt szól a digitálisan tájékozott és a hagyományos vásárlóknak.
A rendszer tesztelése Bajorország egyes üzleteiben már megkezdődött.
Tegut (Top Supplier: Autonomo, Snabble)
A Tegut „Teo” nevű intelligens boltjával újradefiniálja az élelmiszer-vásárlást Németországban. Az üzlet éjjel-nappal hozzáférést biztosít az élelmiszerekhez – legyen szó vidéki területekről, forgalmas helyszínekről vagy városi negyedekről. Az innovatív megközelítés magában foglalja a mai vásárlói igényeket kielégítő Grab&Go és Tap&Go funkciókat. A „Teo” szabadon álló és beltéri változatban is elérhető.
2. Legjobb vállalati megoldás
Rewe Csoport (Top Supplier: Flip)
A Rewe Csoport olyan új applikációt vezetett be kiskereskedelmi alkalmazottai számára, amely az üzletvezetők, üzletben dolgozó munkavállalók és a központi irodák közötti közvetlen kommunikációt teszi lehetővé Németország-szerte. Ez a megoldás különösen hasznos a több műszakos munkavégzés esetén. Egyben hozzáférést biztosít hírekhez és információkhoz, egy képzési platformhoz, a digitális műszakbeosztásokhoz észszerűsítve a folyamatokat és növelve a hatékonyságot.
Schwarz IT (Top Supplier: Things Board)
Az IoT.Schwarz platformmal a Schwarz csoport a szupermarketekben található különféle műszaki berendezések összetettségét kezeli. A Schwarz IT az azonos nevű szolgáltató bevált ThingsBoard platformjára támaszkodik, amely 32 ország több mint 13 000 üzletében szabványosítja a technológiákat és a használat eseteit. Így minden egyes üzlet személyre szabott, autorizáción alapuló hozzáféréssel rendelkezik az adataihoz.
Würth (Top Supplier: Würth IT)
A Würth a kulcsfontosságú értékesítési folyamatok felgyorsítására fejlesztette ki a Pico hang- és chatasszisztenst. A digitális asszisztens lehetővé teszi a felhasználók valós idejű megkeresésének fogadását, és hang vagy chat segítségével bocsát rendelkezésre információkat és dokumentumokat. A Pico képes az egyszerű, ismétlődő feladatokat az értékesítési képviselők és az irodai személyzet helyett éjjel-nappal ellátni.
3. Legjobb instore megoldás
Douglas (Top Supplier: Komsa Services és Samsung Electronics)
A Douglas all-in-one okostelefonok és kiegészítő szoftverek bevezetésével javítja az üzleten belüli folyamatokat. Az omnichannel szolgáltatások integrálása zökkenőmentes működést biztosít az eladótérben, és lehetővé teszi, hogy a készleten nem lévő termékek kényelmes eljuttatását a vásárlók otthonába.
E-Center Warnow Park (Top Supplier: Captana)
Az E-Center Warnow Park, Észak-Németország legnagyobb Edeka-üzlete felhasználóbarát polckamerás megoldásokat vezetett be a működési hatékonyság növelése érdekében. A rendszer vezeték nélküli kamerák és érzékelők segítségével valós idejű polcadatokat rögzít. A megoldás észleli a polcokon lévő hiányt, és az MDE-készülékekhez készült alkalmazáson keresztül feladatokat ad a személyzetnek.
Leroy Merlin (Top Supplier: Hanshow)
A Leroy Merlin France, hogy segítse vásárlóit a nagy barkácsáruházakban való tájékozódásban és a termékek megtalálásában, a digitális és a fizikai világ közötti szakadék áthidalását tűzte ki célul. A legkorszerűbb elektronikus címkék telepítése mellett a vállalat olyan funkciókat is bevezet, mint az e-kereskedelmi oldalukhoz kapcsolódó percre kész árazás, illetve a vásárlási élményt javító vásárlói vélemények.
4. Legjobb connected retail megoldás
Benetton (Top Supplier: Cegid)
A Benetton Group a Cegid Retail, egy felhő-natív POS és egységes kereskedelmi platform bevezetésével tökéletesítette az instore élményt. A cél egy zökkenőmentes omnichannel vásárlási út létrehozása volt. A globálisan telepített megoldás segítségével egységesítették az értékesítési csatornákat, optimalizálták a készleteket és személyre szabták a márkainterakciókat.
Edeka Südwest (Top Supplier: Liquam, Avenit, Blackforestbytes és Maexware Solutions)
A délnyugat-németországi Edeka Csoport olyan bolti ökoszisztémát fejlesztett ki, amely a független kiskereskedők számára különböző többcsatornás e-kereskedelmi műveleteket fed le. A rendszerben megtalálható a click & collect, a kereskedői kiszállítás, a nonstop üzletek és a drive-through, és kialakításának köszönhetően moduláris és skálázható. A cél a különböző e-kereskedelmi modellek folyamatainak racionalizálása, valamint rugalmasságának és hatékonyságának biztosítása a független Edeka kiskereskedők számára, beleértve a vállalati erőforrás-tervezésbe való zökkenőmentes integrációt is.
Markant (Top Supplier: adesso)
A Markant által elindított európai platform központi kapcsolattartási pontként szolgál az előszállítók, az ipar, a szolgáltatók és a kiskereskedők napi kihívásainak összegyűjtéséhez és kezeléséhez a teljes értékláncban. A platform nyitva áll az ipar, a kiskereskedők és a szolgáltatók számára egyaránt, és egységes felhasználói felületként előmozdítja a hatékonyságot és a digitalizációt.
5. Legjobb AI és robotikai alkalmazás
Colruyt (Top Supplier: Colruyt Group Smart Technics)
A németországi Halléban található Colruyt Lowest Prices áruház olyan innovatív, egyszerű pénztárgépes rendszert mutatott be, amely mesterséges intelligenciát használ a termékek automatikus beolvasására, miközben a dolgozók átrakják azokat az egyik bevásárlókocsiból a másikba. A Smart Technics által kifejlesztett rendszer célja, hogy akár ötödével növelje a hatékonyságot, és ergonomikusabb élményt nyújtson az alkalmazottaknak, akik mostantól mindkét kezüket használhatják.
dm-Drogeriemarkt & dm TECH (Top Supplier: Ubica Robotics)
Az autonóm polcpásztázó robotok fejlett kamerákat és érzékelőket használnak a dm-áruházak pontos, hatékony és költséghatékony digitális bolti ikreinek létrehozásához. Ezek realogramokat (a kategóriák pontos virtuális másolatát, ahogyan azok jelenleg az üzletben találhatók mindenféle optimalizálás előtt) és készletinformációkat tartalmaznak.
A készleten nem lévő tételek automatikus felismerése például javítja a vásárlói élményt a jobb termékellátottság biztosítása által, és jelentősen csökkenti a manuális készletellenőrzés szükségességét.
Kaufland (Top Supplier: BSS Bohnenberg)
A Kaufland automatizált komissiózási rendszere (AKA) a (félig) automatizált folyamatokat készíti elő. A rendszer, amely emelés helyett húzással és tolással mozgatja a rekeszeket, az alkalmazottak munkaterhelésének csökkentésére, az áru vásárlók általi gyors elérésére, a megbízhatóságra és a skálázhatóságra összpontosít. Rugalmas az újrafelhasználható rekeszek és eldobható kartondobozok feldolgozásában, hozzájárul a hatékonysághoz és a gyakorlatias működéshez.
Kapcsolódó cikkeink
Több mint 56 millió eurót fektetett be Bulgáriában a Billa idén
110 millió levát (56 millió eurót) fordított bolgár piaci jelenlétének…
Tovább olvasom >Stratégiai partnerségre lépett a SPAR International és a Circana
Stratégiai együttműködést jelentett be a SPAR International a fogyasztói magatartás…
Tovább olvasom >Ma kezdődik a World Science Forum Budapesten
Ma kezdődik Budapesten a World Science Forum (WSF – Tudomány…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >