Milyen hatással lehet a Malév csődje a konferenciapiacra?
A tavalyi adatok alapján túl van a mélyponton a hazai rendezvénypiac, a válságot követő visszaesés után, talán már látszik a fény az alagút végén. A fellendülést mutatja, hogy a Magyar Kongresszusi Központ Igazgatóságának adatai szerint 2011-ben 602 nemzetközi konferencia került megrendezésre az országban, és ezeken több mint 125 ezer fő vett részt, sőt további 220 nemzetközi rendezvényt, és kísérőrendezvényeként további 70 nemzetközi kiállítást is tartottak hazánkban. A számoknál tartva szemléletes adat az is, hogy tavaly összesen 2069 napon rendeztek nemzetközi konferenciát, ami jelentős ugrás ahhoz képest, hogy 2009-ben ez a szám 1175 napra esett vissza. Ezek döntő többsége azonban még mindig a fővárosra, Budapestre koncentrált, bár Magyarország első féléves EU-elnökségének köszönhetően jól szerepelt a Gödöllői Királyi Kastély is.
A konferenciaturizmus hazai bevételének zömét azonban mégsem ezek a nemzetközi rendezvények adják. Csak a tavalyi évben több mint 20 ezer olyan konferencia, találkozó, vagy kisebb összejövetel volt, amelyek nem szerepelnek a nemzetközi szakmai szervezetek adatbázisában. A hazai rendezvénypiac így további 837 000 vendéget szolgált ki. Egyébként ezek az események már kevésbé Budapest központúak, csupán a rendezvények fele zajlott a fővárosban.
A statisztika tehát növekedést mutat, de az idei év indulása már közel sem ennyire biztató. A szakértők szerint a Malév csődje negatív hatással lesz a hivatásturizmus piacára. A magyar légitársaság jó minőségű szolgáltatást nyújtott, közvetlen és naponta többszöri összeköttetést biztosított az európai nagyvárosokkal, mindezt ráadásul elfogadható áron. Az üzleti utaztatás azonban az eddigi tapasztalatok alapján vonakodik a fapadosoktól. Kérdés, ha csak ilyen légitársasággal lehet repülni egy adott útvonalon, változik-e a helyzet vagy inkább a rendezők a helyszínen változtatnak. A szakértők véleménye szerint egyelőre az látszik, hogy a kialakult helyzet inkább komoly versenyhátrányt jelent, pedig az üzleti utazók a felmérések szerint sokkal többet költenek az „átlagturistához” képest. A gazdasági bizonytalanság ráadásul a hazai vállalkozásokat is arra készteti, kétszer is megnézzék a szűkös költségvetésből mire is költenek. Nem csak a szervezők, de a konferencia résztvevők is sokkal tudatosabban választanak.
A hazai konferenciák egyik fontos jellemzője, hogy a legtöbb esetben kapcsolatépítésről (is) szólnak. A résztvevőknek fontosak a szabadidős programok, a fitness és wellness lehetőségek és az, hogy az előadások után kötetlen formában is folytatódjon az eszmecsere. A fenti megállapításokat erősíti meg – Kaisinger András a bükfürdői Greenfield Hotel Golf & Spa igazgatója is. A szakember szerint az alapvető követelményeken túl – ide tartoznak a mai kor igényei szerint kialakított konferenciatermek, technikai feltételek és professzionális catering – egyre inkább fontos az is, hogy az adott rendezvényhelyszín különleges csapatépítő és/vagy élményt, relaxációt biztosító egyedi szolgáltatással rendelkezzen. A már említett alapvető követelményekben ugyanis nagyon hasonló adottságokkal rendelkeznek a konkurens szállodák, éppen ezért a fent említett különleges és egyedi szolgáltatásokkal tud versenyelőnyt biztosítani magának egy szálloda, és érheti el azt, hogy a megrendelő őt válassza. A Greenfield nemrég nyerte el az Aranynap minősítésen, Magyarország legígéretesebb, 2011-ben megnyitott szállodája címet. Az elismerést a legjobb konferencia és wellness szállodák között, a szakmai zsűri véleménye mellett a megrendelő vállalatok és a Turizmus Trend szaklap olvasóinak szavazata alapján ítélik oda. A döntésben feltehetően az is szerepet játszott, hogy a tavaly májusban nyitott Greenfield Hotel Golf & Spa teljesen új alapokról kezdte felépíteni a konferenciaértékesítését. A különlegességet itt az egyedülálló 100 hektáros golfpálya szolgáltatásai, mint csapatépítő programajánlat jelentik a konferenciaajánlatokban- emelte ki Kaisinger András. A kevésbé aktív pihenésre vágyóknak pedig feltehetően az lehet a fontos, hogy mintegy 3500 m2-en 6 medence, 8 szauna, 80 féle kezelés közül lehet választani a wellness részlegen. A szálloda újdonsága az idén januártól bevezetett Greenfield AIl Inclusive ellátás, a konferencia résztvevők számára is elérhető szolgáltatás a vállalti partnereink részéről – nem utolsó sorban az előre tervezhető költségek miatt – a terveket messze meghaladó érdeklődésre talált. A szolgáltatás keretében ráadásul az alkoholos italok fogyasztása is megengedett az esti órákban, ezzel is hozzájárulva a vacsora programok sikeréhez.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >