Magazin: fókuszban az étteremkritikusok

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2010. 11. 19. 23:48

Egy évtizeddel ezelőtt inkább csak a nyomtatott média kiváltsága volt, hogy kritikát jelentessen meg egy-egy étteremről. A lapok hasábjain hozzáértő és kevésbé értő ítészek mondtak véleményt vendéglátóhelyekről. Az internet térhódításával és a webkettes felületek térnyerésével azonban nagyot változott a helyzet. Pozitív vagy negatív tapasztalatait manapság bárki megoszthatja egy kisebb-nagyobb közösséggel a Facebookon, Twitteren vagy akár egy saját blogon keresztül.

Melyik a jobb?

Magyarországon a kevés számú, étteremkritikával foglalkozó blog, honlap bejegyzéseit az olvasóbázisuk által elismert tesztelők írják, akiknek általában bízhatnak is az értékítéletében. Az USA-ban azonban egyre több az olyan éttermi beszámolókat közreadó közösségi média, ahol az „utca embere” ír értékelést egy-egy elfogyasztott vacsoráról. Nálunk sincs messze a nap, amikor – kis túlzással – minden egyes felszolgált étel miatt aggódni lehet, nehogy rosszat írjanak róla másnap az interneten.

A hazai, kissé talán túl korán megjelent, a gyors profitelmaradást hamar érzékelő portálok nem fektettek túl nagy hangsúlyt arra, hogy egy-egy kiválasztott étterem profiljához bárki hozzáfűzhesse tapasztalatait. A vendégek nincsenek igazán motiválva a véleménynyilvánításra, ezért a potenciális étteremjárók többnyire megélhetési kiadványok és média-toplisták alapján tájékozódhatnak. Ez a helyzet, szerintünk, nemsokára itthon is megváltozik.

Vigyázó szemünket vessük hát nyugatra!

A világ gazdagabbik felén ma már nem ritka, hogy az éttermi élmény a világhálón kezdődik és ott is fejeződik be. A vendég a hely kiválasztásában az internetet hívja segítségül, majd a vacsora után szintén ugyanott teszi közzé észrevételeit.

A Chowhound, a Yelp, a Citysearch például mind olyan, egyelőre főként Amerikában működő, közösség által szerkesztett népszerű weboldal, amelyeken a vendégek civil étteremkritikusokként oszthatják meg tapasztalataikat.

Az USA-ban igen nagy népszerűségnek örvendő közösségi oldalakon, mint például a Yelp.comon a fő hangsúlyt a felhasználók által írt kritikák kapják, a vendéglátóhely adatai másodlagosak. A San Franciscóból indult oldal célja, hogy segítségével bárki találhasson megbízható szolgáltatót lakóhelye közelében, legyen szó étteremről, autószerelőről vagy kutyakozmetikáról. A 2004-ben létrehozott szájtot 2010 júniusában több mint 33 millióan keresték fel, hogy információt gyűjtsenek, vagy értékelést adjanak egy-egy vállalkozásról. Felhasználói több mint 12 millió véleményezést tettek közzé az oldalon, ezeknek legnagyobb hányada étteremkritika.

Ítél a tömeg

Mitől olyan különleges a Yelp? Attól, hogy felhasználói sokkal hosszabb távon releváns információkat osztanak meg rajta, mint amit egy státusüzenetben vagy mikroblogbejegyzésben tennének más közösségi oldalakon. Egy étteremről szóló átgondolt írás és a hozzá kapcsolódó pontozás jóval értékesebb információt hordoz, mint az, hogy valaki megosztja, hogy mikor, hol, mit evett. Ráadásul ezek az információk egy jól rendszerezett, átlátható felületen érhetők el. Nem csoda, hogy az a weboldal, amely ilyen adatok birtokában van, magához vonzza az információéhes tömegeket. Másrészről, a szolgáltatók szemszögéből, egy olyan oldal, amelyen a felhasználók ízlése, szokásai megismerhetők, azaz maga a marketingmennyország.

Az oldal ügyesen igyekszik minél több értékelés megírására sarkallni felhasználóit. Aki sok, hangulatos stílusban íródott bejegyzést tesz közzé az oldalon, bekerülhet az úgynevezett „Yelp Elite”-be, akiknek havi rendszerességgel szervez találkozókat a portál. Ezek a helyi éttermek számára egyben marketinglehetőségek is, hiszen az eseményeken éttermek, borászatok közel kerülhetnek a véleményformálókhoz.

Az oldal azt nem árulja el, hogy mi alapján választ ki valakit elitnek; az biztos, hogy több kritériumnak is meg kell felelni, például valódi névvel, fényképpel ellátott profiloldallal kell rendelkeznie az illetőnek. A felhasználók 80 százaléka 40 év alatti, ami magyarázatot ad arra, hogy a pizzériáknak miért van jellemzően több bejegyzése, mint a magasan pozicionált, drága éttermeknek.

A Yelpet sok kritika éri más gasztronómiai oldalaktól, de étteremtulajdonosoktól is. Az anonim étteremteszteket végző weboldalak fájlalják, hogy a Yelpen keresztül egy negatív bejegyzést közzétevőt közvetlenül el lehet érni e-mailen, ezért véleményük szerint egy ingyenes étkezés felajánlásával megvesztegethetők. Másik aggodalmuk, hogy egy étterem szakácsának barátai, vagy éppenséggel ellenségei több névvel regisztrálva fals bejegyzéseket írhatnak. Vitatott téma az is, hogy a weboldalnak lehetősége van egy szponzorált bejegyzést az első helyre soroltatni.

Az amerikai étteremtulajdonosok megosztottak az oldallal kapcsolatban. Sokan gondolják olyan emberek fórumának a Yelpet, akiknek fogalmuk sincs, miről beszélnek. Mások szerint hasznosak az amatőr vélemények, hogy kiderüljenek egy hely gyenge pontjai, amelyek javításával növelhető a vendégek elégedettsége. Ezek az éttermek úgy vélik, hogy pár tucat vélemény elolvasása után reális kép kapható az adott helyről.

A Yelp.com Európa felé is kacsingat: az amerikai és kanadai oldalak mellett már működik franciaországi, németországi, írországi és angliai mutációja is a közösségi oldalnak. Feltételezzük, nemsokára a magyar éttermeket is pontozni fogják, kritizálják vagy dicsérik.

Beelőz a Google?

Nem kívánunk jóslatokba bocsátkozni, de valószínűsíthető, hogy hazánkat leghamarabb a Google éri el hasonló szolgáltatásával, amelynek Google Helyek (Google Places) felülete már nálunk is ismert. A Google Helyek webes felületen a különböző vállalkozások tüntethetik fel magukat a Google térképén és oszthatnak meg információkat tevékenységükről. Ezzel a lehetőséggel már számos hazai szolgáltató él.

A Google ehhez kapcsolódó egyik újdonsága a Favorite Places, amely a világ legkedveltebb helyeit gyűjti össze. Megfűszerezi a dolgot, hogy a világ tucatnyi nagyvárosában helyi hírességek kalauzolják el a Google-oldalon keresgélőket, akik személyes élményeket, történeteket is megosztanak egy-egy étteremmel, bárral vagy múzeummal kapcsolatban. A rendszerben a További városok linkre kattintva megtudható, hogy az adott településen melyek azok a legfontosabb helyek, amelyeket egy 3 napos tartózkodás során mindenképpen érdemes meglátogatni.

A Google a Favorite Places fejlesztéséhez kapcsolódóan interneten kívüli ténykedésbe is fogott. A Google Amerikában 100 ezer vállalkozást választott meg „kedvenc helynek”, s e cégeknek olyan ajtómatricákat postázott, amelyek az adott cég Google Helyek oldalának QR-kódját tartalmazták. A kód úgy működik, akár egy vonalkód. Az okostelefonnal rendelkező vendég készít a kiragasztott kódról egy fényképet, dekódoltatja a készülékkel, és a mobiltelefon böngészőjén azonnal megnyílik az adott hely Google Places oldala, ahol elolvashatja a vendéglátóhelyről fellelhető beszámolókat, kedvezményt biztosító kupont tölthet le, ha van ilyen felajánlása a vállalkozásnak, könyvjelzői közé mentheti az oldalt, vagy maga is megírhatja tapasztalatait a vállalkozásról, amint kilépett az ajtón.

Az étterem saját weboldalának elérését segítő QR-kód elhelyezése a vendéglátóhely különböző promóciós anyagain, névjegykártyáin a Google fejlesztésétől függetlenül igen hasznos lehet marketingszempontból, hiszen az ügyfél keresgélés és a webcím bepötyögése nélkül nyithatja meg telefonján a vállalkozás honlapját. Saját QR-kódot több weboldalon is lehet ingyenesen generálni.

Facebookra irányítva

A másik jelentős internetes szereplő, a Facebook, pontosan úgy, ahogy szinte az összes weboldalt elárasztotta a feltartott hüvelykujjú „tetszik” ikonjával, most a weben kívül is erre törekszik. Az oldal már számos olyan amerikai vállalkozásnak postázott „Like us on Facebook” feliratú ajtómatricát, amely rendelkezik rajongói oldallal a közösségi szájton. A matrica arra kéri a vendégeket, hogy legyenek az adott hely rajongói, és mondják el véleményüket, élményeiket az üzenőfalon.

A közösségi oldalak egyre növekvő népszerűségéből valószínűsíthető, hogy az amatőr étteremkritikusok nem fognak egyhamar eltűnni a világhálóról, ahogy azt egykor a legtöbb étteremtulajdonos remélte. Sőt egyre inkább az érdeklődés középpontjába kerülnek az egyes helyekről föllelhető független kritikák, amelyeket hétköznapi emberek írnak. Igaz, hogy egyetlen vacsora alkalmával megszerzett benyomás alapján születő értékelés elfogult és sokszor hamis lehet, az internettudósok mégis azt vallják, lehet bízni a „tömeg bölcsességében”. Magyarul, minél több a hozzászólás egy vendéglátóhelyen a felszolgált ételekről, kiszolgálásról, hangulatról, annál reálisabb képet kaphat az olvasó.

Kapcsolódó cikkeink