Milyen legyen a vendéglátás etikai kódexe?

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 10. 27. 10:45

A vendéglátóhelyi vállalkozások a törvényben előírtaknak megfelelően rögzítenek elvárásokat, igényeket a munkáltató és a munkavállaló közötti kapcsolatot illetően – ennek formája a szerződés, a munkaköri leírás. Nem határoznak meg viszont etikai normákat, egymással szembeni viselkedési szabályokat – ez az Etikai Kódex feladata.

jög törvény szabaly

– Az ipartestület által a közelmúltban összeállított Etikai Kódex szakmai szinten foglalja össze a vendéglátásban tevékeny jogi és magánszemélyek viszonyában elvárt normákat – hangsúlyozza az MVI etikai bizottságának elnöki posztját idén átadó Jakabffy László –, kiegészülve a munkaadók egymás közötti viszonyának elemzésével.

A szakmától a kódexre vonatkozó visszajelzések egyértelműen pozitívak. A gond inkább az, hogy kevesen alkalmazkodnak hozzá. A vendéglátás jelenlegi helyzetében nem egyszerű betartani az etikai szabályokat – igazi változások csak akkor várhatók, ha a szerződő felek közötti megállapodás eleve tiszta és egyértelmű lesz mindenhol. Optimista vagyok – szerintem erre 8-10 éven belül sor kerülhet, ha másért nem, hát a saját érdekeit és lehetőségeit felismerő új szakácsgeneráció pozíciójának megerősödése miatt.

Az MVI tagsága kiemelten fontosnak tartja, hogy a szakmában tevékenykedők rendelkezzenek a megszerezhető és folyamatosan fejleszthető szakmai tudás mellett a szakmához szükséges alapvető emberi tulajdonságokkal is, melyek közül a legfontosabbnak a szakma iránti alázatot tartják.

A kódex a régi, hagyományos vendéglátós értékeket veszi alapul, kiegészítve a mai modern kor üzleti életének elvárásaival. Igyekszik összefoglalni azokat az alapelveket, elvárható viselkedési és üzleti normákat, melyek megkönnyítik az együttműködést, továbbá öregbítik a vendéglátós szakma méltán jó hírnevét.

Kapcsolódó cikkeink